onsdag, juni 13, 2007

Skotsk pop från guldåldern

Det verkade inte som att mitt förra inlägg ansågs särskilt intressant (själv tycker jag att det var ett av mina bästa). Lätt ironisk men självklart ändå allvarlig muskelranking i gammal hederlig homoerotisk anda, en post som gjuten att skapa intressant diskussion över manlig skönhet eller åtminstone funderingar över vad jag egentligen menar och var jag egentligen står i utseende-i-musik-debatten, är tydligen inte mina läsares favoritpåse. Fair enough, jag får väl återgå till det jag är bäst på, hålla tyst och tipsa om gammal musik.

Skottland har inte bara ett kasst fotbollslandslag, genuint ångestframkallande säckpipemusik och obegripliga manskjolar - de har också en pophistoria de kan vara mer än stolta över. Snabbt insåg några kloka band under andra halvan av 70-talet att om de tog några influenser från punk men istället för att vara arga spelade tidlös pop istället, skulle världen genast bli ett mycket trevligare ställe att leva på. Det är lätt att kasta epitetet New Wave på alla band mellan 1978 och 1987 som varken spelade punk eller disco (punk räknas t.o.m in i New Wave ibland) så det tänker jag inte kalla dem och det skulle säkert ge fel signaler. Det är pop helt enkelt. Skotsk pop. Ni ska få tre utomordentliga exempel på detta, alla från guldåldern i slutet av 70- och början av 80-talet, alla i form av youtubeklipp. Den som orkar titta ska förstå. Först ut:

Orange Juice - Rip it Up
Rösten. Frisyrerna. Stilen. Färgerna. Dansen. Kanske det bästa av de skotska banden från denna tid. Det finns flera anledningar till att folk lyssnar på musik och skaffar sig koll. Om den största anledningen mot förmodan är att man faktiskt gillar bra musik och vill lyssna på den, så se genast till att fixa Glasgow School.



Som nummer två ser vi deras Postcard-kollega Josef K, som förutom att ha ett fantastiskt namn också gav oss fantastiska poplåtar. Min favorit har nog alltid varit denna. Det bästa med videon är förmodligen den surrealistiska delen med den gröna klumpen på magen, alternativt när Paul Haig sätter sig ner och gungar på den upplåsbara saken han gungar på. Jag ger er:
Josef K - Sorry for Laughing



Sist ut har vi den utomordentliga sångaren Billy MacKenzies grupp The Associates. Kolla på honom, visst är han 80-talspopens Elvis Presley? Indiefascisterna kanske tycker det är för mycket "80" över det här, men so much worse for them. Stilrent och glädjande melodi. Sångaren tog livet av sig för att han var deprimerad, det kan säkert glädja någon nervös kreddsjäl. Innan han dog använde han som tur var sin röst på bästa sätt.
The Associates - Party Fears Two



Ni borde nu förstå att det inte är konstigt att man inte orkar kolla upp och lyssna på alla nya, oftast amerikanska, tråkiga och dåliga, popband som kommer när man har detta, plus så fruktansvärt mycket mer. Jag är ändå glad att det finns folk som orkar, så jag kan ta gräddan av det sen och se om det är nåt att ha. Om de missar det som är verkligt bra kanske det tar tio år innan jag får höra talas om det men då får jag nöja mig med det jag har sålänge. Dessutom kan man alltid läsa böcker.

12 Comments:

At 1:32 em, Anonymous Anonym said...

Riktiga klassiker det där!:) Skottland är fortfarande ett ledande land inom indiegenren får man ändå säga. Och det är säkert mycket tack vare dessa äldre banden, till exempel Franz Ferdinand är ju inspirerade av Orange Juice. Hur som helst kan man inte låta bli att älska Skottland. Språket, människorna, Glasgow... Om man får vara drömsk tänker jag lätt flytta dit och studera konst i Glasgow. Inte för att jag gillar konst speciellt mycket. Utan mest för att jag ska ha en ursäkt att flytta dit, för att det är det enda universitet jag känner till som ligger där, och för att jag har hört att det går massa indiesnubbar där som man kan syssla med musik med:) Och regn är rätt mysigt faktiskt!

 
At 3:18 em, Blogger Martin Janzon said...

Klassiker indeed. Bland de senare skotska popakterna håller jag Belle and Sebastian och Ballboy som de främsta. Camera Obscura gillar jag hyfsat mycket. Franz Ferdinand har aldrig fallit mig särskilt mycket i smaken, varje gång jag hör dem blir jag mer sugen på att höra Gang of Four. Men de är ju inte dåliga iaf. Studera konst i Glasgow låter verkligen som grejen, jag ska faktiskt studera utomlands om ett år hade jag tänkt och konst ligger nära till hands (jag läser kulturvetenskap, dvs konst, filosofi, historia och litteratur nu). Kanske blir det Glasgow!

Sen är ju regn bara mysigt ytterst ibland om du frågar mig...

 
At 10:46 fm, Anonymous Anonym said...

Belle & Sebastian, Camera Obscura.. You name it! De är bra allihopa:)

Nej, nu blir jag avundsjuk. Fast det låter ju onekligen som kul! Att dra iväg. Måste bara gå ur gymnasiet först. Suck. Kulturvetenskap låter ju också spännande:) Jaja, hoppas du fortsätter med bloggen vart du än tar vägen, och att det blir bra!:)

Och som göteborgare har man vant sig vid regnet. Jag gissar att det regnar mer här än... ja där du bor. Stockholm? Men regnet är ännu mysigare i Glasgow. Kanske för att det är en så fin stad:)

 
At 11:31 fm, Blogger Gabriel Larsson said...

