onsdag, september 30, 2009

Jag listar: 90-talets 100 bästa låtar

00-talet? Det vet jag ingenting om. Men alla ni som tror att jag ligger efter med tanke på att jag nu börjar publicera min 90-talslista har missförstått alltsammans; det är tvärtom så att jag ligger före alla andra. Ni vet väl att 90-talet kommer komma tillbaka starkt inom ett par år? När 00-talet blir 10-talet kommer vurmen för 80-talet att gå över i ett hyllande av 90-talet. Ja, kära nån. Jag kan riktigt se det framför mig:

- Pearl Jam är ett underskattat band, det har jag alltid sagt. (Faktum är att deras nya skiva fått bra recensioner, så vi är snart redan där.)

- Triphopen är den mest betydande genren vi fått fram sedan rock 'n' rollen. Det har jag alltid sagt.

Man kommer återigen gömma undan sina Alphavilleplattor. Forumtråden "90-talets sämsta genre?" byts ut mot "Är Dave Grohl vår tids Mozart?" Nej, det är inget jag ser fram emot.

Därmed inte sagt att det inte finns massa godbitar från förra decenniet. Ni som vet något litet om min smak har säkert en bra aning om vilka två stora genrer som kommer dominera. För er som hoppas på en spretig lista ska jag dra bort plåstret snabbt och resolut: åtminstone tre eller fyra stora, typiska 90-talsgenrer kommer helt sakna representanter eller bara ha nån enstaka låt med. Det är inte mitt fel. Det är vem-det-nu-var som tyckte att rocken behövde räddas.

Sen vill jag ta upp det här med elektronikan också. Drum 'n' bass, jungle, dance, IDM och downbeat minimal techno-trancebreak - snälla, ge mig en tablett av något slag. Jaja, jag gillar också Aphex Twin, men jag pratar generellt nu. Vilka låtar från all denna elektroniska sörja är egentligen riktigt bra? Som låt? Detta är trots allt listan över 90-talets bästa låtar, inte 90-talets bästa ljudlandskap.

För övrigt: Jag är ledsen över att ha insett att Talking with Myself av Electribe 101 och Wicked Game av Chris Isaak släpptes på slutet av 80-talet och inte på 90-talet. Det kunde väl nån ha berättat för mig innan jag satte igång med 80-talslistan?

Slutligen: Grattis till R.E.M. som var ganska nära att få med en låt denna gång.

PS. Jag gör som tidigare: finns en vettig youtubelänk lägger jag upp en, annars får ni fixa skiten själva bäst ni vill. Det mesta finns på Spotify. Ni vet den där musiktjänsten.



100. GZA - Liquid Swords (1995)
Kom igen, GZA är den bästa rapparen från allas vår älskade klan. Alla de andra har sina förtjänster så klart, men vem andas så mycket respekt som Geniet själv? Man hör ju så fort han öppnar munnen att han är den självklara auktoriteten, en som inte behöver ta i eller skrävla för att alla ska lyssna på honom. När han efter den obligatoriska Shaolinsamplingen (som pågår i nästan en och en halv minut) öppnar munnen så gör han det dessutom till ett av RZAs kanske tio bästa beat, vilket verkligen inte vill säga lite.

youtubelänk

99. Gene - Haunted by You (1995)
Nej, jag lovar! Jag skämtar inte. Jag gillar det här. Lyssna noga, är de verkligen en karbonkopia av The Smiths? Visst, Martin Rossiter lider alldeles säkert av tredje gradens Morrisseykomplex, men som vanligt handlar det om att upptäcka nyansskillnaderna. Måste det dessutom vara så farligt om det nu är väldigt likt? Om någon uppfinner något som smakar och ser ut precis som glass men inte är glass så skulle endast en språkfilosof klaga. Vi andra njuter av vad vi får, så länge det gillas.

youtubelänk

98. Outkast - ATLiens (1996)
När man tänker på Outkast som ett riktigt södernband är det kanske framförallt deras debut Southerplayalisticadillacmuzik man tänker på. Det är ju den som liksom rullar bäst. Indierockarnas favorit brukar heta Aquemini och popmänniskorna tänker nog mest på 00-talets alla Outkasthits. Ändå är kanske hiphopfansens favorit ATLiens, deras andra fullängdare. Jag har ingenting emot det, jag menar, vem gillar inte rymden? Lyssna på titellåten. Den dagen jag gör en mörk thriller som utspelar sig på en avlägsen planet vet jag varifrån jag ska hämta mitt soundtrack.

