söndag, januari 28, 2007

Lista: 60-talets bästa skivor

En hemlig önskan har nått mig, en som säger att jag ska publicera någon slags lista på bloggen. "Därför att listor är alltid roliga". Listor ÄR roliga, och därför ska ni nu få se vad jag tycker är top of the league när det kommer till det blommiga och kärleksfulla 60-talet. Årtiondet var ju fortfarande väldigt singelorienterat (åtminstone fram till Sgt. Pepper nångång) så en låtlista från samma årtionde skulle få med mycket framförallt soulmusik som inte kan jobba sig in här. Det blir nu en kort lista som därför kommer sakna massa hiskeligt bra album, men så kan det gå, när man inte ger mig fler timmar om dagen att pyssla med. Här kommer de, tio skivor du lägger mellan de allra mjukaste handdukarna när du flyttar.

10. John Coltrane - A Love Supreme (1963)
A Love Supreme
är kanske den mest emotionella jazzskivan i min bok, den himmelskt mjuka musiken skapad av Coltranes medmusiker är perfekt för att lyfta fram hans eget fantastiska, vackra och samtidigt mycket intensiva spelande. Coltranes gåva till Gud (så här ska lovsång låta...) är en gåva till musikälskare.

9. Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan (1963)
Att förneka att det här skulle tillhöra Dylans bästa är att försöka vara cool, men att inte vara det. Hans surrealistiska toppar nås inte här, kanske inte heller hans musikaliska, såtillvida man inte var den som skrek "Judas!" åt honom när han testade elgitarr, men en av hans finaste kärlekssånger (Girl From the North Country), hårdaste kärlekssånger (Don't Think Twice, It's All Right), mest fantastiska berättelser (A Hard Rain's A-Gonna Fall) och mest hatiska utspel mot de som förtjänar det (Masters of War) finns här och det räcker långt. Kompletterat med några humoristiska betraktelser är det en fantastisk skiva. Till och med Blowin' in the Wind är ju väldigt bra, egentligen.

8. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969)
John Cale var inte med längre men då visar sig istället vilken låtskrivarpotential som fanns i gruppen. Det var inte bara fantastiskt oljud och image, Lou Reed kunde minsann skriva bra låtar också. Pale Blue Eyes är bäst men att bara lyssna på den och inte hela skivan är som att bara spela på sin favoritsträng på gitarren.

7. Van Morrison - Astral Weeks (1968)
Lite lurig att komma in i måhända men detta är en av de vackraste skivorna jag vet. Ett sant konstverk. Madame George dödar mig varje gång.

6. The Zombies - Odessey & Oracle (1968)
Skriver lika bra melodier som The Beatles, sjunger lika harmoniskt som The Beach Boys och kryddar det med lite psykedelia. Ultimat popmusik.

5. Neil Young - Everybody Knows This Is Nowhere (1969)
Om vi börjar såhär: Den har Down by the River och Cowgirl in the Sand. Neil Young visar, med hjälp av Danny Whitten, hur man spelar gitarr. Det räcker egentligen så. Men vi kan lägga till Cinnamon Girl och Running Dry (Requiem for the Rockets) också, bara för att vara snälla.

4. Rahsaan Roland Kirk - Volunteered Slavery (1968)
Frågan är om jag nånsin blivit så glad av en skiva som av denna. Jag har gråtit till den, därför att den är så sjukt energiskt och galet rolig och livsbejakande. Kirk var blind, men brydde sig inte om det, utan tryckte in massa saxofonmunstycken i munnen och blåste på, sedan var publik och medspelare vilda. Flöjt spelade han bättre än vilken
Ian Anderson som helst. Detta är inte traditionell jazz, utan angränsar till, eller åtminstone anspelar på, många andra svarta genrer.

3. Bob Dylan - Bringin' It All Back Home (1965)
Både elektriskt och akustiskt här, så man får av båda kakorna. Innehåller flera stora klassiker och den bästa av dem, det jag anser vara det bästa kärlekspoemet jag hört/läst, nämligen
Love Minus Zero/No Limit. Ingen idé att säga något mer om detta, det är givetvis helt fantastiskt.

