torsdag, juli 31, 2008

Lista: Tweeigaste bandnamnen

Jag har verkligen en del idéer, tankar och halvfärdigskrivna grejer på gång, men för att dessa historier ska få se datorflimrets ljus krävs att jag, som studievägledaren så fint tjatar om, tar tag i saken. Och varför blogga när man kan stirra in i väggen? Även om jag inte kommit på nåt bra svar på den frågan så tyckte jag ändå det var dags med en liten uppdatering igen, och givetvis är det en lista som ska göras.

Poeter, språkfilosofer och människor med liknande pseudosysselsättningar framhäver ibland ordets betydelse för hur vi uppfattar saker. Vissa ord låter liksom hårda, p.g.a. korta, "hårda" stavelser eller arga bokstäver eller vad det nu är de pratar om. Därför passar ett sådant ord bra som beteckning för något vi i verkligheten tycker är hårt. Och ni vet: vissa personer hatar man även om det enda man vet är deras namn. "Johnny" t ex, som trots sin kriminella bakgrund skulle kunna vara en alldeles utmärkt snäll lantis.

Det jag menar är att valet av bandnamn inte är oviktigt. Skulle du lyssna på ett band som heter Fuck devil fuck? Förmodligen inte, eftersom du direkt skulle klassificera gruppen som metalband, eller ännu värre, gissa att de tillhör den hippa, "skönt ironiska" New York-scenen. Däremot skulle du genast ladda hem allt du fick tag i om du såg en artist med namnet, säg, Fidel Cashflow. Därför får vi faktiskt utgå från att följande band verkligen valt sina namn med omsorg. Med det i åtanke blir det stundtals roligt, stundtals gulligt, men oftast rent skrämmande. Jag tror det ska bli en liten serie faktiskt, där uppföljarlistor kan behandla grupper med "argaste", "hippaste", "mest respektingivande", o.s.v., namn. Men nu handlar det alltså om att vara tweeigast.

Twee handlar som ni vet om att göra så okrånglig musik till så kort hår som möjligt.*

10. Cesspit Rebels - Intressant namn här. Cesspit kan betyda, enligt tyda.se, både dypöl och latringrop. I det första fallet är ju tweeigheten uppenbar - studsa runt och plaska i lite lera och kasta dy på varandra är ju väldigt barnsligt och sött - men i andra fallet blir det plötsligt något helt annat. Arg stolkastarpunk med GG Allin-komplex, ungefär.

9. Strawberry Story - Inget man reagerar på när man hör det på engelska kanske. Men kom igen. "Jordgubbsberättelse". Bär, liksom. Det är inte särskilt hiphop i alla fall, låt oss fastslå det.

8. The King of Luxemburg - En tweepoppare drömmer gärna och ofta, men vågar givetvis inte drömma stort. "Jag vill bli kung!", tänker han, "men det går bra med ett litet och gulligt land, typ Luxemburg".

7. Honey Langstrumpf - Vad ska man säga?

6. Girlboy Girl - Pojkflickan är en lika viktig grundsten i twee som färger, 1:42, och blommiga kjolar.

5. Bubblegum Splash! - 1. Tuggummi. Väldigt twee. 2. "Splash". Känner ni hur man liksom ler med hela ansiktet när man säger det? Väldigt twee. 3. Utropstecken. Väldigt twee.

4. Fragile - Sammanfattar vad det hela handlar om väldigt bra i ett enda ord.

3. All Girl Summer Fun Band - Det är bara massa tjejer, det är mitt i sommaren och de har sjukt roligt. Dessutom gör de låtar som heter Cutie Pie och sjunger om hur deras bil gått sönder.

2. The Pains of Being Pure at Heart - Att hålla sig till de sanna popidealen, den perfekta, rena popen gör ibland säkert lika ont som att älska pojkar som om man aldrig blivit sårad förut.

1. Fluff, Fluff, Fluff, Fluff and the Cuddleyness - Jag... vet inte vad jag ska säga. Som tur är får kommentarer ses som fullständigt överflödiga.



All Girl Summer Fun Band


*Är det en pojke i bandet (rekommenderas ej) är det givetvis inte särskilt kort hår som gäller. Då är det så svenniga glasögon som möjligt vilket eftersträvas.

11 Comments:

At 12:09 em, Anonymous Anonym said...

