fredag, mars 23, 2007

Diverse

* Jag såg Isolation Years på Herrgårn' i Linköping igår. Det vill säga, jag såg en och en halv låt, tyckte det var ytterst tråkigt, men inte direkt dåligt, och gick sedan och gjorde annat. Jag gillar Isolation Years litegrann, de är typiskt okej. Men återigen är det alltså bevisat: De allra flesta banden, om de inte är riktigt bra eller består av svarta musiker, är inget att ha live. Live är överskattat. Vissa saker, till exempel tjejer och vänner, är däremot ofta klart roligare live så det prioriterar man såklart framför att stå långt bak bakom en pelare och se ett band från Umeå av alla ställen spela blahamusik. Som tur är råkade jag gå förbi när de började spela Love Goes On av The Go-Betweens, som typiskt nog var (säger de som såg hela konserten) den bästa låten.

* Hur kan man ha missat Kultiration? Organisk reggae kallar de det. Reggae + (svensk) folkmusik låter kasst, men blir bra.

Kultiration - En Timme Kvar att Leva

* Varför lyssnar man inte alltid på soul? Jag tror jag måste hårdpressa lite för soul några dagar, det finns ju så många som faktiskt inte lyssnar mycket på genren. Vi börjar med Move On Up med Curtis Mayfield, inte bara för att den är bäst, men också för att knyta an till livefunderingarna. Såhär vill jag ha det när jag går på konsert. Man ska givetvis lyssna på orginalet men den har nog många hört så jag visar ett härligt liveklipp istället. Dock märks det att det är på 80-talet konserten utspelar sig (synth istället för trumpeter.. hm). I soul är det tyvärr ganska ofta ett litet minus. Fortfarande är det ju helt sjukt bra förstås.



* För de som hört att jag haft problem med ryggen men undrar vilket uttryck det tagit sig kan kika in den här Mayfieldvideon också. Titta på gitarristen mellan 3:55 och 4:05 ungefär. Typ så har jag rört mig när jag gått. Börjar bli bättre nu!

6 Comments:

At 5:50 em, Blogger Joakim Axelsson said...

jag tyckte isolation years var rätt okej, försökte röja men folk är ju så jävla indietöntiga och blir ju typ arga när man råkar dansa in i dom.

vi kan ju iaf konstatera att vi är rörande överens angående kultiration.

rörande överens är förövrigt ett av de finaste uttrycken jag vet. jag föreställer mig två parter som bara stannar upp, lägger högra handen på motsvarandes axel och blir lite tårögd. fan vad fint, nu blir jag nästan lite tårögd.

slut på associationskedjan för den här gången, hälsar en lite bakfull joakim axelsson som för tillfället sitter och smuttar vodka explorer, undrar vilken animal collective-skiva peter eriksson gillar bäst, vilket vin maria wetterstrand föredrar, och längtar till kvällen och andra hemisfärer.

fred ut.

 
At 7:50 em, Blogger ... said...

move on up är så jävla bra! en av världens bästa danslåtar. och hur gjorde du förresten för att kunna posta din video? bara la du in koden?

 
At 9:28 em, Blogger Martin Janzon said...

joakim: Ja, det är sorgligt det där med döda publiker. Okej om man inte vill röra på sig själv, men att vara sur över att andra vill det är ju höjden av tristhet.

Rörande överens är ett alldeles utmärkt uttryck! Stort av dig att nästan bli tårögd, tårögd är bra tycker jag.

Jag tror att Peter har svårt för Animal Collective överlag. Min chansning är att Phil Collins är husgud hos honom. Maria tror jag chockar med att föredra öl framför vin.

Frid

evergreen: Håller med helt! Det kan nog rentav vara världens bästa danslåt. Är inte alls omöjligt.

Ang. koden så var det bara att markera den från sidan och slänga in den ja, men ibland strular det lite tyvärr. Vet inte varför men prövar man igen brukar det fungera.

 
At 11:10 fm, Blogger ... said...

Ah, ok! Jag fick det att funka, provade lite fler gånger bara som du sa. Tack!

 
At 11:22 fm, Anonymous Anonym said...

Hörde en låt med Isolation Years imorse, den var bra...

 
At 1:57 em, Blogger Martin Janzon said...

anna: Jamen det är ju så det är! "Isolation Years. Jodå, de är bra." Och that's it liksom. Men visst, efter att ha fått uppleva vad sjukgymnaster lyssnar på är jag beredd att geniförklara varje ton IY tar.

 

Skicka en kommentar

<< Home