2. Love - Forever Changes (1967)
Denna skiva tyckte jag också var lite svår att komma in i, mycket är ganska avigt på den. Nu råder det för mig ingen tvekan om att det är ett mästerverk, ett orginellt sådant. Vet inte vad som är märkligast, folkpsychmusiken, texterna eller det faktum att det är en mulatt som sjunger i ett vitt popband.

1. The Velvet Underground & Nico - The Velvet Underground & Nico (1967)
Jag har tröjan, också.


Det blidde inget The Beatles, och vad gäller Dylan blidde det varken
Highway 61 Revisited eller Blonde on Blonde. Så kan det gå. Bubblare till listan finns många, förutom nämnda så: Sun Ra, Led Zeppelin, Nick Drake, Dusty Springfield och alla andra jag glömt.

10 Comments:

At 2:09 em, Anonymous Anonym said...

Är det du som har skrivit recensionen av Volunteered Slavery på Amazon.com? Ye, man! Jag laddar ner i detta ögonblicket.

 
At 5:50 em, Blogger Martin Janzon said...

Haha! Det är jag yao! Trodde inte en enda levande människa skulle se den recensionen... :) Den enda recensionen jag skrivit där. Det är ju en patetisk, klyschig och totalt subjektiv råhyllning, men så ser kanske de bästa hyllningarna ut. Varning för att alla kanske inte gillar det lika mycket som jag, den dyker ju sällan upp på andras listor... Men ge det ett par försök, det kan gå raka vägen hem.

 
At 9:37 em, Anonymous Anonym said...

Jag måste väl skriva något, så blir du väl glad:-) Jag har skummat texten, påminner om topten.blogg och jag känner faktsikt igen 70% av de du listade. gryyymt.

 
At 10:22 em, Blogger Martin Janzon said...

eve: Ja, då blir jag glad. :) Det påminner ju på det sätt att jag också listat tio saker. Annars vet jag inte.

Jag gissar att de tre skivor du inte kände igen var Rahsaan Roland Kirk, Zombies och Love. Men ja, stort av dig !

 
At 1:56 em, Anonymous Anonym said...

2/3 rätt.

 
At 5:18 em, Anonymous Anonym said...

Tjenare Martin!
Rätt så bra lista måste jag säga.
Jag skulle ju delge mina favorit(musik)bloggar till dig, så här är de:
Mestadels elektroniskt:
http://riskybizniz.blogspot.com
www.lamouratrois.blogspot.com
Glamorama har mycket negerdunk:
http://nothingbutipod.blogspot.com
www.discobelle.net har blandat med elektroniskt och lite negerdunk liksom:
http://ondashoff.blogspot.com
För France Gall och dylikt: http://blow-up-doll.blogspot.com
Om du dessutom tar en runda genom Risky Bizniz's och ON/OFF's blogglänkar är du set to go.

 
At 11:32 em, Blogger Martin Janzon said...

Christian: Snyggt! Jag la till alla bloggar till favoriterna sålänge så ska jag kika nogrannare på de sen.. elektroniskt, negerdunk och france gall låter ju mycket intressant. Särskilt blow-up-doll lär jag följa slaviskt... Bra bra.

 
At 1:56 fm, Anonymous Anonym said...

Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and
i was just wondering if you get a lot of spam responses?
If so how do you protect against it, any plugin or anything you can advise?
I get so much lately it's driving me mad so any assistance is very much appreciated.

Also visit my blog ... vakantievilla frankrijk

 
At 6:29 fm, Anonymous Anonym said...

Thanks for your personal marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you
may be a great author. I will always bookmark your blog
and will often come back very soon. I want to
encourage continue your great job, have a nice afternoon!


Look at my homepage; vakantiewoningen frankrijk

 
At 3:29 em, Anonymous Anonym said...

Aw, this was an incredibly good post. Finding the time and
actual effort to produce a superb article… but what can I say… I hesitate a
whole lot and don't seem to get nearly anything done.

Feel free to surf to my weblog :: vakantiehuizen

 

Skicka en kommentar

<< Home