måndag, maj 26, 2008

Life's a bitch?

Nas har hävdat det, Nappy Roots likaså. Men är då livet verkligen en slyna? Aesop Rock menade att " Life's not a bitch, life is a beautiful woman, you only call her a bitch because she won't let you get that pussy" vilket förmodligen är smärtsamt sant. Å andra sidan är ju Aesop Rock vit, så vad vet han.

Poängen är i alla fall att utrop som "Life's a bitch!" är nödvändiga. Inte för att de i sig är uppbyggliga eller ens sanna, utan för att man måste få ur sig sin ilska, och ilska får man inte ur sig om man inte får använda sig av starka överdrifter och fula ord. Det är alltså ett uttryck i stil med "Jag hatar skolan!" eller "Fuck all yo hoes!". De här sakerna menar många inte innerst inne heller, de är bara så sköna att få säga när skolan känns lite seg eller när den mest fantastiska tjejen du träffat vägrar erkänna att hon vill ha dig.

Ibland, när livet känns jobbigt, är det svårt att hålla inne med bitterheten:

Martin säger:
för övrigt är det enda felet på livet, och då menar jag det enda, att det är en hora

Gabriel säger:
ja visst är det så. ibland kan man känna att livet är en jävla fitta, men trots allt, at the end of the day, så är det bara en vanlig hora, precis som alla andra fittor.

och då är det viktigt att man har rätt att slänga ur sig skiten, så att man sen kan gå vidare med livet full av självförtroende, ett liv där man inte vill ha tårta på sin födelsedag, man vill ha den varje dag, varje dag, varje dag, varje dag.

Slutsats: Livet må vara en slyna, eller inte en slyna - din rätt att kalla henne för det kvarstår.

Är det en ny trend vi ser på Dunka Dunka? Korta halvanalyser och iakttagelser utslängda än här, än där. Vem vet? Inte du, inte jag. Nästa gång kommer, efter beställning, förmodligen en mer utförlig hitsoria om mitt liv som twigger, eller som jag ska kalla det tweegro, jag har inte bestämt mig än.

8 Comments:

At 1:19 fm, Blogger Martin Janzon said...

Jag kanske, för att vara rättvis, borde framhålla att Gabriel just hade varit med om ett ganska major missöde gällande sin b-uppsats när han skrev det där. Jag är övertygad om att han i vanliga fall inte har något emot varken livet, horor eller fittor.

 
At 5:17 em, Blogger Ward said...

Jag brukar säga att livet, det är som en godisbutik, full med söta och sura bitar. Det sura må vara värre än det söta, men in the end är även det sura sött. Därför beställer jag alltid sötsur sås på kinarestaurangen. Jag älskar det söta OCH det sura.

Sen kliar jag mig i skägget och skriver poesi, kategori sämre. Om fåglar och havet och sånt.

 
At 10:11 fm, Anonymous Anonym said...

"Intelligenta människor manipulerar man till respekt, idioter slår man." -Kjell Bergqvist, Kocken

 
At 12:07 fm, Blogger Martin Janzon said...

ward:
Din livsfilosofi verkar underbart enkel och positiv. "Idag är allt åt helvete, men å andra sidan, även de sura godisarna är söta i slutändan". Ja se göteborgare.

mathilda:
Mycket bra, det ska jag lägga på minnet.

 
At 9:46 em, Anonymous Anonym said...

Intressant blogg! blir det någon 80s lista? 90s? Ser fram emot nya inlägg.

 
At 3:07 em, Blogger Martin Janzon said...

therese:
kul att höra! när jag har överlevt det jag håller på att överleva nu kommer nya inlägg. tills dess kan man ju vara ute i det fina vädret, eller som jag, instängd i ett mörkt litet rum med neddragna persienner och 40 graders feber. men nu börjar jag se ljuset tror jag, med vilket jag inte menar att jag håller på att dö.

det blir listor för varje decennium fram till 00-talet är det tänkt, den sista lär dyka upp precis i slutet av detta decennium, alternativt precis i början av nästa. sen blir det nog tack och farväl för Dunka Dunka, känns som ett värdigt avslut. då är huvudprojektet med decenniumlistorna avklarat.

 
At 2:09 fm, Anonymous Anonym said...

men martin bli frisk nurå, och ta och blogga i stället!

 
At 11:01 fm, Blogger Martin Janzon said...

tack darling, jag är frisk nu faktiskt! men även solen är frisk, och att blogga känns löjligt i sammanhanget. har ändå tänkt skriva något snart, kanske något om det stundande Europamästerskapet i fotboll. kanske om något annat.

 

Skicka en kommentar

<< Home