youtubelänk


97. Stereolab - French Disko (1993)
Indipopens kärna: tristess. Laetitia Sadier låter minst sagt uttråkad, och ÄNDÅ känns det som att det är stora känslor på spel. Låten är precis lagom monton, vilket gör att varje ackordbyte eller förändring av annat slag känns ordentligt. Stereolab är väl i övrigt mest kända för att göra musik jag inte riktigt orkar lyssna på, men French Disko är ett skimrande undantag.

youtubelänk

96. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
Här har vi en sann hjälte. Soulhistoriens tredje snyggaste bringa vet hur man charmar kvinnorna - och männen. Åtminstone jag blir våt av det här. Min gissning är att D'Angelo anno 1995 fick precis hur mycket brunt socker han ville.

youtubelänk

95. The Fugees - Fu-Gee-La (1996)
Det finns få rappare jag känner sån uppriktig respekt för som Lauryn Hill. Det känns på nåt sätt bara helt självklart att hon vet vad hon sysslar med. Inte bara är hon mycket duktig på det hon gör, hon verkar ha huvudet på skaft också, till skillnad från många andra rappare... eller ja, till skillnad från många andra. Men riktigt bra blir det förstås, som vanligt, bara ihop med genuint bra musik. Där nånstans kommer hennes kompisar Wyclef Jean och Pras in i bilden. Och där nånstans kommer den här låten in i bilden.

youtubelänk


94. Pixies - All Over the World (1990)
Frank Black sjunger "All over the world, all over the world" och massa rockgitarrer spelar solon. Jag har ingen aning om varför jag gillar det. Pixies är märkliga. Hur lyckas de komma undan med sånt här? Hur lyckas de få det att låta så bra? Vad är hemligheten? Det här är ju stundtals till och med funkigt! Glöm Coca Colas hemliga ingredienser och leta efter det här bandets hemliga recept istället. Man borde göra en djupdykning i medlemmarnas hjärnor. En röntgen. En obduktion. Nånting. Låt oss göra en namninsamling.

youtubelänk

93. TLC - No Scrubs (1999)
Varför är det sexigt när tjejer uttrycker sitt förakt för oss killar? För att de blir mer oåtkomliga, förmodligen. Vi vill inte ha utmaningar, vi vill vara helt jävla körda. Vi vill inte ha en chans. Om vi skulle ha en chans, hur kan vi då motivera att vi lyssnar på popmusik? Hur skulle vi då kunna få tycka synd om oss själva, vilket vi män älskar att göra? Självömkan, den största av alla stora känslor.

Och ja, alla vi tragiska nördar är scrubs. "Always talkin' about what he wants, and just sits on his broke ass." Det gör ont i hjärtat att höra det, och jag älskar det.

youtubelänk

92. The Beatnuts - Watch Out Now (1999)
Jag tyckte väl att det fanns nånting med Jenny from the Block som lät lite väl bra. Mycket misstänkt alltsammans. Numera vet jag vad det var, och vilka som låg bakom det. Det var beatmästarna i Beatnuts som förhoppningsvis fick rejält med betalt för att vara orsaken till att J-Lo fick ännu en superhit. Rappen då? Underbar, rolig, festlig, härlig.

youtubelänk

91. Digable Planets - Return of the Slick (Cool Like Dat) (1992)
Hur kan samtliga medlemmar i Digable Planets låta så osannolikt tillbakalutade? Jag har alltid tyckt det varit underbart avslappnande, myssvängigt och coolt, men nu börjar jag nästan bli irriterad. Jag har nämligen börjat misstänka att det helt enkelt beror på att de är nöjda med livet. Det låter ju så. NÖJDA MED LIVET! Såna obsceniteter trodde jag var förbehållna Pernilla Wahlgren. Om inte punk varit så jävla dåligt hade jag dragit på det på högsta volym.

