fredag, december 03, 2010

Jag listar deras låtar också, lika opretentiöst

1. Appetite
2. When Love Breaks Down
3. Cars and Girls
4. Goodbye Lucille #1
5. Bonny
6. The Sound of Crying
7. Sweet Gospel Music
8. Life of Surprises
9. Ride
10. We Let the Stars Go
11. Last of the Great Romantics
12. A Prisoner of the Past
13. Ghost Town Blues
14. Steal Your Thunder
15. Hey Manhattan!
16. Hallelujah
17. Faron Young
18. Life's a Miracle
19. Wild Horses
20. Lions In My Own Garden (Exit Someone)
21. Wild Card in the Pack
22. Desire As
23. All the World Loves Lovers
24. Pearly Gates
25. Cowboy Dreams
26. Moving the River
27. The Fifth Horseman
28. Horsin Around
29. Cruel
30. Andromeda Heights
31. I'm a Troubled Man
32. Scarlet Nights
33. Don't Sing
34. Kings of Rock 'n' Roll
35. The Gunman
36. When the Angels
37. Carnival 2000
38. Nightingales
39. Steets of Laredo/Not Long for This World
40. Doo-Wop in Harlem

6 Comments:

At 9:56 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Vilken härlig tankeväckande lista! Ett sånt där blogginlägg som får en att sätta sig ner, gå ignom några av sina mest basala uppfattningar om saker och ting, få vissa av dem bekräftade och tvingas till omvärdering gällande vissa andra.

Let there be Music, Swans och Looking for Atlantis är låtar som absolut borde ha kommit med. Detta kunde ha skett på bekostnad av ett par av The Gunman-bidragen, även om denna skiva visserligen steg i mina ögon under mina funderingar och omlyssningar. Du har också gravt övervärderat Ghost Town Blues.

Överraskande och lite obalanserat med tre sånger från senaste skivan på topp 11 - och ingen på resten av listan! Du både överskattar och underskattar den på samma gång.

Kul med Lions in my own garden (Exit someone)! Hade inte hört den förut, och det var en mycket trevlig ny bekantskap.

Fortsätt på den inslagna vägen. Visst är det kul med texter, men det är ju ändå listandet man verkligen älskar.

 
At 10:41 em, Blogger Martin Janzon said...

Tack!

Jag är själv mycket överraskad över Sweet Gospel Music, Last of the Great Romantic och Ghost Town Blues höga placeringar. Tror att jag står för dem ändå. Ghost Town Blues är förstås den stora överraskningen, och det kan vara lite nyförälskelsevarning på den höga placeringen, då jag inte ens tänkt på låten tidigare, och igår och i förrgår (när jag gjorde listan) lyssnade på den många gånger om. Ska ta en lyssning till i detta nu...

... och visst är den underbar, ändå. I långa loppet kanske den inte är värd sin höga placering, men som jag känner nu är det rätt med en trettondeplats. Pre-Steve Mcqueens-Prefabs bästa låt. När de fortfarande var mer postpunk än sophisti-pop. Med Lions in My Own Garden på en hedrande andraplats där! Deras förstasingel, tror jag. (Orkar itne kolla).

 
At 10:45 em, Blogger Martin Janzon said...

Kan cokså tillägga att Looking for Atlantis var en av de som placerades sig precis utanför listan (men inte lika precis som Electric Guitars). Let There be Music är bra, men dras tyvärr ner lite av den fullständigt malplacerade och omotiverade rapen i början. Låten som sådan är väl annars nästan värd en plats på listan. Jag ahde den i åtanke i alla fall. Swans? Den gick jag förbi snabbt i utsållningen. Måste lyssna...

... en fin låt, verkligen. Den hade kunnat ta någon av de sista fem eller tio platserna. Absolut.

 
At 2:34 em, Blogger Filip said...

Åh, listor!

Nu är jag inte världens största Prefab Sprout-kännare, men ettan känns given och de två efterföljande kan jag helt klart köpa. Får bli en liten spellista av det här, tror jag.

Jag är f ö rätt säker på att Lions In My Own Garden är deras första singel.

 
At 11:56 em, Blogger Martin Janzon said...

Gör så Filip! Du är välkommen att komma med en sågning när du bekantat dig mer med de låtar du inte kände till, om du har lust. :)

 
At 1:51 fm, Anonymous Anonym said...

Uppskattar erkännandet av "Sweet Gospel Music".

 

Skicka en kommentar

<< Home