måndag, december 08, 2008

Reklam för framtiden

Jag vill att alla mina läsare förbereder sig på ett historiskt moment av Barack Obamska proportioner. Inom en snar framtid kommer jag, tillsammans med två välformulerade kompanjoner, spotta ur mig något häpnadsväckande, enormt och sensationellt, och alla som låtsats bry sig ens det allra minsta om vad jag har att skriva ska glädjas när den stora stunden kommer. När jag nu har sagt a och ni alla blivit nyfikna i en strut, är det väl lika bra att jag säger b också. Det handlar alltså om ett stort projekt som ska presenteras, det största jag varit inblandad i hittills (åtminstone sen den systematiska mobbningen på högstadiet). Det har tagit lång tid, varit mycket hånskratt och bråk, lite homoerotiska ömhetsbetygelser, viss konsensus och mycket kaffe. Formen för det hela är kanske inget som förvånar den vana Dunka Dunkaläsaren; det är en lista helt enkelt. Ämnet däremot, är inget plojnördigt som musik, soulkroppar eller liknande, utan - ja, ni gissade rätt - judar.

Johannes Nilsson kallade dem, med ett lätt medlidande, hoppas jag, för "hela Europas hunsade lilla fitta" i nån av hans böcker, och jag skulle förmodligen inte kunna säga det bättre själv, även om jag inte alls försökt, så det får vi väl låta vara osagt. Judarna har i alla fall haft det kämpigt genom åren, och därför är det på plats med en rejäl, förbehållslös hyllning. Visst, jag vet vad ni tänker: "Har inte polackerna haft det än jävligare?", och ja, det är förstås sant, men något mer ospännande än allt som har med Polen att göra vet jag inte om det existerar under Guds himmel. Dessutom var det ju bra människor som skulle listas, och bra judar fullständigt svämmar det över av. Jag är inte den som vill vara fördomsfull, men nog är den ändå så att judar är snäppet intelligentare än resten av mänskligheten? Det säger jag trots att min enda första handserfarenhet av fenomenet är när jag plockade upp en mp3-spelare åt en jude på buss 232(?) i Londons yttre innerstad.

Detta inlägg skrivs endast för att sätta press på mig och mina två kamrater Gabriel och Johannes, vilka båda har erfarenhet av att lista: se bara här och här. Vi är nämligen långt ifrån klara men har lovat oss att bli det innan jullovet är över (vad det nu innebär för en som bara går runt hela dagarna och pillar sig i naveln, ena dagen med lilllfingret, andra med ringfingret) så det blir till att sätta sig vid skrivmaskinen och hosta ur sig en hel massa skrift under julhelgen.

Listan över de 100 bästa judarna någonsin kommer att presenteras på nån kultur/mode/nöje/livsstilshemsida men ni kan vara helt säkra på att jag kommer göra reklam minst två gånger till på denna blogg innan det blir dags.

PS. Om ni applåderar ordentligt kanske uppföljarlistor kan komma, förslag som har dryftats är "de sämsta svarta fotbollsspelarna genom tiderna" och "de bästa kvinnorna genom tiderna" men vi är ännu så länge helt öppna för alla förslag. DS.

PS igen. Vår nästa lista av denna typ kommer också ta ett år att slutföra. Minst. DS.

15 Comments:

At 5:18 fm, Blogger M said...

presentera listan i stället så jag kan gå och lägga mig... free palestine!

 
At 8:06 em, Blogger Ward said...

Det gick en jude på mitt gymnasium. Han hoppade av i tvåan efter att berömvärt fått underkänt i hälften av alla ämnen. Istället påbörjade han en lukrativ karriär som mekaniker, vilket fick ett abrupt slut när han ertappades för häleri av bilstereos. True story.

 
At 8:37 em, Anonymous Anonym said...

den illustrerade listan
http://funtime.blogbugs.org/2912234/Hot-Boobies-on-Israeli-Beaches.html

 
At 12:13 fm, Blogger Martin Janzon said...

m:
Jag hoppas inte du fortfarande sitter uppe och väntar, det kommer bli en lång väntan utan sömn i så fall. Listan är ju klar, det ska bara skrivas om alla också. Plats 100 är klar i alla fall.

ward:
Men nu är han säkert rik, eller hur?

anonym:
Oj! Jag tackar ödmjukast för länken. Det där är bra judar och inga visor.

