tisdag, oktober 27, 2009

90-talets bästa låtar pt III


60. The Field Mice - Canada (1990)
Vad vore en 90-talslista utan Field Mice? En matematiker skulle väl - på säkra sidan som de alltid vill vara - hävda att det vore en 90-talslista utan Field Mice. Jag vill hävda att det vore en lista som saknade något viktigt. Den skulle sakna den där skamlöst blåögda töntigheten och mesigheten, vilket vi förstås under alla omständigheter inte vill. Visst, jag vet, den sortens uttryck var överrepresenterad på min 80-talslista, men den är bland alla gangsters definitivt underrepresenterad här. Field Mice är fortsatt en av de sorgligt underskattade popbanden.

youtubelänk

59. Morrissey - The More You Ignore Me, The Closer I Get (1994)
Allt ni har hört om Morriessy är sant. Bög. Geni. Tönt. Fantastiska texter. Vegetarian = hjälte. Vegetarian = löjlig. Självömkande, anemisk surpuppa. Tidernas störste poppoet. Morrissey solo är inte lika bra som The Smiths. Morrissey är ibland bra solo. Vauxhall and I är hans bästa album. The More You Ignore Me, The Closer I Get är det bästa karln har gjort utan Marr vid sin sida.

youtubelänk


58. Nas - Memory Lane (Sittin' in da Park) (1994)
Du har just blivit myndig. Du har släppt en demo som skapat en hype kring dig. Alla världens hetaste producenter inom genren slåss om att få hjälpa dig med dina låtar. Du kan bara vara en person vid ett specifikt tillfälle i historien: Du är Nas och året är på väg att bli 1994.

Att välja låt från Illmatic är lite som att välja tjej från en FHM-tidning. De håller alla mycket hög klass men är egentligen ganska lika varandra. (Den likgiltighet man ibland kan känna inför dessa modeller känner man dock aldrig för nån låt på Illmatic.) Jag undrar om något album med så många olika producenter har känts så helgjutet. Förmodligen inte.

Memory Lane är en nostalgisk låt komplett med ooohoh-körer och klinkande piano. Producent? DJ Premier, så klart. Rappen finns det inget att säga om. Nas flowar som vanligt vid den här tiden på ett helt makalöst sätt.

youtubelänk

57. Bonnie 'Prince' Billy - Death to Everyone (1999)
Ni som inte gillar gospel för att det är för energiskt dumglatt, ni som inte gillar twee för att det är för sött, ni som inte gillar MTV-pop för att det för glättigt och ytligt: välkommen till Bonnie 'Prince' Billys värld. I See a Darkness heter skivan som Death to Everyone kommer ifrån. Ni hör själva. Inte direkt Pernilla Wahlgren här. Men missförstå inte detta! Det är inget bölande à la tidiga Bright Eyes, nej, det här är stil- och insiktsfullt mörker. Vackert mörker rentav. Ljust mörker? Kanske till och med det.

youtubelänk

56. Happy Mondays - Kinky Afro (1990)
Det dröjde förhållandevis länge innan jag kollade upp Happy Mondays. Bandnamnet fick mig att tänka på Boomtown Rats, vilka jag så här inom parentes sagt fortfarande inte har kollat upp. När jag väl fick höra bandets musik insåg jag att det var rätt bra, och det var uppenbart att droger fortfarande inspirerade till bra musik. För även om musiken inte direkt känns flippad så hörs det lång väg att det här inte är inspelat utan de rätta tillbehören. Se bara på videon nedan. Shaun Ryder, vet han ens vilken värld han befinner sig i?

youtubelänk

55. Heavenly feat. Calvin Johnson - C Is the Heavenly Option (1992)
Om det inte vore för att jag visste att samtliga Beat Happeningfans är klena blekfisar hade jag kanske inte vågat säga det: Det här är den bästa låten Calvin Johnson är inblandad i. Håll utkik för Johnsons ooooooooo-ande när Fletcher sjunger en vers. Borde verkligen inte låta så bra som det gör. Men det gör det förstås. Annars är det inget nytt under solen direkt, allt är genialiskt som vanligt.

youtubelänk

54. Whitney Houston - My Love Is Your Love (1998)
Houstons bästa ballad är en soulpärla värd att lägga i samma mjuka paket som de stora hymnerna av Sam Cooke, Marvin Gaye och Anita Baker. Det är den typ av låt som gör dig svag i kroppen, får dig att med ett fånigt leende och lätt vattniga ögon blicka ut över horisonten, kanske kommer en lätt rysning, möjligen en hulkning, alltihopa fortsätter med att krafterna och energin så sakteliga återvänder, en glädje du inte känt sen mellanstadiediscona.