youtubelänk

90. Massive Attack - Unfinished Sympathy (1991)
Även en blind höna kan hitta ett korn. Jag menar inte att Massive Attack är en höna, men som ni förstått har jag aldrig orkat med den här triphopen riktigt. Det beror förstås nästan enbart på att jag inte lyssnat på skiten - jag dissar nästan aldrig något jag faktiskt satt mig in i - men jag tror också att det kan bero på att den är tråkigare än alla de delar genren är uppbyggd av. Ändå har denna låt alltid funnits kvar hos mig som en vacker och, gud må straffa mig för att jag använder ordet, skön låt. Unfinished Symapathy är lite som yoga: Väldigt bra och avslappnande, även om du aldrig skulle erkänna det eftersom det bara är konstiga människor som har med det att göra.

youtubelänk

89. Bob Dylan - Love Sick (1997)
När en ung poppoet sjunger dystra och bittra texter om livet så kan det förvisso träffa rakt i hjärtat, men faktum kvarstår att det är unga människor som uttrycker dessa känslor. De växer upp, glömmer bort, blir visare och finner harmoni. Eller? På ett plan blir det mycket jobbigare och tyngre när en snart 60-årig gubbe sjunger om sin olycka och bitterhet. Bara så att ni vet: det kommer inte bli bättre med åren.

youtubelänk

88. Heavenly - Atta Girl (1993)
En konkurrent till att vara Heavenlys bittraste låt. De visar här med all önskvärd tydlighet att de inte bara kunde göra fantastisk, sprittande tweepop, utan även fantastisk, deppig tweepop. Eller twee? Nej, det här måste vara något annat. Heavenly is not for the kids.

"No I could never live up to all your dreams. I don't have to be cute right through, and can't you concentrate on something other than me? Cause I'm not yours and never will be now." Fanns det någon rättvisa skulle det här vara en feministklassiker.

youtubelänk

87. Neil Young - I'm the Ocean (1995)
Det är lika bra att beta av alla gubbarna på en gång. Visst har jag ett ovanligt stort intresse för gubbarna Dylan och Young, men faktum är att deras 90-tal stundtals är riktigt starka, även så där lite halvobjektivt sett. När det gäller den här kanadensiske snubben så finns det överraskande nog ett litet gäng låtar som hade kunnat platsa. Bäst är ändå den här. Det finns en energi och känslosamhet i I'm the Ocean som ofta faktiskt är nära att driva mig till tårar. Youngs röst är dessutom fortfarande en av de märkligaste rockrösterna historien har bjudit oss på, och jag älskar den.

Innan nån börjar skrika i kommentarerna: Jag VET att Pearl Jam kompar Young här, men jag har inget emot dem av princip. Jag tycker bara att de kunde hålla sig till att vara kompband lite oftare.


86. Mobb Deep - Survival of the Fittest (1995)
Vi befinner oss i utkanten av en storstad. Det är mitt i natten, regnet som fallit hela kvällen har precis börjat avta lite grann. Det är inte mycket folk ute i de här kvarteren, särskilt inte vid denna tid. På en trapp nära tunnelbanan sitter en ung man gömd under en luva. Hans knutna nävar är instuckna under tröjan. Blicken är tom. Han kommer troligen inte leva särskilt länge till. Han har för många fiender. Men det blir som det blir, bara de starka överlever. Det vet han.

Ghettoromantiker, that's me.

youtubelänk

85. Heavenly - Cool Guitar Boy (1991)
Amelia Fletcher är som alla vet vår tids största musikaliska geni, och det har hon tillsammans med sina band bevisat gång på gång. På gång. Det är lätt att spela hårt, spela löst, öva in ett solo eller hyra in en kör. Men det är inte lätt att skriva en bra melodi. För det finns inga självklara regler. (Motown? Tin Pan Alley? Jag vet inte vad du pratar om.) Det krävs helt enkelt ett stänk av genialitet. Fletcher har, skulle jag uppskatta, runt femton stänk. Bitterljuv tweepop låter kanske som en paradox, men i så fall är det världens vackraste sådan.

youtubelänk

84. Ride - Seagull (1990)
Shoegaze låter aldrig så bra som när man ska sova. Därför låter det heller sällan riktigt bra när man är vaken. Jag gillar som ni vet drömmande musik, men jag gillar inte tråkig drömmande musik. Därför är inledningslåten på Rides Nowhere en positiv överraskning, då den sprudlar av energi. Som lyssnare översköljs man av ljudvågorna, man dränks i gitarrerna och får kippa efter andan för att inte tappa den helt. Bandmedlemmarna kanske sysslar med apatiskt skostirrande, men gitarrerna och trummorna gör det sannerligen inte. De är på väg någonstans, vart som helst, men definitivt någonstans.


