onsdag, januari 07, 2009

Jag är orolig för mitt rykte och youtubetipsar i panik

Jag är lite orolig för att mina högt värderade läsare inte tolkar förra inlägget som rena rama skämtet, vilket är det rätta sättet, och följaktligen tycker att jag är helt dum i huvudet. Kallsvettig och med panikångest har jag upprepade gånger flugit upp ur sängen inatt: "Martin, menar du verkligen det där du skrev i hiphopstycket? Martin, hur då 'retro i alla sina faser'? Martin, vad fan säger du egentligen?" Nej, jag menade ingenting. Allt jag ville göra var ju det här:

Så, jag får helt enkelt komma på nåt panikartat för att skyla över det förra. Jag kan ju slänga upp nästan vad som helst, jag hade ändå inte tänkt publicera nåt här förrän judelistan var helt klar. (Statusuppatering: Listan är spikad, sedan länge. 9 av mina 34 judar är helt färdigskrivna. Ytterligare tempoökning är att vänta.) Så allt det här ni får nu är bonus, hate it or leave it.

Det jag tänker göra är det lataste en bloggare kan göra, nämligen tipsa om youtubeklipp. Det här är för er som gillar gammal soul, i svartvitt. Det gamla amerikanska teveprogrammet Shindig! fick av nån anledning alla de hetaste artisterna till sin show, och sådär i förbifarten gjorde de en god gärning eftersom de lät BÅDE svarta och vita delta i samma show. Ja det är otroligt vad folk tog sig till förr i tiden. Nån jeppe har nu samlat några av soulframträdandena i tre klipp och lagt upp på youtube, och jag är förmodligen den sista människan som ser dem, men det är monumentalt högklassigt rakt igenom, så nu får ni se dem en gång till.

I klipp ett ser vi först James Brown, sedan Tina Turner och slutligen Booker T. and the MG's. Klipp två inleds med att nån viting på ett högst märkligt sätt gör reklam för mjölk, och fortsätter sedan med Major Lance, följt av Joe Tex. Avslutningsvis ser vi en duett med Marvin Gaye och Tina Turner. De flirtar med och pillar på varandra så mycket att man blir lite obekväm till mods av att titta på det och får lust att skrika "get a room!", men så inser man att man då skulle låta som värsta sortens tönt, och njuter istället av låten som de själva verkar nästan omedvetna om att de framför. I sista kippet återser vi James Brown och Marvin Gaye, men får också se Aretha Fraklin spela lite piano.






På en höft räknat finns det en miljard klipp till med olika Shindig!-framträdanden på youtube. Shit vilken bra sida youtube är alltså. Varför har ingen sagt nåt? Typ allt finns ju där. Tipsa era kompisar om den! Spread the message!

3 Comments:

At 9:02 em, Anonymous Anonym said...

Ojoj, nu bankar mitt soulhjärta lite snabbare. Nio judar? Fint. Själv ska jag påbörja min sjunde-åttonde eller vad det nu blir. Jag säger som Gabriel: det är nu, äntligen, när skolan börjar igen som man kan hitta lite tid att skriva om judar!

 
At 11:28 em, Blogger M said...

Hehe, fick du mycket skit för den förra posten? Eller väger mitt ord så tungt? Jag ser fram emot judelistan hur som helst! Fred

 
At 11:03 fm, Blogger Martin Janzon said...

sunvalley:
Låter bra, låter bra. Han ska vara klar i januari säger han. Jag tänker påminna honom om hans löfte åtminstone vid frukost, middag och kvällsmat, varje dag.

m:
Mina egna tankar väger tyngst, sedan dina. :) Jag känner ibland att jag lagt mig på en nivå där inläggen (elelr argumenten i dem) inte är särskilt seriöst menade men ej eller ironiska, ett svårt mellanland där det smarta lätt slår över i dum i huvet och tvärtom.

 

Skicka en kommentar

<< Home