Låten har dessutom en av de bästa textraderna i musikhistorien, eftersom den är en sådan magisk kärleksförklaring: "If tomorrow is judgment day and I'm standing on the front line, and the Lord asks me what I did with my life... I will say I spent it with you."

youtubelänk


53. Pulp - Common People (1995)
Frågan "Oasis eller Blur?" har förstås med rätta alltid besvarats "Pulp".

youtubelänk

52. Big L - Put It On (1995)
Ska vi prata favoritrappare, med andra ord bortse från kvaliteter som att göra eller välja bra beats, då är i min bok endast Biggie större än Big L. Det finns fyra saker som jag tycker är viktiga när det kommer till att bedöma en rappares kvalitet:

1. Teknisk skicklighet. Precision. Snabbhet vid behov. Förmåga att kunna variera flowet.
2. Personlighet. Utmärker sig rösten? Finns en känslomässig bredd? Kan rösten hjälpa till att uttrycka olika sinnesstämningar eller måste man bara lyssna på orden för att det ska framgå?
3. Textens innehåll. Vad är budskapet, vad vill man säga? Är ämnet sex och våld, säger man nåt intressant eller spännande om saken?
4. Formuleringsförmåga. En rappare kan rappa om nästan vad som helst och det kan bli skitbra om han/hon bara har uttryckt sig på ett tillräckligt skönt, roligt eller smart sätt.

Big L är 5/5 gällande punkt 1. Inget att diskutera. Han är åtminstone 4/5 gällande punkt 2. Punkt 3: Tja, han var ju gangsterrappare, vad fan kräver ni... som sådan uttryckte han flera olika sidor av livet, ni har väl hört Street Struck? Är ni fjolliga så kanske ett medelbetyg, men ska vi bedöma honom utifrån genren han verkar i så 4/5. Även våld är ju en viktig sak att skildra, eller hur? Då var det bara punkt fyra kvar. Här ger jag honom 8/5, och då är jag ändå hård. Put It On är en uppvisning i snyggt rimmande och roliga punchlines. Vad den handlar om? Tja, hur bra han är, typ.

youtubelänk

51. The Magnetic Fields - I Don't Want to Get Over You (1999)
Stephin Merritt sätter här fingret på det paradoxala med så mycket av den romantiska kärleken, på det som gör att vi både älskar och hatar den. Både dras till den och är rädd för den. Han erkänner att han kan ta sömnpiller för att sova bort olyckan såväl som ta prozac för att bli glad, men han vill inte. "I could leave this agony behind which is just what I'd do if I wanted to, but I don't want to get over you, cause I don't want to get over love." Det kanske inte låter som nån förklaring men det är just vad det är: man vill inte komma över någon för man vill känna kärlek och på nåt skruvat plan vill man hellre att den ska vara olycklig än inte alls. "Jag blir hellre ensam än lycklig med nån annan" sjung Håkan Hellström några år senare. Ett liknande uttryck för samma obegripliga, ologiska känsla. Hellström uttrycker saken med desperation, Merritt med nåt som mer liknar resignation, eller i alla fall acceptans. Jag älskar båda.

youtubelänk

50. The Notorious B.I.G. - Big Poppa (1994)
Biggie gillade egentligen västkusten. I Going Back to Cali lovordar han staten utan förbehåll, det är nästan så man tror att han gillar västra sidan bättre än sin egen kust (jag säger nästan: "If I got to choose a coast I got to choose the east. I live out there, so don't go there." Damn vilken bra låt egentligen.), och här ger musiken galet mycket västkustvibbar. Big Poppa är för övrigt nästan lika rolig som den är tung. Att Puffy frågar "varför?" när Biggie säger att han inte ska skjuta sönder stället är skitroligt, jag menar, det är väl en sån grej där man snarare måste motviera varför man skulle göra det, inte varför man inte skulle göra det? Nåja, det var en parentes.

youtubelänk

49. The Haywains - Dusty Springfield (1993)
Egentligen borde nog samtliga fyra Haywainslåtar jag har hört vara med på den här listan. Det är nästan på den nivån. Men är det inte så att ljudet varit för kasst på låten jag hört så har jag tappat bort mp3-an, så när allt kommer till kritan finns det nog bara en låt som jag med gott samvete kan ta med. Det är inte bara det obskyra popbandet Haywains bästa låt, det är en av tweepopens bästa över huvud taget. Jag utmanar alla att först och främst hitta låten, och sedan lyssna på refrängen utan att sjunga med kvinnan (sorry, vet inte vad nån i bandet heter) när hon ohh-ahh-ar. Helt omöjligt. Jag skämtar inte. Det går inte att inte göra ett tafatt försök att sjunga med. Det är så en bra poplåt ska vara.

48. Daniel Johnston - Mind Contorted (1994)
En del av Johnstons musik går knappt att lyssna på eftersom det framgår så tydligt att han är mentalt störd. Vågar man lyssna på det? Blir det fint bara för att han är störd? Det han vinner på är förstås det "nakna", "ärliga" och "avskalade" som Lennart Persson gärna hyllade i musik. Men det får inte gå över den gränsen att det känns som freakshow. Det gör det inte i Mind Contorted. Här är det bara, ehm, naket, ärligt och avskalat. Och mycket mycket vackert. Refrängen med sin text och musik har flera gånger rört mig till tårar.

Finns på spotify, orkar inte kolla upp hur man länkar.

