lördag, maj 23, 2009

Mammas dag

Det är inte så att jag är övertygad om att min mor är ett sällsynt praktexemplar av modersläktet, om vi tittar rent objektivt på saken. Visst finns det många egenskaper hos henne jag i det närmaste häpnar över, på ett bra sätt, men nyktert betraktat är det inte svårt att finna saker man skulle vilja ändra på också. Poängen är att om ens kära mor bara gör det som förväntas av henne; saker som att ständigt finnas till hands, alltid vara glad att se en, vid väl valda tillfällen bedyra sin kärlek, ge ekonomiskt stöd, offra sin fritid på att hjälpa en med vadhelst man ber om, trösta och uppmuntra en när så krävs och allmänt vägleda när det kommer till livets svåra frågor (allt som har med myndigheter och byråkrati att göra); ja, då kommer man likväl att känna sig väldigt fäst vid henne. Man har ju trots allt legat i hennes mage och det är väl sånt som skapar nåt slags band antar jag.

Så därför har jag kommit på den oerhört kreativa idén bland musikälskare att göra ett blandband. Bara mammalåtar, och med mammalåtar menar jag egentligen inte mammalåtar, utan låtar som hyllar kvinnan i fråga. Jag har valt låtar jag gillar och inte tagit någon hänsyn till hennes smak, tänkte att det blev personligast så. Hon får på så sätt en inblick i mitt (musik)liv, och det tycker jag är ganska fint. Kanske är det den mest personliga present jag har gett henne faktiskt, när jag tänker efter. Mer personlig än träningscykeln i alla fall.

Vissa låtar, till exempel alster av Baby Washington, Nancy Sinatra och The Temptations, hittade jag tyvärr aldrig i mp3-format. Jag fick hålla till godo med det jag hade och det jag hittade. Den slutgiltiga låtlistan fick detta utseende:

1. Bert Huang - Oh Mother of Mine (Temptationscover)
2. The Spinners - Sadie
3. Kanye West - Hey Mama
4. Etta James - Tell Mama
5. Kate Bush - Mother Stands for Comfort
6. 2Pac - Dear Mama
7. The Intruders - I'll Always Love My Mama
8. Beanie Sigel feat. Scarface - Mom Prayin
9. John Cale - Blues for Mama
10. Justin Hinds & The Dominoes - My Mama Told Me
11. Snoop Dogg - I Love My Momma
12. Moby - Love Song for My Mom
13. Jonathan Richman - As My Mother Lay Lying

Nu förväntar jag mig inte att min mor ska bli ett fullfjädrat hiphophuvud efter några lyssningar av den här skivan, och jag förväntar mig heller inte att hon ska bli så påverkad av Kate Bush att hon börjar dansa som en annan Anna Odell-hysterika. Hon är mer för Acker Bilk, som i och för sig står för en hel del bra, väldigt soothing musik. Jag hoppas bara att hon tar till sig av själva kärnan, det vill säga hyllningarna, detta trots att vi egentligen aldrig har "bangin' oldies in the livin' room sippin' brew" (från I Love My Momma) och förmodligen aldrig kommer att göra.

Såhär efter en halvt okoncentrerad lyssning verkar det som att hon gillade Richman bäst. Jonathan Richman och Acker Bilk alltså, jag har alltid misstänkt att de har samma fanbas.

7 Comments:

At 4:56 fm, Blogger Max said...

Sizzla, thank you mama?

 
At 4:57 fm, Blogger Max said...

Ghostface, all that i got is you?

 
At 10:25 fm, Blogger Martin Janzon said...

Jag kände redan att det blev lite väl mycket hiphop, men visst, det finns en hel del missar. Kanske borde jag ha bytit ut den i ärlighetens namn ganska keffa Snooplåten mot t ex Ghostface.

Sizzla borde ju i alla händelser ha kommit med.

 
At 4:01 em, Blogger K&S said...

Annars är ju Patti Smith - Kimberly en bra mammalåt, eller kanske mer dotterlåt iofs?

 
At 12:48 em, Blogger Unknown said...

Om Irma själv får välja:

http://www.youtube.com/watch?v=AVIm5YJUNtQ

 
At 1:00 fm, Blogger Martin Janzon said...

kungen:
Den har jag inte hört, men är det en dotterlåt känns det ju helt klart inte rätt, kille som jag är.

mathilda:
Jag funderade på Spice Girls, men tyvärr; låten är helt enkelt för dålig. Det måste du faktiskt hålla med om kära Mathilda.

 
At 10:03 em, Blogger Valdemar said...

Just D - Mammas tema?

 

Skicka en kommentar

<< Home