torsdag, maj 22, 2008

Ett par iakttagelser

Iakttagelse 1:
Det är ju en gammal visdom att killar är taskiga mot tjejer, medan tjejer, istället för att vara taskiga tillbaka, också är taskiga mot tjejer. Kvinnans taktik är lurigare, sägs det, och mobbningen inom det könet påstås vara värre än hos män. Då män skriker för full hals följt av slag på käften, för att sedan glömma allt över en öl och en fotbollsmatch, hanterar kvinnan situationen annorlunda. Hon sprider ut rykten om att hennes fiende har piercat ihop rumpan och ser till att stackarn tappar alla sina kompisar, för att sedan aldrig prata med henne igen.

Jag har förhållit mig lite skeptisk till det där snacket, men något verkar ju uppenbarligen ligga i det. Det var någon låt, kanske den där remixen av Lil Kims Big Momma Thang, som fick mig att inse det. "Plus I give head better than you, pussy get wetter than you, fuck better than you". De manliga rapparna förmedlar gärna informationen att de gillar och dessutom har fri tillgång till sex, och inte sällan förekommer en objektifierande syn på kvinnan, men det är inte samma gnabb mot andra män. Upp i mitt huvud dök också Melodys I did your boyfriend och jag behöver väl inte förklara vari tjejmobbningen ligger där. Jag kom även att tänka på Don't Cha med Pussycat Dolls. Vad de vill är ju egentligen inte att ha sex med killen, utan endast snärja honom för att få bekräftat att hon är bättre än andra tjejer, i detta fall hans flickvän. Det lär finnas många fler låtexempel. När männen i låtarna vill ligga med nån som har kille, så är det för att han vill ligga med henne helt enkelt och möjligtvis skaffa sig lite status på kuppen. Inte av några andra anledningar. Män har sex för att kunna skryta, kvinnor har det för att hämnas. Ja, detta gäller förstås inte alla, bara den överväldigande majoriteten.


Iakttagelse 2:
Bloggare är inte konsekventa i sitt länkande. Det är inget jag stör mig på, inte alls. Det rör mig faktiskt inte i ryggen, då konsekvens för mig är ett löjligt fenomen, något som nervösa och osäkra människor använder sig av för att få nåt slags ordning på sitt liv. Det är inte desto mindre intressant att notera följande: minst tre bloggar länkar till både min blogg och en blogg vid namn Goodbye Zebras. I samtliga dessa bloggares länklistor står det "Dunka Dunka", men i ingen av dessas länklistor står det "Goodbye Zebras". Länken som leder dit är istället betitlad med bloggförfattarens namn, Kristoffer Viita. Detsamma gäller för de flesta andra bloggar jag sett som länkar till någon av våra sidor. Detta trots att inte heller jag är anonym.

Why is that? Är det för att Dunka Dunka låter så himla häftigt? Eller är det kanske Goodbye Zebras som låter för bajsnödigt för att folk riktigt ska känna sig trygga med att skriva upp det på sin blogg? Nej, jag tror felet ligger hos mig. I mitt namn, närmare bestämt. Martin är det väl inget konstigt med - det är ett helt vanligt tråkigt namn. Efternamnet däremot. Janzon med z. Jag vet inte vad ni får för associationer, men jag vet vad jag tänker på när jag ser z-namn: en limmig och äckligt solbrun "levnadsnjutare" i medelåldern som raggar på jämnåriga tanter - och gör det ganska bra - på dansställen för sådana som aldrig lyckades ta sig igenom 20-årsåldern med hedern i behåll. Det fejkvita leendet accentuerar den bruna, av långvarig rökning lätt fläckiga, hyn. Ni vet den känslan man får av Anders Frisk, eller Harald Treutiger. Det är det jag är ute efter. Jag förstår således varför folk väljer Dunka Dunka före Martin Janzon.

Nu när jag tänker på saken är det i och för sig så att det länkas till nästan alla utom just Kristoffer Viita genom bloggnamnet. Underligt, det där.


För övrigt har jag börjat styra upp min egen länklista litegrann. Lagt till, tagit bort, sorterat om. Jag har också gjort genvägar till alla mina listor. Vissa av dem skrevs för länge sen och känns inte riktigt lika roliga längre (och med roliga menar jag bra), men det är bara larvigt att gömma undan nåt. Jag ska nog snart fortsätta uppstyrningen och länka till gästbloggarna, duellerna mm.

12 Comments:

At 2:11 em, Anonymous Anonym said...

Dunka Dunka är onekligen ett riktigt bra namn...

 
At 8:05 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Bra uppstyrning! Jag har faktiskt tänkt på hur jobbigt det är att det tar två timmar att hitta till dina gamla listor, och det är ju dem, om något, man vill hitta tillbaka till. Bra tänkt alltså!

Angående dit efternamn: Ja, det är precis så som du säger.

Angående Kristoffer Viita: Är inte han typ "känd"? Alltså känd inom "medievärlden" i alla fall, vilket självklart inte betyder att han är känd på riktigt.

 
At 8:24 em, Blogger Martin Janzon said...

gorillan:
Oj, det är det alltså. Jag som just tänkte säga att det var ganska dåligt. Men jag kan ha fel.

gabriel:
ja, ibland ser jag i besöksstatistiken att nån stackare klickat sig runt i hela arkivet på kort tid (alltså letat efter något) och jag tänkte att det var dags att underlätta för den stackaren.