83. 2Pac - Hit 'Em Up (1996)
En av de bästa beeflåtarna. Beatet är underbart och 2Pac säger sköna grejer, visst, men är den här fyndig och välskriven som någon av låtarna i Jigga vs Nas-beefen? Hell no. Lyssna bara på slutet. Inga snitsigheter här inte, inga snygga formuleringar - det är bara ilska och fuck you too. Och så ska en riktig beeflåt vara. Håller du inte med mig? Fuck you too. Tar du inte ställning? Fuck you too. And your motherfucking mama. All you motherfuckers: fuck you too.

youtubelänk

82. Nas - It Ain't Hard to Tell (1994)
Vet ni hur det känns att befinna sig någon millimeter ovanför marken i ett lätt svävande tillstånd?

I annat fall: Klicka på länken nedan.

youtubelänk


81. A.D.O.R. - Let It All Hang Out (1994)
Det bästa med den här låten är inte att Pete Rock (som givetvis gjort ett fantastiskt jobb med den här låten; ärligt, hur löjligt bra var Pete Rock egentligen? En fråga för forskarna.) stönar sig igenom den på bästa P. Diddy-vis: "uh-hu", "yeah", "c'mon", "aha", "that's right" - utan att det är en helt fantastisk och till synes relativt bortglömd hiphoppärla. Ni som lyssnat på annat av Pete Rock känner säkert igen den luftiga och jazziga stilen med det underbara blåset och ni som inte lyssnat på hans produktioner kan lika väl börja här som någon annanstans. Det är nån snubbe som kallar sig A.D.O.R som rappar rätt bra över den här skiten också.

youtubelänk

46 Comments:

At 8:32 fm, Blogger inanna said...

IDM älskling. IDM.

Är det nånting från 90-talet som håller idag och som jag lyssnar på så är det ju IDM (what the fuck is IBM?). Tack för listan och stort tack för att du skriver om låtarna. Det finns inget bättre än människor som skriver passionerat om musik de älskar. Jag ska kolla in allting och kommentera noggrant senare.

Min 90-talstoppfemlista skulle nog se ut så här:
1) Aphex Twin - "Alberto Balsalm"
2) Björk - "Hyperballad"
3) Daft Punk - "Da Funk"
4) Boards of Canada - "Happy Cycling"
5) Björk - "Bachelorette"

Har du inte med någon av dem så har du chansen att kolla upp dem och peta in dem på listan lite högre upp. :)

 
At 12:03 em, Blogger Martin Janzon said...

Ehm, nu måste du ha läst fel. Skulle jag ha skrivit IBM? Har inte det med datorer att göra? Nej, det kan jag ALDRIG ha gjort. (Mao: tack för påpekandet.)

Din topp fem innehåller ju bra låtar och artister, men som du säkert förstår är det inte alls musik i denna stil som kommer dominera den här listan. Peta in på listan kan jag nog inte nu, då måste jag ju sålla bort nån av dem jag redan tagit ut till topp 100. Det vore för mycket ångest...

Fint att du gillar det jag skriver! Om några dagar kommer nästa del.

 
At 3:54 em, Blogger Johannes Soldal said...

Fin inledning! Till och med en shoegazelåt har letat sig in. Jag väntar på nästa Pete Rock-produktion, det här var väl bara en försmak?

 
At 6:32 em, Blogger Martin Janzon said...

johannes:
Jag vet inte vad man ska säga om Gunde Svan, men ibland vet han ändå vad han talar om: Ingenting är omöjligt.

 
At 11:36 em, Anonymous Ola said...

Jag vidhåller att minst hälften av låtarna på Without You I'm Nothing, några stänk från The Boatman's Call och likaledes från Amsterdam Stranded krävs för att man ska kunna ta denna lista på allvar. Likaså kräver jag att The Verve finns med. Men det vet du redan. "Grattis till R.E.M. som nästan fick med en låt på listan" behöver inte kommenteras. Denna dumhet talar för sig själv. Har du lyssnat på "Sweetness Follows" någon gång, Martin Janzon?

