tisdag, januari 16, 2007

Årets nya artist 2006

När det kommer till nysläppt musik har jag ett litet problem. Varje nytt år under min musikintresserade karriär har för mig inneburit ett uppvaknande inför en ny stor genre. Alltså har jag ständigt blivit tvungen att kasta mig bakåt i historien och har aldrig riktigt kunnat luta mig tillbaka och bara tanka ned alla de senaste låtarna långt innan de kommit ut. Eller köpa skivorna precis när de nått butikerna, kanske jag menar.

Trots detta vill jag också vara med, i alla fall lite, och säga något om 2006. Jag tycker det var ett sådär musikår. Jag kan inte heller komma på nån riktigt fin debuterande artist. Förutom Sally Shapiro. Producenten och elektronikaartisten Johan Agebjörn har tryckt på precis rätt knappar när han gjort musiken. Det är italodisco och indiepop. Det är dansant men också titta-ut-genom-ett-regnigt-fönster-och-tänka-på-den-där-kärleken-du-hade-för-länge-sen (eller inte hade). Jag tänker lite på Saint-Etienne, det är fragilt och vackert. Det här är inte bara mina konstiga åsikter, alla tycker likadant. Shapiro, som är en svenska med pseudonym har precis rätt röst för det här, eller om det är Agebjörn som har helt rätt vocodrar och det senaste mixerbordet. Spelar ingen roll. Resultatet är fantastiskt. I'll be by your side kan vara förra årets bästa låt och Nixon-covern Anorak Christmas kan vara bästa jullåten nånsin. Kanske för att man inte hör att det är en jullåt.

Besök deras hemsida och ladda hem tre låtar. Ni berhöver nog inte bekymra er om att få se henne sjunga live om den tanken kom till huvudet, ty hon är ganska blyg. Hon vägrar att fotograferas av nån hon inte känner och när sången skulle spelas in fick Agebjörn, som inte hört henne sjunga live, vara så snäll att gå ut och klippa gräset.

En recension på albumet Disco Romantic kommer jag publicera här vad det lider. Nu när jag har upptäckt detta har väl tiden kommit då det är dags att kolla upp Valerie Dore, antar jag.