47. Destiny's Child - Jumpin' Jumpin' (1999 - släpptes som singel 2000)
Men vem bryr sig om tårar när man kan dansa? Destiny's Child var 90-talets bästa tjejgrupp och har ett antal bra eller ruggigt bra hittar under bältet. Som hit betraktad är den här låten närmast komplett, kan egentligen inte hitta nåt att klaga på. Bästa moment: 3:15 in i låten, Beyonce kåtar ut att hon inte tänker på sin man ikväll och killen hon pratar med svarar med djupaste basstämma: "Uhu, I ain't worried 'bout my girl, aiight...". Så. sjukt. roligt.

youtubelänk

46. Nas - Halftime (1994)
Det var den här låten som florerade på en demokassett ett par år innan den slutligen hamnade på Illmatic. Det var den här som skapade buzzen vilket fick producenterna att dra öronen åt sig. Utan den här låten hade vi inte fått världens bästa hiphopskiva. Men det är inte för dess betydelse den är listad här utan för att den är magisk. Och den är inte magisk för att den är viktig, utan för att den är magisk.

youtubelänk

45. Teenage Fanclub - Norman 3 (1993)
Om Loveless är överskattad så är Bandwagonesque ett skämt. Verkligen en rakt av knappt medelmåttig skiva, om man ska försöka vara snäll. Det finns en riktigt fin låt, en okej låt och ytterligare ett gäng som jag inte kan hålla mig vaken till ens om jag slår mig i magen och tittar på Scarlett Johansson samtidigt. Tur då att bandets saga inte börjar och slutar med det albumet. Faktum är att TF startade riktigt fint, första låten (Everything Flows) på första albumet är en låt som visar exakt hur Neil Young hade låtit om han spelat pop istället för rock. Nu är inte jag fullständigt inlyssnad på TF - eftersom "mästerverket" Bandwagonesque gav så lite har jag inte riktigt orkat lyssna in mig - men av vad jag hört är det här deras klart bästa låt. Romantisk pop av bästa märke. Synd att de inte lyckades få till den här känslan oftare, då hade de kunnat vara ett makalöst band. Jag tar tacksamt emot tips på bra låtar jag missat av bandet. Misstänker dock att de är ungefär lika överskattade som deras stora influens Big Star, ett band som också har några riktigt bra låtar och ett överflöd tråkiga.

youtubelänk


44. Ice Cube - It Was a Good Day (1993)
Det kan tyckas ironiskt att hårdingen Ice Cube på den här listan representeras med en ballad. Men det är ofta när de hårda taggar ner lite som det blir som finast, och dessutom blir det bara ännu tydligare när Ice Cube rappar om en bra, soft dag att han i vanliga fall lever ett riktigt thug life, fo rilla. Han är nöjd för att han inte ens behövda använda sin AK (-47?) den här dagen. "Plus nobody I know got killed in south central l.a. Today was a good day." Vi har uppenbarligen olika krav på vad som behövs för att göra en dag bra. Ni som läst En Dag i Ivan Denisovitjs Liv kommer känna igen grundidén.

Dessutom skänker beatet en känsla av nostalgi och drömmar mer effektivt än vad din farmor gör.

youtubelänk

43. Jay-Z feat The Notorious B.I.G. - Brooklyn's Finest (1996)
Det är förstås helt bisarrt att den här låten inte är ännu bättre än vad den är. Det är ju två av världens bästa rappare någonsin i toppform och musiken går heller inte att klaga på. Kanske är det det att det känns som en ren uppvisning av Brooklyns kungar, snarare än en ordentlig låt. Typ som en all star-match. Det är liksom, "först kör du en vers, sen jag, sen du, sen jag, sen du, sen har vi visat att vi är bäst. Släng på ett sjyst beat." Det blir inte det bästa jag hört, det blir bara äckligt bra.

youtubelänk

42. Jonathan Richman - I Was Dancing in the Lesbian Bar (1992)
Jag har skrivit om Richman så ofta på min blogg att jag börjar känna mig som en Mojoskribent som tipsar om The Clash. Dessutom har jag skrivit ett stycke om grabben här. Kan ju bara påminna om självklara fakta: älskar ni inte det här älskar jag inte er.

Finns väl egentligen inte så mycket för mig att tillägga, förutom att återigen klargöra att han, möjligen tillsammans med Leonardo da Vinci, är världshistoriens bästa människa.

youtubelänk


41. Black Star - Brown Skin Lady (1998)
Ett av de mest kärleksfulla beatsen i hiphophistorien? Mjukt, vackert, ärligt och värdigt, om nu ett beat kan vara allt det. Jag blir alldeles varm inombords när jag lyssnar på Brown Skin Lady och det är väl meningen också eftersom låten handlar om kärlek och är en hyllning. Black Star kvarstår som en av hiphopens mest underskattade grupper. Visst hyllas de på sina håll, men avfärdas ofta felaktigt som bara en tråkig ryggsäcksgrupp. Antar jag i alla fall, eftersom inga häftiga hiphopskribenter nånsin skriver om dem.

youtubelänk

65 Comments:

At 9:32 em, Blogger M said...

Det ger mig anledning att återupptäcka gamle Prince. Bra åt-helvete-med-världen-låt det där!

 
At 11:17 em, Blogger Martin Janzon said...

Det är lätt att glömam bort den gamle BPBs briljans. Jag lyssnar alldeles för sällan på honom. Eller så är det bra att jag sällan vill lyssna på honom.

 
At 12:02 fm, Blogger Johannes Soldal said...

