onsdag, september 10, 2008

Så är en twigger enligt Vetenskapen

Bara för att knyta an till förra inlägget: I DN kan man idag läsa om en undersökning som fastställer att musiksmaken säger något om ens karaktärsdrag. Något om vilka vi är, som det så fint heter. Resultaten är ju inte direkt oväntade.

Indiepop:

"Folk som lyssnar på indiepop är olyckliga latmaskar med dålig självkänsla och brist på motivation, samtidigt som de ser sig själva som väldigt kreativa personer."

Hiphop:

"Hiphopfans är, å andra sidan, väldigt djärva, socialt lagda och har ett gigantiskt självförtroende."

Djärv latmask. Social person med motivationsbrist. Wannabekreativ person (jag har ju för fan en blogg) med alltifrån dålig självkänsla till gigantiskt självförtroende.

Jag har aldrig hört en så fulländad och uttömmande beskrivning av mig själv.

2 Comments:

At 5:29 em, Blogger Anna said...

Oj vad svårt det blev att svara på detta... Får återkomma. Men vad jag såg så sa undersökningen om indiepoparen: "Har låg självkänsla och arbetar inte särskilt hårt. Inte heller särskilt snäll eller generös. Är kreativ." Vilket ändå är stor skillnad mot att vara olycklig och att SE sig själv som kreativ. Nej usch, detta var nästan lite jobbigt att läsa. Lite för fördomsfullt. Det är ju å andra sidan alltid roligt att placera oss i fack, men jag tycker inte att det stämmer riktigt det de säger. Tror jag. återkommer nog...

 
At 7:48 em, Blogger Martin Janzon said...

Det finns inget att svara på, det vetenskapliga undersökningar frambringar är såklart sant. :) Fördomsfullt är det väl egentligen inte, eftersom det bygger på statistik. Sen är det ju, självklart, en generell tendens och inte en för alla giltig sanning.

Enligt DN visade undersökningen på precis det jag citerade, men undersökningen var säkert mer omfattande än så.

 

Skicka en kommentar

<< Home