 
At 3:32 em, Anonymous Anonym said...

Med anledning av länken, och för att parafrasera Rousseau: Internet ska användas med en hand.

 
At 6:50 em, Blogger Johannes Nilsson said...

Mycket bra initiativ.

 
At 6:51 em, Blogger Johannes Nilsson said...

Jag hoppas Olof Palme kvalar in.

 
At 9:44 em, Blogger Martin Janzon said...

Palme kanske är en "jävla jude", det vet jag ingenting om, men inte är han en jude?

 
At 9:45 em, Blogger Martin Janzon said...

VAR då, om man nu ska tro konspirationsteorierna som säger att han blivit mördad.

 
At 11:45 em, Anonymous Anonym said...

ang happy christmas (war is over)tkr jag den e väldigt fin förutom att typ yoko förstör allt men det är jul så vi tänker positivt.

last christmas går ann, även då mardrömmar av en överpreciös george michael iklädd tomtedräkt ofta härjar starkt under denna lyssningsperiod.


sen till din lista, ja.. hur kommer man ens på nåt sådant? finner bara det ganska underhållande.

 
At 10:17 fm, Blogger Unknown said...

Men FAN va smutt att ni är på g! Kom igen nu grabbar, jag vet att dom trivs bra där och sitter fast hårt, men dra nu fingrarna ur navlarna och rövarna den sista biten så har ni snart rott det här i land!

(Efterlyses: "Navel" i bestämd form, plural)

 
At 2:36 em, Anonymous Anonym said...

Tillåt mig spekulera kring topp 3!
1) Bob Dylan
2) Leonard Cohen
3) Jerry Seinfeld

För övrigt vill jag göra klart att om du har med Leif Silbersky på den där listan så ligger vi från den dagen i öppet krig. Som i krig. Inte som i "där håller jag inte med dig".

Free Palestine!

 
At 12:23 fm, Blogger Johannes Nilsson said...

Valfritt foto på Palme borde en gång för alla avgöra den där skendebatten om hans ras. En debatt ni för övrigt inte bör referera till, det är värsta sortens antisemitism att försöka hävda att en svensk statsminister inte skulle kunna vara jude.
Dom där vilda konspirationsteorierna om att han skulle "blivit mördad" hoppas jag också ni låter bli. Seriöst lista tack!
En annan kanonjude: Otto Weineger. Han skrev en bok där han konstaterade livets meningslöshet, varpå han sköt sig själv för pannan. Äkta!
Hitlers favoritjude för övrigt. Källa: Hitlers bordssamtal.

 
At 2:19 fm, Blogger Martin Janzon said...

therese:
Jag hoppas det kommer bli underhållande, och lärorikt givetvis!

mathilda:
Ja, nu är vi äntligen lite på gång igen. Navlarna är nog den korrekta formen, precis som du skrev. Naveleserna låter ju iaf helt fel, som ett folkslag.

Ola:
Spekulera får man alltid göra, sånt är bara roligt. Sen måste man ju inte ha rätt alltid.

Nu blir jag ju nästan sugen på att försöka få in honom på listan nåt sätt, vilket kan bli svårt, eftersom de hundra redan är spikade.

Johannes:
Konspirationsteorier är till för Tobbe Truck och hans gelikar; vi håller oss till seriösa belägg, det kan du vara lugn för.

Weieneger låter som en jude som visste vad han ville helt klart. Tråkigt att han ville dö bara. Förstår att han var Hitlers favoritjude, Kaisern har väl alltid gillat bestämdhet och beslutsamhet. Han Fritz med nåt efternamn jag inte kommer på nu, som kom på senapsgasen och det där giftet de dödade alla miljoner judar med (Zyklon b?), är kanske den mest misslyckade juden nånsin. Hjälpa till att nästan helt utrota sin egen ras, där har vi nåt att inte skriva i CV:et.

 
At 2:48 em, Anonymous Anonym said...

Jag gråter av glädje bara jag tänker på det här.

 

Skicka en kommentar

<< Home