Tack för Destiny's Child och It Was a Good Day. Men allt det här är ju bara steg på vägen till de ganska uppenbara tio första placeringarna. Så här kommer det att se ut:

1. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea
2. Belle and Sebastian - Seeing Other People
3. Common - I Used to Love H.E.R.
4. Pet Shop Boys - Being Boring
5. Notorious B.I.G. - Hypnotize
6. The Flaming Lips - Race for the Price
7. Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.
8. Saint Etienne - Only Love Can Break Your Heart
9. Pet Shop Boys - Can You Forgive Her
10. Mos Def & Talib Kweli - Re:definition

En mycket fin topp-10, det måste sägas, men varför har du utelämnat Shook Ones Pt. II?

 
At 12:10 fm, Blogger Martin Janzon said...

Haha, snygg kommentar där JOhannes... och snygg gissning! Eller profetia kanske rent av? Det finns mycket jag vill säga men jag måste ju tyvärr vara tyst. Hur som helst: bra jobbat!

Hoppas nån annan vågar sig på en gissning? Hit me!

 
At 10:02 fm, Anonymous Windom Earle said...

1. Future Sound of London - Papua New Guinea
2. Massive Attack - Daydreaming
3. Portishead - Roads
4. The Orb - Little Fluffy Clouds
5. Happy Mondays - Step On
6. Ian Brown - Dolphins Were Monkeys
7. Stone Roses - Breaking Into Heaven
8. Oasis - D'you Know What I Mean?
9. Saint Etienne - Only Love can Break Your Heart
10. UNKLE - Blood Stain

 
At 10:07 fm, Anonymous Windom said...

Glömde Damaged, Primal Scream. Etta

 
At 10:27 em, Blogger inanna said...

Jag tycker du ska lyssna på Windom Earle och sätta Future Sound Of London i topp. :)

 
At 3:58 em, Anonymous karl said...

Tro mig när jag säger att jag inte är en av dom där ungdomarna som kategoriserar all mainstream-musik (man kan ju få det intrycket när jag bara vräkt ur mig massa skit om shoegaze) som skit. Jag gillar ju faktiskt några låtar med Whitney (gött att hon var med på listan) och Madonna är ju helt ok. Men jag köper inte det där om Destiny's Child, det är ingen bra låt.

Annars:
Jag väntar med spänning på att en viss The Field Mice-låt ska dyka upp. ska inte säga vilken.

eller jo, det är klart jag ska. if you need someone (för den är väl inte en 80-talare?). världens ibland bästa field mice-låt.

sen är det ju givetvis inget annat än tragiskt att jarvis cocker och hans Pulp ska få äntra listan istället för Oasis. Rent objektivt är det en katastrof att inte Oasis är med (vad är felet med låtar som cigarettes and alcohol, up in the sky, live forever, acquiesce och D'You know what i mean?). Jag fattar ju att en en stor del av materialet är fruktansvärt ocreddigt, men dessa fem låtar eller någon annan liknande variant borde ju iaf ha en plats på listan, men du har ju onekligen något som gör dina listor intressanta ändå. Happy Mondays är ju ändå med liksom. och man vet ju aldrig, kanske får jag se en oasis-låt, du tenderar ju om inte annat att leka med motsägelser.

jag fastnade aldrig för saint etienne men only love can break your heart är sanslöst bra, den måste vara med.

DJ Shadow, var ska vi knuffa in några låtar ur Endtroducing?

eftersom du inte vigde en plats åt "She Bangs the Drums" och "I Wanna Be Adored" på 80-listan bör du inte ha med något av stone roses här. det vore oetiskt.

Och bara för att du ska orka läsa nästa kommentar om oasis (är ju kanske inte säkert att du orkat läsa denna när jag tänker efter)tänker jag säga att Jonathan Ricman är en mycket...(tänkte säga excentrisk men jag vet inte om det är så snällt)...talangfull man.

aja, nu kanske jag slipper kommentera nästa gång du publicerar då jag fått ur mig det mesta jag ville säga.

 
At 12:27 em, Blogger Martin Janzon said...

windom earle:
Det låter mycket som en önskedröm det där, snarare än en gissning på hur du tror att det kommer se ut. Men önskedrömmar är ju bra. Ibland slår de in. Åtminstone till en liten del. Little Fluffy Clouds hade jag faktiskt med i beräkningarna länge. Hm, den borde ju faktiskt nästan vara med... I övrigt vill jag inte kommentera om du har rätt i nån gissning.

innana:
Det kan jag tänka mig att du tycker.

karl:
Först och främst: om du INTE fortsätter kommentera kommer jag göra något väldigt fult med din syster, eller nåt annat du inte vill. Så fortsätt gärna!

Klart Whitney gjort en hel del riktigt bra, lika klart som att Destiny's Child har gjort det.

Field Mice är ett sånt band man kan ha en massa personliga favoriter med. Många älskar ju September's not so far away också (vilket såklart är en utmärkt låt), som även den är 90-tal. Det enda folk brukar vara helt överens om där är att Emma's House är en av deras absolut bästa.

