torsdag, mars 08, 2007

Det bästa ur bloggosfären

I ett självförnedrande tilltag tänkte jag nu, istället för att bidra med bra saker själv, bara bidra med bra saker som andra skrivit eller tipsat om. Bloggen kinkyafro skriver idag:

"Dagens insikt är att de flesta moderna människor i valet mellan att a) ägna sig åt icke-intellektuellt kroppsarbete resten av livet, eller b) begå självmord, förmodligen faktiskt skulle välja att ta livet av sig. Och så undrar folk varför dagens unga läser kulturvetenskap eller samhällsvetenskap trots att det aldrig finns några jobb där? Det är inte ett liv som byggjobbare eller smed som är det realistiska alternativet, det är hängsnaran."

och därmed har jag numera alltid något att hänvisa till när folk med misstänksamhet undrar vad jag ska bli när jag säger att jag läser kulturvetenskap, och bara svarar "bli?" och låtsas inte förstå frågan (jag måste motvilligt erkänna att jag faktiskt förstår vad de menar).

Veckans besatta blog är dedikerad till Claudine Longet
Sidor som handlar om popfransyskor, antagligen mördare, och som är mycket vackra är givetvis grejen. Tyvärr får jag inte hem musiken.

Inte för att någon kommer ladda hem den ändå, men dagens låt är i alla fall hämtad från bloggen blowupdoll och är det är dramatisk (fiolerna!) och känslosam 60-talspop. Det är italienskt men låter ganska franskt. Den har en störtskön keyboardslinga. Caselli finns inte på wikipedia, alltså något obskyr. Så skyll dig själv om du inte laddar hem den nu, du kanske inte hittar den igen. Och det vore synd. För din skull.

Caterina Caselli - Disperatamente lo Ti Amo