tisdag, maj 29, 2007

Jag hyllar: Jonathan Richman

Jens Lekman sa en gång att han upplever alla andra artister så otroligt cyniska när han lyssnar på Jonathan Richman. Faktum är att det är svårt att lyssna på Richmans musik utan att känna att han är naivitet personifierad. Som vi alla vet är naivitet för det mesta ett positivt ord och följdaktligen älskar jag honom mer än vad jag älskar de flesta andra. Ni som känner mig vet ju då ändå vilken filantrop jag är. Men jag älskar honom inte bara på det sätt som jag älskar familjemedlemmar, vänner eller Big L. Nej, det handlar mer om förälskelse. Han är så otroligt charmig. Dessutom: Hur många punkpionjärer känner ni till som efter att ha spelat in ett legendariskt debutalbum i punkgenren följa upp det med en skiva fylld av barnsånger? Jonathan Richman är bra att lyssna på om man vill ta reda på om man är en god eller ond mäninska också. Känner ni er lite lätt eller kanske ganska mycket bubblande inombords, varma och glada när ni lyssnar på honom, då är ni i grund och botten goda. Blir ni irriterade och tycker han är barnslig och för naiv, då är ni innerst inne onda. Jag ska klistra in två klipp med honom så kan ni göra undersökningen själva. I det första klippet säger han en intressant sak. Bara för att han mådde dåligt när han skrev låten tyckte han inte att han behövde göra resten av världen miserabel också. Alltså skrev han en låt som i alla fall inte kan kallas direkt deppig.



och så en klassiker:



Jag hoppas detta ska trigga er till att genast ladda hem skivorna Modern Lovers, The best of Jonathan Richman and the Modern Lovers: The Beserkley Years och I, Jonathan. Lyssna också på låten från 2001 jag har talat om. Sen är det bara att fortsätta.

Jag vet att jag sagt förut om olika låtar att de har varit världens bästa, men då har jag bara sagt vad jag tycker, alltså varit subjektiv. Rent objektivt är ju faktiskt I'm Straight världens #&=!¤ bästa låt. Alla bra droglåtar som gjorts vägs upp av den.

8 Comments:

At 10:46 em, Blogger motherfakka said...

Tack för tipset. Sjukt bra!

 
At 3:52 em, Blogger Martin Janzon said...

Varsågod! Han är faktisk fantastisk.

 
At 10:17 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Åh Jonathan Richman...

Jag vill också stå omgärdad av färgglada blommor, spela gitarr och dansa "egyptisk dans" samtidigt!

 
At 6:15 em, Anonymous Anonym said...

En liten fråga, den kanske är jättedum...i Jens Lekman-låten Pocketful Of Money, är det där "i'll come running with my heart on fire" en richman-sampling? Eller var kommer det ifrån? :)

 
At 8:25 em, Anonymous Anonym said...

Detta förgylde min dag:) Han påminner väldigt mycket om Adam Sandler i första låten konstigt nog. Och en tråkig dag som denna, så är det faktiskt positivt. Jag älskar hur han rimmar cleopatra, med "I wonder were she's atra":) Och röda skor, lila byxor och turkos t-shirt är ett vinnande koncept! Med lite fin dans till och jag faller pladask i alla fall! Tack för tipset!:)

 
At 11:48 em, Blogger Martin Janzon said...

alex: Tja Alex! Nej då, inte alls dum fråga, tvärtom en av de bättre. Jag tror tyvärr inte att det är han, inte vad jag kan höra (lyssnade nyss). Vet inte vem det är faktiskt. Men tack för att du gjorde mig uppmärksam på vilken fin låt Pocketful of Money är! Tycker att det varit andra låtar som stuckit ut från Oh, You're so silent.. men den är ju klart en av de bästa därifrån. Lekman är ju förresten ett stort fan av Richman.

anna: Adam Sandler... Hm, han gillar vi inte. :) Men ja, outfiten är helt rätt. Det jag kanske gillar mest är att det verkar som att han verkligen vill göra de där konstiga rörelserna, han känns faktiskt äkta tycker jag. Modern Lovers, hans grupps självbetitlade debut håller jag alltjämt som en av de 10 bästa skivorna någonsin.

 
At 12:22 fm, Blogger Anna said...

på tal om jens, pocketful of money är nog min absoluta favoritlåt. och delar av den är från "gravediggers blues" av beat happning, så ni vet.

 
At 4:21 em, Blogger Martin Janzon said...

den andra anna: Beat Happening alltså, det borde man ju ha satt. De är en stor lucka i min indiekunskap tyvärr, men tack för upplysningen. Pocketful of Money är nog iaf top fem Jenslåtar. Kanske.

 

Skicka en kommentar

<< Home