Snygg lista! Vill även bidra med följande urlöjliga och fantastiska bandnamn:

Spaghetti Vabune!
Trixie's Big Red Motorbike
Bubblegum Lemonade
Love Parade
Captain Cocoa
Candy Darlings
the Boy Least Likely To
Red Go-Cart
Sarah Goes Shopping
a Smile and a Ribbon
Kindergarten Kisses
Lollipop Train
Apple Orchard
Funday Mornings
the Never Invited To Parties
Marshmallow Kisses
Candypants

Sedan får man inte glömma att det starkt förankrat i twee-traditionen finns en tendens att anta helt meningslösa bandnamn, gärna med djur i. Typ Field Mice. Liknande är the Dentists, the Rain, Suede Crocodiles, the Desert Wolves, the Servants, Friends och Close Lobsters. Vad i hela världen?

 
At 3:25 em, Blogger Martin Janzon said...

Tweexperten säger sitt, bra bra! Snygg motlista. Trixie's Big Red Motorbike valde jag bort i sista stund. The Never Invited to Parties var ju verkligen en pärla, den hade kommit med om jag känt till dem. Kindergarten/Marshmallow Kisses var mycket twee också, precis som, ja, alla andra med egentligen.

Djur är nog på topp 10 tweeigaste saker. Oskyldiga, dumma, ibland söta, kan ibland gosas med osv.

 
At 5:14 em, Anonymous Anonym said...

Trevligt. Twee ska både hyllas och dissas. Bunnygrunt är mitt bidrag.

 
At 9:38 em, Blogger Ward said...

Var det tweegro eller twiggah det hette?

 
At 9:53 em, Blogger Martin Janzon said...

Just ja, där har jag ju en halvskriven post att fullborda också.

Jag tänkte liksom bli först i världen att introducera den här termen för offentligheten, och då är det klart att det är viktigt att man väljer det med bäst klang. Man kan ju förstås acceptera flera varianter, men Twegro, eventuellt med två e, får vara grundformen. Twigger låter lite för mycket som en glass. Twigga funkar fint, men får nog bli lite av slangvarianten på twegro.

 
At 10:12 em, Blogger Ward said...

När jag var yngre (dvs. för två år sen) lyssnade jag på pop, och pop enbart. Det är först under de senaste året som lyssnat på, eller åtminstone fastnat för, hip-hop. Din musikaliska voyage som du tidigare presenterat tedde sig, om jag minns rätt, likadan. Donnie Donut lyssnade på Stone Roses. Varför är det så, Martin?

Lyssna på de nyss läckta Lil' Keke-spåren, speciellt Money In Tha City. Fantastisk dirty south.

 
At 11:26 fm, Anonymous Anonym said...

Ja, djur och godis måste vara det mest vattentäta att inkludera i bandnamnet om man vill vara riktigt twee. Om Fleet Foxes hade hetat Sweet Foxes hade de t.ex. varit tvungna att ändra sitt sound helt. Cat's Miaow, Snowbirds och Cat & Dog Dialogue är andra bra exempel.

Tweegro? Åh, bilderna i mitt huvud...

 
At 8:14 em, Blogger Martin Janzon said...

Ja, vägen från pop till hiphop kan tyckas vanlig, och jag har gått samma väg som du (även om rocken - och också jazzen om jag minns rätt - dök upp före både pop och hiphop). Dock har jag två vänner som gått i rakt motsatt riktning. Ska ändå klura lite på om det kan finnas nån härlig teori att lägga fram för att förklara fenomenet du påvisar, får se om jag hittar nåt.

Tack för tipsen om Lil' Keke!

rebecka: Helt sant där. Det vore fint om du ritade i paint eller så hur den där bilden av "tweegro" som kommer upp i ditt huvud ser ut. Jag är klart nyfiken.

 
At 8:24 em, Anonymous Anonym said...

http://img.photobucket.com/albums/v283/Kycklingfoster/tweegro.jpg

Hundra poäng om du kan se vad det föreställer.

 
At 10:41 em, Blogger Anna said...

Jag ser fram emot Mest Respektingivande Bandnamnen. Vad skulle det vara liksom? Miss Universum? Public Enemy?

 
At 12:07 em, Blogger Martin Janzon said...

Public Enemy är faktiskt ganska snyggt och hårt, utan att vara löjligt. Men vi får se vad jag hittar när jag rotar, om det nu blir nåt sånt inlägg.

 

Skicka en kommentar

<< Home