måndag, juni 11, 2007

Lista: Soulens snyggaste bringor

Utseende är viktigt när det kommer till det mesta, och musik är inget undantag. Jag kände därför att det var dags att uppmärksamma detta faktum på något sätt och valde därför att sätta ihop den här listan. Med bringa menar jag i princip överkropp, men jag ville av estetiska skäl hellre använda ordet bringa i rubriken. Någon kanske undrar varför jag har valt att lista män istället för kvinnor, trots att det förmodligen hade varit, om inte intressantare, så åtminstone för sinnena ännu mer behagligt för mig att jobba med en sådan lista. Det är av anständigthetsskäl jag inte har gjort detta, plus att jag vill slippa bli kallad gubbsjuk.

När det kommer till män är överkroppen vår starka sida och eftersom det här är en musikblogg har jag valt att avgränsa den till artister. Och när det kommer till artister är det ju ändå mest soulkillarna som vet hur man ska se ut, och därför kan vi lika gärna bara ta dem. Hence - listan över de snyggaste manliga soulöverkropparna. Gamla soulgubbar har här inget att säga till om, på den tiden räckte det med att sjunga som en gud, man behövde inte ha en bringa som en också. Det är dessutom svårt att få tag i klargörande bilder, eftersom sådana uppenbarligen inte togs lika hej vilt dåförtiden.

När jag säger soul räknar jag i det här fallet in även r och b.

5. Jaheim - Bra proportioner. Ger inte intrycket av att ha legat för mycket på gym, han ser med andra ord ut att ha ett liv. Lagom kraftig och blänkande hy.



4. Raphael Saadiq - En överraskning förstås, med tanke på att killar som t ex Ginuwine inte kom med. Jag gillar hudfärgen och tatueringarna skapar en schysst färgkontrast. I vanliga fall har jag svårt för tatueringar. Lite pojkaktig men ändå respektingivande look. Om man räknar in asiktet till överkroppen, vilket man ju rent anatomiskt borde göra, ger det ännu mera plus (snyggast soulansikte har nog annars Maxwell).

3. D'Angelo - Att han nuförtiden ser ut ungefär som en trött Biggie behöver vi inte ta hänsyn till. Alla som sett videon till How does it Feel, och det har de flesta, vet vad jag pratar om. Då såg han ut ungefär som på bilden nedan, som är från omslaget till Voodoo. Mitt enda klagomål är att han är, så att säga, lite för rak i kroppen. Lite smalare midja i förhållande till övre överkroppen hade varit önskvärt.

2. R. Kelly - Kellz är lång och ståtlig, men fortfarande smal och muskulös. Det är mycket bra. Det ger ett stiligt men samtidigt sexigt intryck. Man skulle nästan kunna tro att det är anledningen till att han är Sveriges i särsklass mest kreddiga artist att gilla, men det beror nog mer på hans musik ändå. Och att han förmodligen är pedofil. Jag gillar nog ändå hans utseende bättre än hans musik, men så är ju jag ocool också.



1. Usher - Alla dessa sit-ups har gett resultat. Det finns egentligen ingenting att klaga på. Proportionerna är perfekta, han är lagom muskulös (det vill säga ganska mycket, men ändå ingen biff) och han har snygga naturliga drag. Grattis mannen, du kommer bli ihågkommen för nåt annat än Yeah!