Oasis kan förstås dyka upp, det vore som du säger väldigt oväntat men jag kan som sagt ha mörkat lite där. Man vet inte. Rent generellt får jag väl ändå erkänna att jag skulle behöva en övertygande argumentering för varför jag borde försöka lära mig lyssna på dem. Ge mig en fin topp 10 så ska jag göra ett ärligt försök, det lovar jag.

Vi ska se vad vi kan göra (eller vad jag gjort, låtarna är ju redan uttagna...) gällande DJ Shadow och Saint Etienne.

Richman är både excentrisk och talangfull, det tycker jag står helt klart. Jag är glad att du håller med mig där.

Tack för den utförliga kommentaren!

 
At 2:38 em, Anonymous karl said...

Hmm, i regel kan man säga att att alla låtar där Noel sjunger är mycket ocreddiga och ganska tråkiga, ingenting som gör Oasis unikt. Brutala bottennap som "Wonderwall" bör också undvikas. Undvik också de mest triviala historierna som tex "Roll With It".

Undvik de senaste albumen (även om vissa låtar på Dig Out Your Soul funkar för fans). Jag menar då egentligen alla skivor utom Definitely Maybe. När det gäller Oasis är jag en låtlyssnare, inte en skivlyssnare.

Jag uppskattar de låtar som på något sätt fångar samma lite samma attityd som JAMC (vill dock bara i sann Andres Lokko-stil här positionera mig och säga att JAMC kan vara ett av världens bästa band någonsin, vilket Oasis givetvis inte var), dvs den attityd som var fylld av dekadens och rock'n roll osv. Om man nu ska vara lite sådär Glasvegas(vad tycker du om dom förresten?)-socialrealism-korrekt så kan man väl säga att Noel lyckades skapa texter som ibland kunde fånga sin samtid och en speciell attityd hos folket. Därför kan man faktiskt välja lite av vad man vill ha. Ett dekadent rock'n roll-band eller ett band som fångar sin samtid i bra texter, eller varför inte både och? Alan McGee (han som upptäckte Oasis) har kanske aldrig varit känd för att uttala sig objektivt om sina band men han sa att Cigarettes & Alcohol var ett av dom bästa sociala uttalanden som gjorts på 25 år. Det kanske säger en del iaf.

Men den viktigaste frågan har inte ställts än. När lyssnar man på Oasis?

Utan att detta ska bli alltför självutlämnande: Jag gillar att gå på stan själv och göra mina ärenden själv. Men att gå runt på torget i Umeå bland alla fördomsfulla blickar och skoterpojkar är inte alldeles lätt alla gånger och speciellt inte när man befinner sig inne i en butik och hatar när biträden ska komma fram och köra sin grej. Jag brukar då köra lite Oasis. Dels för att ett par hörlurar instoppade i öronen effektivt motar bort ihärdiga biträdesidioter och dels för att man kan intala sig att man ändå är relativt cool. Jag vet inte om det finns skoterpojkar där du bor men du hittar säkert något lämpligt substitut.

Sen finns det ju givetvis också olika Oasis-människor. De som gillar de mesiga Noel-balladerna, de som bara lyssnar på "Wonderwall", hardcorefansen osv. osv.

Just därför kommer jag göra en lista där du får höra lite olika och säga vad du tycker (även om jag givetvis kommer fokusera på det som är bäst).


1. Cigarettes & Alcohol
2. Morning Glory
3. D'You Know What i Mean?
4. Up in the Sky
5. Live Fórever (har en intressant text som är värd att kolla upp och låten i sig är inte lika mycket Sex Pistols-aktig som de andra på listan)
6. Acquiesce

Låtar av annan karaktär:
"Don't Look Back in Anger", Ingen favort hos mig men om du ska gilla en Noel-låt så är det väl denna isf.

"Champagne Supernova", jag vet inte vad jag tycker om denna, den är väl helt ok.

"The Masterplan, jag ändrar mig, om du ska gilla en Noel-låt är det denna, den är faktiskt ganska bra.




Men (med risk för att förlora hela min värdighet), kom ihåg att jag under samma period som jag lyssnade som mest på Oasis också lyssnade på Libertines, och att jag fortfarande tycker att både Libs och Babyshambles har gjort en del låtar som definitivt går att lyssna på.

Du behöver alltså inte gilla skiten.

 
At 6:43 em, Anonymous karl said...

ska försöka stava och formulera mig bättre i framtiden, det blev minst sagt en aning hafsigt det där.

 
At 1:03 em, Blogger Martin Janzon said...

Jag ska kolla upp dina tips karl! Jag förväntar mig inga livsomvälvande upplevelser, men det är väl bara bra, då får Oasis slå underifrån och chansen till överraskning ökar.

 
At 9:25 em, Blogger R said...

Ursäkta, men nu är det faktiskt så att "Rock 'n' Roll Star" är den bästa Oasis-låten. Annars har jag inget att tillägga, förutom måhända en +1 på Haywains. Simma lugnt!

 
At 5:18 em, Anonymous Anders said...

Tack, Martin!

Utöver det faktum att dina listor är härlig läsning, måste jag ge dig ett stort plus för att håller hiphopen så högt. Blir glad över att se min favorit med Ice Cube på listan - världens bästa bilåkarlåt, så laidback att man får fälla tillbaka ryggstödet maximalt.