För övrigt gör du ett alldeles lysande (inskränkt) jobb!

 
At 9:05 em, Anonymous jakob said...

så här reagerar jag när jag läser dina musiklistor: "jävla indiekille som tror att han gillar hiphop. han gillar det inte lika mycket som mig. han gillar det bara för att verka cool". och det skäms jag för. vilken hemsk mänska jag är. usch.

 
At 11:35 em, Blogger Martin Janzon said...

ola:
Jag gillar att du redan är upprörd och att du redan har hyllat min insats. Precis vad jag hoppades på från dig!

jakob:
Är du den Jakob som har hatat på mig lite här och där? Jag minns hur varmt om hjärtat det kändes när jag läste det första gången, eftersom alla bloggare värda nånting över huvud taget har åtminstone en hater.

Hursomhelst känner jag igen mig i din tanke. Jag tänker ofta likadant, fast om andra då. Men skulle jag vilja verka cool hade jag knappast haft med Dylan och Young på en 90-talslista...

Men du älskar säkert hiphop mer än vad jag gör. Jag gillar att göra människor glada så vi kan säga att det är så.

 
At 8:23 fm, Anonymous jakob said...

näeee alltså det är ju mig det är fel på. att mäta vem som gillar hiphop mest är ju det töntigaste som finns. jag ville ba säga förlåt för att jag är en tönt

 
At 9:17 fm, Blogger Martin Janzon said...

Men då var inte du den Jakob jag tänkte på. Skäms inte för mycket, jag tänker ibland likadant. Särskilt för några år sen. Nu har jag tyvärr växt ifrån nästan alla sorters upprördhet. DET om något är hemskt.

 
At 1:16 em, Blogger inanna said...

martin & jakob: Ska ni inte kramas och snorgråta på varandras axlar till tonerna av Method Man och Mary J Blige nu?

 
At 1:27 em, Blogger inanna said...

Lite kommentarer angående låtarna:

Liquid Swords - Grym låt, grym skiva.

French Disko - TACK!!! Hade aldrig hört förut, men asgrym...

No Scrubs - Usch... värdelös låt... är det inte samma princip som ligger bakom såväl alla no love for hoes-låtar och The Game-böcker?

Watch Out Now... visst, bra låt... men J-Lo hade med The LOX i toppform på sin version. Hon vinner.

Unfinished Sympathy... bra låt, men de har ju bättre låtar... Sly och Three till exempel... men du gillade ju inte triphop.

Survival Of The Fittest... det finns nån remix på den som är ännu bättre.

It Ain't Hard To Tell... jag antar att han är mer fler gånger så jag kommenterar då istället.

 
At 5:45 em, Blogger Martin Janzon said...

innana, din elaka jävel. :)

Det är ju nästan helt omöjligt att välja låt(ar) från Liquid Swords. Extremt högjämn skiva. (Jepp, mitt ord. Visst, du kan använda det när du vill, det är okej.)

Jag älskar att du lyssnar på och kommenterar låtarna. Det gör att jag orkar fortsätta med det här.

Vad tyckte du om Heavenly då? Hatar det av hela ditt hjärta?

Du är för övrigt bra på att anta.

 
At 6:17 em, Blogger Johannes Soldal said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 6:18 em, Blogger Johannes Soldal said...

Jag är inte riktigt okej med att "ATLiens" inte hamnade högre upp. Är det inte Outkasts bästa 90-talslåt? Vilken är bättre? "Rosa Parks"? "Southerplayaehm..."? Den ska hursom högre upp!

 
At 2:11 em, Anonymous vic ward said...

Plus hon bruden i mitten på fotot, hon med guld baddräkt. Jag har bazzat henne, svär.

 
At 8:18 em, Blogger inanna said...

Haunted By You: Inte min kopp te.

ATLiens: Jag har så svårt för Outkast med undantag för B.O.B. Tycker de har rätt trista verser. Den här var inget undantag, men refrängen lyfte ändå.

Brown Sugar: Jag har SÅ svårt för sån musik. Det känns så fejk, så tillgjort.

