måndag, mars 26, 2007

Soul och Sarah

*Jag sa att jag skulle komma med lite soultips. En av de bästa får ni här: Otis Redding - A Change is Gonna Come. Ett ypperligt exempel på southern soul. Ursprungligen framförd av Sam Cooke, vars version är i samma klass, men alltså täckt av Otis som sannerligen får det att rysa i ådrorna. Bli berörd av det här eller ha inget hjärta! "A change is gonna come, oh yes it will!". Vi är flera som hoppas på det. I alla fall jag. Och nä, du vet inte att det kommer hända, du hoppas bara, men du hoppas med så mycket tro att jag nästan vill gråta.

*Sarah Records (som jag ska ha en längre genomgång av någongång) la ned 1995 och detta var deras avskedsannons:

i vilken det står:

"a day for destroying things...


... because when you were nineteen

didn't YOU ever want to create something beautiful and pure
just so that one day you could set it on fire
and then watch the city light up as it burned?

Didn't you want to do that every day of your life?


Nothing should be forever.

Bands should do one single and then split-up,
fanzines finish after one flawless issue,
lovers leave in the rain at 5am and never be seen again -

Habit and fear of change are the worst reasons for ever doing ANYTHING.


Stopping a record-label after 100 perfect releases
is the most gorgeous pop art-statement ever
and says more about pop-music than any two-part digipak
limited-edition coloured-vinyl 7"
grimly authentic lo-fi ten-track EP
(or any other marketing gimmick)
ever will.


Sarah Records is owned by no-one but us,
so it's OURS to create and destroy how we want
and we don't do encores.


We want to burn in bright colours and go pop,
to be giddy, impulsive and silly,
to kiss people in new places -
EXQUISITELY
- and dare to tear things apart.


The first act of revolution is destruction
and the first thing to destroy is THE PAST.

scary

like falling in love
it reminds us we're alive"

Här får ni popens/livets romantik förklarat bättre än någon annanstans. Som någon sa: "Om rock är lust och pop är kärlek, så är twee förälskelse". Förälskelse är, nästan per definition, något förgängligt. Jag, som fortfarande har svårt att släppa de jag var kära i när jag var typ sex år, har nog lite att lära av "kill your darlings"-uttrycket. Att, som de säger, gå vidare, är nog viktigt för att få uppleva mycken romantik. Man ska sluta när man har som roligast, eller strax efteråt, medan någon gnista finns kvar. Våga släng dina gamla skivor Martin! Och så vidare.

Det känns som att det alltid slutar i sånt här känslosamt resonerande när jag skriver blogginlägg efter klockan halv ett på natten.