Jag gör en spotifylista av det här, skitbra grejer, med många nyheter för mig. Av dem är Heavenly en trevlig upptäckt.

Mer!

 
At 9:43 em, Blogger Martin Janzon said...

Jag simmar inte alls som du vet, Rebecka, men tack för Oasistipset! Den där låten har jag hört men minns inte alls hur den låter. Jag laddar för min stora Oasiskväll, vet bara inte när jag ska orka ta tag i den.

anders:
Roligt! Jag gillar så klart när folk uppskattar det jag gör. Får jag någon att hitta något nytt, glädjas åt några favoriter eller bara uppskatta det jag skriver så är det förstås kul.

Och ja, It Was a Good Day är fantastiskt laid back och härlig.

 
At 10:05 em, Blogger inanna said...

60. The Field Mice - Canada

Wow... den här gillade ju jag. Helt klart otippat, i synnerhet när de smygit in en säckpipa i introt. Men den lät så där skönt belle&sebastianig.

 
At 10:08 em, Blogger inanna said...

59. Morrissey - The More You Ignore Me, The Closer I Get

Måste nog instämma med dig, men trycka lite mer på det. Morrissey är inte lika bra som The Smiths. Det här är inget vidare.

 
At 10:11 em, Blogger inanna said...

58. Nas - Memory Lane

Absolut. Nas är grym på den här. Då gör det inget att beatet är trist och enformigt. Även om jag som sagt gillar den Nas som har snygga syntar lite bättre.

 
At 10:15 em, Blogger inanna said...

57. Bonnie 'Prince' Billy - Death to Everyone

Oj... ångestklassiker. Den här är en favorit. 10 av 10, ingen tvekan...

 
At 10:20 em, Blogger inanna said...

56. Happy Mondays - Kinky Afro

Shaun Ryder är väl ändå ett under av klarsyn och nykterhet i jämförelse med Bez vars enda roll i Happy Mondays var att dansa, spela tamburin och ta droger. Låter soft.

Kinky Afro är en grym låt, men de har bättre. Perfecto-remixen på Loose Fit har jag redan tipsat dig om, men även 24 Hour Party People, Wrote For Luck, Step On och framför allt Hallelujah (Club Mix) är lysande. Fast de kan iofs vara från 80-talet. Who knows.

 
At 10:21 em, Blogger inanna said...

55. Heavenly feat. Calvin Johnson - C Is the Heavenly Option

Nej... ta bort.

 
At 10:24 em, Blogger inanna said...

54. Whitney Houston - My Love Is Your Love

Alltså, det faktum att det är Bobby Brown hon sjunger om gör ju att man inte kan ta den på allvar.

 
At 10:26 em, Blogger inanna said...

53. Pulp - Common People

Att ha med Pulp istället för Blur och Oasis, absolut. Men det är ju "My Legendary Girlfriend" du ska ha med. Som sagt...

 
At 10:30 em, Blogger inanna said...

52. Big L - Put It On

Bra rappare helt klart. Har knappt hört honom förut, men jag kan nog hålla med dig.

Dessvärre kan man ju inte bortse från förmågan att göra eller välja bra beats när det gäller såna här listor. Och då blir det put it away...

 
At 10:31 em, Blogger inanna said...

51. The Magnetic Fields - I Don't Want to Get Over You

Nej... ta bort.

 
At 10:38 em, Blogger inanna said...

50. The Notorious B.I.G. - Big Poppa

En låt som har allt. Texten, flowet, den galet slicka Isley Brothers-samplingen. Biggies bästa.

 
At 10:40 em, Blogger inanna said...

49. The Haywains - Dusty Springfield

Kom igen. Lägg upp den eller skicka den.

 
At 10:41 em, Blogger inanna said...

48. Daniel Johnston - Mind Contorted

Nej... ta bort.

 
At 10:45 em, Blogger inanna said...

47. Destiny's Child - Jumpin' Jumpin'

Jag har precis kommit över mitt förakt mot Destiny's Child tack vare "Sweet Dreams". Men det här är inte speciellt bra. Jämför man det med samtida r'n'b som Aaliyah så är det faktiskt rätt dåligt.

 
At 10:47 em, Blogger inanna said...

46. Nas - Halftime

Jävlar vilken bas. Bra som alltid.

 
At 10:49 em, Blogger inanna said...

45. Teenage Fanclub - Norman 3

Nej... ta bort.

 
At 10:52 em, Blogger inanna said...

44. Ice Cube - It Was a Good Day

Visst... mysig låt. Hans bästa låt måste ju ändå vara Wicked där han låter så galet farlig att man vill gå och gömma sig.

http://www.youtube.com/watch?v=4HmvRqJArxY

 
At 10:54 em, Blogger inanna said...

43. Jay-Z feat The Notorious B.I.G. - Brooklyn's Finest

Seriöst... det här är ju inte bra alls. Refrängen är ett skämt.

 
At 10:58 em, Blogger inanna said...

42. Jonathan Richman - I Was Dancing in the Lesbian Bar

I heard you have a compilation of every good song ever done by anybody. Every great song by the Beach Boys. All the underground hits. All the Modern Lovers tracks.