Martin, jag vill bara säga att jag uppskattade din "överkroppslista" mycket och det beror inte på att jag är gay, fram tills nu så har jag faktiskt känt mig hyfsat hetero i mitt liv. Men det är alltid kul när det kommer lite oväntade listor, och det är också kul att jag inte kan undgå att tänka på hur hyllade (och rövknullade av gamla filosofer) de skulle varit i det antika Grekland. Förmodligen mer än sångaren i Josef K i alla fall...

 
At 7:20 em, Blogger Martin Janzon said...

anna: Har bara varit i skottland en gång, men minns inte vilken stad (ja, det var rätt länge sen). Fortsätta med bloggen så länge har jag ingen aning om ifall jag gör. Den som lever och bryr sig får se! Jag bor för övrigt i Linköping sen e tt år tillbaka, men bor nu över sommaren och har i hela mitt tidigare liv bott i Örebro. Du har säkert helt rätt, jag är helt överygad om att regnet är mysigare i Glasgow än Örebro. Precis som det allt annat, skulle jag tro.

gabriel: Jo du, de gamla grektänkarna skulle säkert uppskata "de små söta bruna karamellerna". De må ha varit icke-demokrater, pedofiler, sexister och med all säkerhet rasister, men allt detta hindrar de givetvis inte från att vara mina idoler.

Skönaste grekiska filosoferna:
1. Diogenes
2. Herakleitos
3. Pythagoras
4. Epikuros
5. Parmenides

Skönt att någon uppskattade min fina lista också. Tack.

 
At 2:08 fm, Anonymous Anonym said...

Tja, Martin! Så här efter en (så kallad) spelning av The Tough Alliance: Varför smutsar Pythagoras ner din (annars) utmärkta lista? Annars gillar jag Orange Juice skarpt. Det andra var alright. Ushers mage var också alright.

 
At 12:08 em, Blogger Martin Janzon said...

Johannes a.k.a sunvalley: Var du på spelningen? Åhh... Jag var inte där, menville dit. Upptäckte det försent och var då inbokad på annat och hade säkert ändå inte kommit in. Var det bra?

Vad gäller Pythagoras: Ett matematiskt geni och en filosofisk dåre som går och blir sektledare och sätter upp massa sköna helt obegripliga levnadsregler är ju verkligen grejen. Jag tror han var ironisk, vilket vore roligt, han skrattade säkert i mjugg åt sina lärjungar. Var han inte ironisk var han ändå skön. Bara alla anekdoter om honom gör ju att han är värd sin plats.

Orange Juice är fantastiska. Ushers mage är fantastisk. Frimis är kasst. Förresten! Ikväll ska jag och Manne spela musik på världens slappast ställe, det lite frikyrkligt mesiga/softa/drogfria caféet Café Deed, på järnvägsgatan. Vi var där för att se en kompis spela och såg at tman fick spela lite. Kom förbi en sväng om du vill! Det blir kul, vi blir några stycken! :)

 
At 12:09 em, Blogger Martin Janzon said...

Vi ska alltså välja musik, spela från blandskivor och så. Inte spela den själva, såklart. Huvva, vilken tanke...

 
At 1:16 em, Anonymous Anonym said...

Om man uppskattar playback i en halvtimme, och två fulla killar på scenen med usel mimning, så var spelningen säkert en höjdare. Men det är inte direkt min kopp té. Jag tycker det var lite av en besvikelse. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle ha förväntat mig. En söndertrashad stol eller något i alla fall.

Haha, ja, det där med bönorna är riktigt skönt. Men jag tror att många upptäckter som pythagoréerna gjorde oförtjänt tillskrevs Pythagoras. Men även om det skulle vara så, så är ju myten Pythagoras rätt så skön ändå. Aja.

Frimis är verkligen kasst. Men Café Deed låter najs. Jag får se om jag orkar palla mig ur sittande/liggande position idag. Det gick inte helt lugnt tillväga igår. Om jag orkar så hör jag av mig, eller klampar in helt oförhappandes.

 
At 6:15 em, Blogger M said...

De brukar väl leverera såna konserter, men det låter ju inte som att jag missade så mycket. De kannke vill göra ett statement? :)

Vi börjar typ klockan åtta ikväll, om du tänkte komma. Sen får vi väl se hur länge vi vill hålla på. Men det kommer bli blandat så det förslår är det tänkt!

 
At 6:21 em, Anonymous Anonym said...

manne är martin, btw.

 
At 10:15 fm, Blogger Unknown said...

qihang0528replica watches
kate spade uk
mont blanc pens
air max 95
ray ban sunglasses
michael kors handbags
hollister clothing
coach outlet online
toms shoes
true religion outlet
true religion outlet
kate spade outlet
fitflops sale clearance
ray ban sunglass
burberry sale
oakley sunglasses
chanel online shop
true religion sale
abercrombie outlet
oakley sunglasses
kate spade
coach outlet online
coach outlet store online
tory burch outlet online
chanel outlet
nike air max
gucci outlet
gucci outlet
burberry scarf
toms outlet
pandora charms
kate spade bags
prada outlet
tory burch handbags
michael kors uk
ray ban uk
cheap oakley sunglasses
coach factory outlet
coach outlet
q

 

Skicka en kommentar

<< Home