Viita skriver i nån tidning tror jag, om film och så. huruvida han är känd, låtsaskänd eller okänd vet jag inte.

 
At 1:31 fm, Anonymous Anonym said...

Du har verkligen ringat in en milsvid skillnad mellan kvinnor och män i den första iakttagelsen, för killar är sex alltid något i sig självt eftersträvansvärt medan det för tjejer lika ofta bara kan vara ett redskap för att nå någonting annat: berömmelse, pengar eller, som sagt, vedergällning.

Jag har länge väntat på att någon gammal professor ska lägga fram en tjock avhandling i detta ämne.

 
At 11:16 fm, Blogger Martin Janzon said...

Det är givetvis en halsbrytande generalisering helt gjord på magkänsla, men det är sådana iakttagelser som är de bästa. Kommer du nånsin över den där avhandlingen ska du itne tveka att höra av dig till mig.

 
At 8:54 em, Blogger Anna said...

Jag har ofta tänkt på Dunka dunka som ett ganska så optimalt bloggnamn faktiskt. Dessutom har du helt rätt angående efternamnet, så jag förstår varför man länkar till Dunka Dunka istället. Så som jag gjort till exempel, men som du inte gjort tillbaka. Sånt stör mig faktiskt lite. Vad hände med min länk? Sånt har jag svårt för faktiskt Martin. När tråkiga bloggar länkar till mig, så känner jag mig tvingad att länka tillbaka. Det tillhör liksom allmänt hyfs.

Annars får jag säga att det var ett rätt meningslöst inlägg! Och dom är ju ofta de bästa i ditt fall!:)

 
At 11:41 em, Blogger Kristoffer Viita said...

Martin: Nej, jag hade inte sett ditt inlägg. Men nu när jag gör det förstår jag att det inte var menat som humoristiskt. Att du i den kontexten kallar mig "skitnödig" är förstås inte alls särskilt trevligt och jag hoppas att du avlägsnar den formuleringen innan jag anmäler dig för grovt förtal.

...haha, skoja.

Ändå intressant att ingen använder "Goodbye Zebras" när de länkar till mig. men att de använder "Dunka Dunka" till dig. Jag tror att det beror på flera saker:
dels på z:t i ditt efternamn, som du ju hävdar framställer dig som en sliskig lograggare. Dels att du inte har någon bild på dig själv, vilket förstärker den misstanken. Och dels för att din blogg handlar om musik (som ju låter "dunka dunka") och att min inte handlar om att säga Farväl till Zebror.
- Utan i själva verket om helt andra saker.

 
At 12:03 fm, Blogger Martin Janzon said...

anna:
Jag länkar inte till alla som länkar till mig. Bara till dem jag regelbundet läser, och inte ens alla dem. Om folk länkade bara för att de "kände sig tvugna till det" finns det ju ingen mening med det. Har du länkat till min blogg för att du gillar den eller för att jag har länkat till din?

Din blogg har jag läst främst för indietipsen. Länken tog jag bort för att du inte längre skrev och sedan har jag väntat för att se om du skulle komma igång igen. Har du gjort det? Kommer det några sjysta tips och artiklar? I så fall ska du få din länk, eftersom jag kommer läsa din blogg. Du kommer alltså inte få den för att jag vill vara snäll, eller för att det tillhör allmänt blogghyfs - vilket jag faktiskt inte tror det gör - utan för att jag VILL länka. Det är väl så det ska gå till?

Jag ser nu att du skrivit ett par nya inlägg, så det kanske innebär att du är back on track?

Tack för hyllandet av mina meningslösa inlägg förresten. :)

viita:
... har jag svarat i hans blogg.

 
At 10:45 fm, Blogger Unknown said...

Anna: Burned!

 
At 5:13 em, Blogger Ward said...

Kristoffer Viita är dessutom ett mycket mer exotiskt namn än Martin Janzon. Viita. Bra skit. Eller så är det för att Goodbye Zebras är ett i sammanhanget konstigt bloggnamn, precis som dess författare hävdar. It makes no sense, så att säga.

 
At 8:10 em, Blogger Marey said...

haha. Iakttagelse två var kul. har själv funderat på vad z:et i janzon egentligen representerar.. kan vi inte få en inåtvänd iakttagelse kring det?

 
At 5:21 em, Blogger Martin Janzon said...

marey:
jag kan ge dig sanningen bakom mitt Z. min far bodde, nångång i dåtiden, typ 70-talet, i samma område som en hel del andra människor som hette likadant som honom, både för- och efternamn. Det ledde till att de fick fel post och sånt rätt ofta. det var då han kom på det: jag ändrar stavningen på mitt namn! sen tyckte han att det var lite "festligt" också, om jag förstått saken rätt. eftersom han är min far är jag hans son. eftersom jag är hans son heter jag samma som honom. eftersom jag är ogift. när jag gifter mig kanske jag byter, fast det är det ju å andra sidan väldigt förnedrande att göra som man och "janzon" är en rätt stor del av min identitet. vi får se.

 

Skicka en kommentar

<< Home