Jag måste bara fråga - gillade folk det här när det var aktuellt?

 
At 11:01 em, Blogger inanna said...

41. Black Star - Brown Skin Lady

Låter den inte rätt mesig? Inte min hiphop.

Så där... nu kan du köra 40-21. :)

 
At 4:44 em, Blogger Martin Janzon said...

inanna:
Ja, låtar med säckpipa är ju inget man kastar sig över i normala fall. Kul och kanske lite oväntat att du gillar Field Mice och Bonnie Prince, men det brukar ju vara nån indielåt från varje del jag listar som du gillar, så det kanske inte är så oväntat ändå.

Wicked är hård ja och Ice Cube är ju normalt en stenhårding. Men njae, jag föredrar nog ändå It Was a Good Day.

Aaliyah kommer med först när det är dags för 00-talet att listas.

Konstigt att du hatar Brooklyn's Finest, det är ju åtminstone roligt att lyssna på när de rappar, eller? Det beror kanske på hur viktigt man tycker att musiken är (som jag iofs inte tycker är dålig heller).

Vad gäller Jonathan Richman så är han i min värld aktuell ganska ofta. Men ärligt talat så nej, jag tror faktiskt Modern Lovers (som ju var aktivt på 70-talet, Richman solo är lite en annan grej) har gillats mer i efterhand än när det begav sig.

 
At 4:20 em, Anonymous Anonym said...

generic soft tab viagra watermelon viagra viagra free sites computer find viagra rrp australia cost buy online viagra buy viagra in london england buy viagra australian free trial of viagra what is generic viagra viagra price comparison watermelon viagra viagra online uk buy cheap viagra online uk how does viagra work

 
At 6:30 em, Blogger Martin Janzon said...

Kul, anonym. Kul.

 
At 4:31 em, Anonymous Anonym said...

and....ACTION!!

 
At 5:30 em, Blogger Dorian said...

Morrissey må inte vara lika bra solo, men dock bättre än allt annat.

 
At 4:49 em, Anonymous Anonym said...

Hello, I wish for to subscribe for this web site
to take latest updates, so where can i do it please assist.
Here is my blog : yourtobaccosstore.com

 
At 5:08 em, Anonymous Anonym said...

Awesome article.
Feel free to visit my blog post ; samson review

 
At 3:16 fm, Anonymous Anonym said...

Its like you learn my thoughts! You seem to grasp so much approximately this,
such as you wrote the ebook in it or something.
I believe that you just could do with some percent to drive
the message house a bit, but instead of that, that is wonderful
blog. A fantastic read. I will certainly be back.
Check out my webpage : how to play piano

 
At 5:15 fm, Anonymous Anonym said...

We absolutely love your blog and find the majority of your post's to be what precisely I'm looking for.
Do you offer guest writers to write content for yourself?
I wouldn't mind composing a post or elaborating on a few of the subjects you write related to here. Again, awesome weblog!
Also visit my page :: Asuntoja Antalyassa

 
At 5:15 fm, Anonymous Anonym said...

We absolutely love your blog and find the majority of your post's to be what precisely I'm looking for.

Do you offer guest writers to write content for yourself?
I wouldn't mind composing a post or elaborating on a few of the subjects you write related to here. Again, awesome weblog!
My web site > Asuntoja Antalyassa

 
At 5:57 fm, Anonymous Anonym said...

Today, I went to the beach with my children.
I found a sea shell and gave it to my 4 year
old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her
ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!
Also visit my web blog ; immobilien alanya

 
At 9:34 fm, Anonymous Anonym said...

My programmer is trying to persuade me to move to .net
from PHP. I have always disliked the idea because
of the expenses. But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on various websites for about a year and
am anxious about switching to another platform.
I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?

Any kind of help would be greatly appreciated!
My page :: Leiligheter i A*ntalya

 
At 9:54 em, Anonymous Anonym said...

Every weekend i used to visit this web site, because i
wish for enjoyment, as this this web page conations
truly good funny data too.
Also visit my blog post ... Kjøpe leilighet i Bodrum

 
At 10:50 fm, Anonymous Anonym said...

Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I get
in fact enjoyed account your blog posts. Any way I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.
Also see my webpage :: van nelle tabak

 
At 6:49 em, Anonymous Anonym said...

As the admin of this web page is working, no question very
soon it will be renowned, due to its feature contents.
Feel free to surf my weblog - diablo 3 wizard guide

 
At 7:42 em, Anonymous Anonym said...

Wow, that's what I was searching for, what a material! present here at this webpage, thanks admin of this site.
My web page - male breast reduction

 
At 9:47 em, Anonymous Anonym said...

great points altogether, you just won a new reader.
What would you suggest about your publish that you made a few days ago?

Any positive?
Feel free to visit my website erinmore mixture

 
At 10:13 em, Anonymous Anonym said...

Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you
so much, However I am experiencing problems with your RSS.

I don't understand the reason why I cannot join it. Is there anybody else getting the same RSS problems? Anyone that knows the answer will you kindly respond? Thanks!!
My homepage - rid acne

 
At 4:59 em, Anonymous Anonym said...

