söndag, mars 16, 2008

Tänka är till för mobbade

Ni som undrar varför den här bloggen inte uppdateras så ofta uppmanar jag att begrunda följande mening, en mening jag just läste i min kurslitteratur och som är en anledning till att jag allvarligt funderar på att lägga ner skiten (utbildningen, inte bloggen) och bli typ bonde, receptionist eller något annat mer handfast och jordnära.

"Med hjälp av ett spel av kontraster och rytmer genomför en bilds grafiska och kromatiska utförande ofta en suprasegmentation som artikulerar om de figurativa tecknen, som oftast är lexikaliserbara, och som förser utsagans "djupa" diskurs, som är tymisk men framför allt axiologisk, med egna formanter".

Alla som förstod mer än tre ord i den meningen kan härmed räkna sig anlitad som spökskrivare åt samtliga mina kommande uppsatser. Jag hoppas också att det här ska förklara varför jag ibland måste göra vissa, till synes helt absurda, saker som att gå på Rihannakonserter. No disrespect, men den intellektuella kapaciteten som krävs för att ta till sig hennes musik framstår som behagligt låg i jämförelse med den som krävs för att, utan genomgångar i ämnet, ta till sig den semiotiska begreppsapparaten.

Så om, säg, Copacabana kammar hem förstaplatsen på 70-talslistan vet ni varför.

13 Comments:

At 4:04 em, Anonymous Anonym said...

Eskapism är konstens syfte. All överdriven intellektualisering av konsten ter sig i ljuset av detta absurd.

 
At 4:26 em, Blogger Martin Janzon said...

Ja, visst är det så, OM nu konstens syfte är eskapism, som du kanske lite väl självsäkert häver ur dig. :) Fråga realismens förespråkare, vad de tycker...

Hursomhelst är det en fin tanke att ha i bakhuvudet när det är vårigt ute och man sitter inne och läser. Personligen håller jag också med, verkligheten vistas man tillräckligt mycket i för att behöva besväras av den i konsten också.

 
At 5:40 em, Anonymous Anonym said...

Var inte så ödmjuk. Realisterna har fel.

 
At 5:41 em, Anonymous Anonym said...

Men whina lagom. Ska du hålla låda i 30 minuter imorgon om texten som diskurs?

Nä, tänkte väl det.

 
At 5:59 em, Anonymous Anonym said...

Ja, tänk på barnen i Afrika. Eller i Tibet, kanske man ska säga.

 
At 11:24 em, Blogger Unknown said...

blir lite rädd för universitetsstudier när jag läser detta. jag säger ta en paus från böckerna och se till att göra 70-talslistan färdig istället.

 
At 1:32 fm, Blogger Martin Janzon said...

anders:
Men jag ska ha nåt slags examinationsseminarium, vad det nu kan vara.

sunvalley:
Tänk på kvinnorna i Irak, kan man också säga, enligt vad jag såg på en dokumentär ikväll.

hilda:
Var inte orolig. Det där var något av ett extremfall av en snirklig mening, plus att ingen annan fattar det där heller, plus att man inte behövde fatta just den biten där bl a det där stod. Hoppas jag. Jag kommer visserligen förstå det om ett tag, men först när jag lagt sommarlovet på att faktiskt bli intellektuell. Jag funderar på vad jag ska bli, men det lutar åt post-post-strukturalist.

70-talistlistan är verkligen på gång, men det tar lite tid att lyssna igenom allt. Första sållningen är snart klar dock, kommer nog hamna på kring 300 låtar. Sen ska det ner till 100, sen ska det bli en ordning på dem, sen ska det skrivas lite om dem.

 
At 9:41 fm, Anonymous Anonym said...

Kul att receptionist, tillsammans med bonde då, är det mest handfasta och jordnära du kan tänka dig.

Fast det är ju sant – receptionister skiter väl I bilders grafiska och kromatiska utföranden. Låter fett trist.

 
At 8:38 em, Blogger Unknown said...

hjälp nu skrämmer du mig ännu mer, jag vet inte ens riktigt vad post-poststrukturalism är.. är det samma grej som med post- postmodernism, typ återgång till modernismen, dvs. strukturalismen i detta fall. har för övrigt alltid svårt att skilja på postmodernism och poststrukturalism. jag tror att det blir mer och mer tydligt att jag inte har några högskolepoäng..

 
At 3:01 fm, Blogger Martin Janzon said...

hilda, du kan slappna av. post-post-strukturgrejen är bara nåt jag hittade på i stundens hetta, såvitt jag vet. post-strukturalism finns ju, men är enligt allt folk runt mig ändå bara strunt (själv tycker jag den verkar rätt soft, men ändå).

nu ska jag ta en vatten och sen sova. eller två.

 
At 10:50 fm, Anonymous Anonym said...

Hahaa ja, det är DEN Ida. Vilken koll du har!

Vad kul att han gillade det. Vi har haft lite kontakt efteråt och han verkade hel nöjd. Det blev som det blev men någon intimare spelning är frågan om han har gjort. Hoppas att ni också hade det riktigt trevligt.

 
At 9:53 fm, Blogger Martin Janzon said...

ida:
Det var nog en drömkonsert för honom, åtminstone passade den hans image väldigt bra.

Ja, vi hade väldigt trevligt, blev nästan rent av lite deprimerad över att känna att t.o.m en resa till Finspång kan vara kul.

 
At 11:46 fm, Anonymous Anonym said...

Rihannas spelning var också intim. ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home