Fu-Gee-La: Lauryn Hills rap är lysande. Absolut. Men de andra två är rätt medelmåttiga och... nej.

All Over The World: Gav absolut ingenting.

Return Of The Slick: Mest bara irriterande... av ungefär samma anledning som du skrev.

Love Sick: Gubbrock nej tack.

Atta Girl: De första 1:10 var helt ok... sen kommer sången och visst... med en annan sångröst så kanske.. men inte nu.

I'm The Ocean: Gubbrock nej tack.

Cool Guitar Boy: Sämre än Atta Girl.

Seagull: Överraskande bra.

Hit Em Up: Jag har så svårt för 2pac. Kanske främst pga hans fans.

Let It All Hang Out: Sån här intetsägande hiphop har jag så svårt för. Typ DJ Premier och sånt. Det är bara för trist.

Sådär... nu har jag kommenterat ALLA låtar... nu kan du skriva 20 nya.

 
At 11:50 em, Blogger Martin Janzon said...

johannes:
Mina läppar är förseglade. Spänningen måste få finnas kvar. Men det är åtminstone EN av Outkasts bästa 90-talslåtar, om den är allra bäst eller inte får du veta när listan är klar.

vic (old time ward?):
Jag med. Vem har inte varit där?

innana:
Jag älskar dig. Men du förstår väl att jag nu förväntar mig liknande rapporter i fortsättningen? Livet har gjort att nästa post tagit lite tid, men 20 nya är på gång.

Gillar inte D'Angelo förresten? Va fan? Inte okej. Det hade jag nog ändå trott. I alla fall lite grann.

 
At 6:53 fm, Blogger inanna said...

Om du fortsätter att skriva bra texter om låtarna och länka till dem så fortsätter jag kommentera varje låt. Deal.

 
At 9:09 em, Anonymous Kowalski said...

Cool Guitar Boy hade jag inte hört - go låt!
Hoppas på fler OutKast låtar. ATLiens är jag fan tveksam till... inte ju ens topp tio på plattan.

 
At 1:28 fm, Blogger Martin Janzon said...

Haha, men topp tio på plattan är det ju så klart? Okej om man tycker att Elevators är bättre - det ska man ju tydligen tycka - men annars vet jag inte. Är hursomhelst inte alls omöjligt att Outkast kommer med igen.

Fint att du hittade en bra låt!

 
At 8:30 fm, Blogger M said...

Den här GZA var ju lite småmysig sådär. Som en kopp latte ungefär.

 
At 8:34 fm, Blogger M said...

Jag glömde kryssa i rutan "skicka uppföljningskommentarer..." så jag måste skriva en gång till. Kan ju då passa på att fråga: har du gjort någon slags utvärdering av dina gamla decennielistor? Dvs vad är bäst före-datumet på den här skiten?

 
At 4:00 em, Blogger Martin Janzon said...

Undrar du om jag fortfarande står för mina gamla listor eller till hur stor grad jag gör det? Jag har faktiskt ett dokument där jag skriver in varje låt jag upptäcker som jag numera tror/vet att jag skulle haft med på nån av mina gamla listor. Det är ca 15 nytillkomna låtar per decennium. Sen kan det ju vara så att fler än femton låtar har sjunkit så mycket i mina ögon att jag skulle få leta på fler än bara dem jag skrivit upp för att fylla ut listorna. Och skulle jag igen välja ut favoritlåtarna med hutlöst bra band/artister så kanske valen skulle bli lite annorlunda. Men överlag står jag ganska bra för dem fortfarande och jag är fortfarande hyfsat nöjd med alla tre.

 
At 11:09 em, Anonymous Anonym said...

Kära Martin! Har svår Dunka Dunka-abstinens. När kommer nästa tjog? Du har öppnat upp en hel räcka musikaliska dörrar för mig, men mkt vill ha mer.

/Chief Wiggam

 
At 11:21 em, Blogger Martin Janzon said...

Haha... um, listan har varit klar ett drygt år eller så. Så nästa tjog har kommit för länge sen. Var det verkligen meningen att den här kommentaren skulle komma nu?

 
At 11:38 em, Anonymous Anonym said...