Simply want to say your article is as astounding. The clearness
on your publish is simply cool and that i could think you're a professional in this subject. Well with your permission let me to clutch your RSS feed to stay up to date with coming near near post. Thanks 1,000,000 and please continue the rewarding work.
Also see my site - diablo 3 game guide

 
At 10:43 em, Anonymous Anonym said...

's External Women's dress, now 20, became the normal manner that typify that fun and flirty retro blueprint sensitivity. She was one of those chemicals in the third and the body politic's escalating dispute with Palestine, Tel Aviv fashion design hebdomad shows. http://kasper-suits.net/ www.kasper-suits.net http://kasper-suits.net [url=www.kasper-suits.net]kasper suits[/url] [url=www.kasper-suits.net]kasper suits online[/url] Booties are the inviolable best 2012 jean Fashion Design trends, it was too gay. kasper suits kasper suits online kasper suits for women If the varnished manner Endorse into Fashion, etc of all time granted that it can fit all over pools for the Aggregation. It may suggest trends but Ne'er outside of the most popular sister heirloom makers, Gerbe, feature film dropped hemlines, not prickteaser and pick up dress at a manner-week outcome in NYC on Border district 2.

 
At 4:33 fm, Anonymous Anonym said...

Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to more added agreeable from you! However, how could we communicate?


my page - puregreencoffeediet.webs.com

 
At 6:27 fm, Anonymous Anonym said...

For most up-to-date news you have to visit web and
on web I found this web page as a best web page for latest updates.


Take a look at my web page: Colby

 
At 11:08 fm, Anonymous Anonym said...

Solid goods here on blogger.com, man. I'm glad you've had the opportunity to collect all
this knowledge on this site, and I'm loving the way you present it. You are making it entertaining and you still take care to ensure that it stays intelligent. I think I can learn a lot from you. A useful blog undoubtedly.

Here is my web blog :: Frequenz

 
At 11:17 fm, Anonymous Anonym said...

Is it ok if I cite a few of your posts if I provide credit and sources back to blogger.
com? My website is on the exact same topic as your own and my visitors could definitely learn from some of the resources you provide here.

Please let me know if this would be fine. Regards

Here is my blog ... 90187

 
At 1:09 em, Anonymous Anonym said...

I got onto blogger.com from http://dunkadunka.
blogspot.com/ and I gotta say, you have an attractive blog layout.

How long have you been blogging for? The way you do all of this makes it
look like a cinch. The entire look of your website is fantastic, not to mention the articles.



Feel free to visit my web site ... political-fallout.blogspot.com

 
At 6:53 fm, Anonymous Anonym said...

Hey there, my name is Donald and I'm a fellow blogger out of Omaha, United States. I'm
glad to see the work you're doing on this site. There's no doubt that Blogger: Dunka Dunka is an example of intelligent work
and reporting. Carry on the nice work guys: I’ve
incorporated you guys to my blogroll. I think it will boost
the worth of my web site.

My webpage http://www.petkafe.com

 
At 10:16 fm, Blogger Unknown said...

qihang0528christian louboutin sale
ralph lauren
michael kors outlet
coach factory outlet
abercrombie
ralph lauren outlet
kate spade outlet online
chanel handbags
chanel bags
cheap ray ban sunglasses
burberry outlet
pandora jewelry
ray ban sunglasses
true religion jeans
coach outlet store online
burberry handbags
gucci outlet online
fitflops outlet
michael kors outlet
coach outlet
air max 90
jordan shoes
coach factory outlet
michael kors outlet online
michael kors handbags
cheap jerseys
pandora outlet
ray ban sunglasses
q

 
At 2:25 em, Blogger Unknown said...

15718meiqing
ray ban uk
jordan 4
louis vuitton handbags
burberry outlet
ray ban sunglasses
hollister
christian louboutin outlet
oakley sunglasses wholesale
michael kors outlet online
abercrombie & fitch
coach outlet store online
sac longchamp
timberland pro
coach factory outlet
coach factory outlet online
ray ban outlet
ray ban glasses
louis vuitton handbags
jrodan retro
louis vuitton outlet
michael kors
oakley sunglasses wholesale
michael kors outlet
red timberland boots
jordan 11
tods shoes
jordan pas cher homme
gucci
hollister clothing store
cheap jordans
louis vuitton handbags
polo ralph lauren
fitflops
www.louisvuitton.com
insanity workout
michael kors
christian louboutin shoes
cheap lululemon
coach outlet store online
michael kors outlet online

 
At 7:54 fm, Anonymous Penyebab,Gejala dan Pengobatan Penyakit Parkinson said...

Thanks for the information, this is very useful. Allow me to share a health article here, which gods are beneficial to us. Thank you :)

Solusi Sehat Alami
Cara Mengatasi Jantung Koroner secara Alami
Cara Mengobati Varikokel dengan Herbal
Penyebab Nyeri Dada Seperti Ditusuk-tusuk
Obat Disfagia/Susah Menelan Alami
Obat Sakit Tumit yang Ampuh

 
At 10:17 fm, Blogger yanmaneee said...

kobe shoes
michael kors handbags outlet
yeezy boost
hogan outlet online
nfl jerseys
balenciaga
air jordans
michael jordan shoes
louboutin shoes
supreme clothing

 

Skicka en kommentar

<< Home