Hittar bara #100 - 81. I högermarginalen finns endast 60, 70, 80. /Blinda hönan

 
At 12:32 fm, Blogger Martin Janzon said...

De finns i alla fall där i arkivet nånstans. Nu har jag för enkelhetens skull ändå länkat till alla inlägg i marginalen så nu ska du kunna kika igenom listan utan problem! Låt dig väl smaka!

Och återkom gärna med kommentarer och synpunkter, det är alltid kul. Jag får mejl när någon kommenterar så jag missar inga kommentarer.

 
At 8:49 em, Anonymous Anonym said...

hello thеre and thаnk you for your information – I have
certaіnly picked up somеthing new fгom right hеre.
I did hoωever еxpertiѕe sevеral technical isѕues usіng this site, since I expeгienсed to гeload
the site a lot of timeѕ pгevious to I cоuld gеt it to lоad properly.

I hаd been wondеring if your web host is OK? Nоt that I'm complaining, but sluggish loading instances times will often affect your placement in google and could damage your high quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective interesting content. Ensure that you update this again very soon.

My homepage ... V2 Cigs reviews

 
At 10:15 fm, Anonymous Anonym said...

This is a topic whiсh is сlοsе to mу heart.
.. Thank you! Where are your cоntact details though?


Stop by my web site Recommended Web page
Also see my web site - http://www.worldaudience.org/wiki/index.php?title=All_about_the_v2_electronic_cigarette

 
At 4:28 em, Anonymous Anonym said...

Why viewers still mаke use оf tο rеаd
neωs pаpeгs whеn in this technolоgіcаl globe the whοle thing is
aѵailаble οn web?

Review mу hοmepage - v2 cigs

 
At 9:48 em, Anonymous Anonym said...

This is a tοpіc thаt's close to my heart... Many thanks! Exactly where are your contact details though?

Feel free to surf to my weblog V2 cigs Reviews

 
At 11:39 em, Anonymous Anonym said...

Hey there! Do you use Twіttег?
ӏ'd like to follow you if that would be okay. I'm absolutely enjoyіng уouг blog аnd
loοk forwаrd to nеw uρdatеѕ.


Feеl free tο visit my hоmeρаge; more resources

 
At 1:19 em, Anonymous Anonym said...

Hі there! I know this is kinda off topiс
neveгtheless Ӏ'd figured I'd ask. Would you be intегested іn eхchanging
links or maybe guеst authoгing а blog post or ѵice-vеrsа?
Μy site covers a lot of the same subjects as youгs and I feel
wе could greatlу bеnefit from each otheг.
If you might be inteгeѕted fееl free to sеnd me an e-mail.
I lοοk fοrwаrd to hearіng from уou!
Ѕuperb blog by the ωay!

My wеbpage - www.prweb.com

 
At 1:21 em, Anonymous Anonym said...

What і dо not realize iѕ in rеality
how you're no longer really much more well-preferred than you may be now. You'ге very intellіgent.
You unԁerstanԁ therefore signifіcаntly in relation tο thiѕ topic, mаde me pеrsonally consider it from a lοt of variοus аngles.
Its liκe ωomen аnd men aren't involved except it's onе thing to do wіth Gіrl gaga!

Υour own stuffs exсеllent.
Alωays maintain it up!

Аlso νiѕit my web-sіte: www.violetcasino.com

 
At 4:00 fm, Anonymous Anonym said...

I lovе the couрons many thanks veгy much fоr οffering thеm I wοuld
likе to suggеst 1 too if I may

my web-sitе: http://www.csba.jpn.org/userinfo.php?uid=17073

 
At 4:00 fm, Anonymous Anonym said...

Like уou, Еco-friendly Ѕmοkе haѕ been thе first
bгanԁ I trіeԁ and
that i absοlutely lοve it. Theу've been around so long that they have really fine-tuned their own product that is really easy to use, perfect for new electronic cigarette smokers. It is my favorite.

Also visit my web-site green smoke coupon code

 
At 2:09 fm, Anonymous Anonym said...

Thank you, I haνe recently been searchіng for infоrmatiοn about this
topic fοr ages and yours is the greatеst
I have cаme upоn tіll now. Hoωeveг, ωhаt in regards to the сonclusion?
Are you sure concеrning the supply?

Alsо vіsit mу weblog: v2 cigs

 
At 2:09 fm, Anonymous Anonym said...

Hello, all is going sοund here anԁ ofcouгsе eveгy one is shaгing informatіon, thаt's actually fine, keep up writing.

my blog post :: click through The Next post

 
At 7:25 fm, Anonymous Anonym said...

An imprеssive shaгe! Ι hаѵe
just forwardeԁ thіs onto a сo-worker
who has bеen сonducting a little homework on this.

And he actually bought me brеaκfаst
due to the fact that I stumblеԁ upon it for him.
.. lоl. So let mе rеwοrd this.
... Thanks for the meal!! But уeah, thanks for ѕpending time to talk about this matter here οn
your web site.

Feеl free to surf to my blog post; click through the up coming webpage

 
At 7:25 fm, Anonymous Anonym said...

Ι'm impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that's
equally eԁuсatiѵe and еngаging,
аnԁ withоut а doubt, you hаvе hit the naіl on the head.
The issue is an іѕsuе that too few people
are ѕpeaκing intelligently аbout.
Now i'm very happy that I came across this during my hunt for something regarding this.

Look at my weblog ... www.prweb.com

 
At 12:47 em, Anonymous Anonym said...

So this experienced to be an OBD I motor vehicle with an ALCL diagnostic connector and not an OBD II connector.
This protocol by specification is ten,400 baud.

My website - actron cp9180 autoscanner

 
At 10:16 fm, Blogger Unknown said...

qihang0528replica watches
kate spade uk
mont blanc pens
air max 95
ray ban sunglasses
michael kors handbags
hollister clothing
coach outlet online
toms shoes
true religion outlet
true religion outlet
kate spade outlet
fitflops sale clearance
ray ban sunglass
burberry sale
oakley sunglasses
chanel online shop
true religion sale
abercrombie outlet
oakley sunglasses
kate spade
coach outlet online
coach outlet store online
tory burch outlet online
chanel outlet
nike air max
gucci outlet
gucci outlet
burberry scarf
toms outlet
pandora charms
kate spade bags
prada outlet
tory burch handbags
michael kors uk
ray ban uk
cheap oakley sunglasses
coach factory outlet
coach outlet
q

 
At 2:25 em, Blogger Unknown said...

15718meiqing
ray ban uk
jordan 4
louis vuitton handbags
burberry outlet
ray ban sunglasses
hollister
christian louboutin outlet
oakley sunglasses wholesale
michael kors outlet online
abercrombie & fitch
coach outlet store online
sac longchamp
timberland pro
coach factory outlet
coach factory outlet online
ray ban outlet
ray ban glasses
louis vuitton handbags
jrodan retro
louis vuitton outlet
michael kors
oakley sunglasses wholesale
michael kors outlet
red timberland boots
jordan 11
tods shoes
jordan pas cher homme
gucci
hollister clothing store
cheap jordans
louis vuitton handbags
polo ralph lauren
fitflops
www.louisvuitton.com
insanity workout
michael kors
christian louboutin shoes
cheap lululemon
coach outlet store online
michael kors outlet online

 
At 9:07 fm, Anonymous Cara Mengobati Penyakit Kista said...


Thank you for joining us. his article is very helpful

Obat Maag Alami
Obat Keputihan Alami
Cara Mengobati Hematuria
Obat Penambah Berat Badan
Cara Mengobati Sesak Napas Alami
Cara Mengobati Penyakit Gagal Jantung

 
At 6:28 fm, Anonymous Cara Mengobati Paru-Paru Basah said...

the article is very petrifying, hopefully it can be useful and an important lesson

Pengobatan Penyakit Polip
Cara Mengobati Syaraf Kejepit
Cara Mengobati Penyakit Trigliserida Tinggi
Cara Mengobati Penyakit Herpes Dengan Bahan Alami
Cara Membasmi Penyakit Kudis Dengan Cepat
Cara Mengobati Kanker Usus Besar Yang Tak Kunjung Sembuh

 
At 2:58 fm, Anonymous Telkom University said...

Hur ser du på möjligheten att 90-talet kommer att bli föremål för en stark revival inom de kommande åren, särskilt när 00-talet övergår till 10-talet?
Telkom University

 

Skicka en kommentar

<< Home