lördag, april 21, 2007

1001 albums you must hear

Jag kikade för ett tag sen på den här listan och jag hade hört 275 album. Jag räknade bara sådana jag vet att jag hört i sin helhet, däremot krävde jag ingen stabil inlyssning av skivorna, har jag lyssnat på den minst en gång är det okej. Jag funderar på om det är ett bra eller dåligt resultat. Det beror också på om man tycker det är bra eller dåligt med många. Själv tycker jag att 275 är ganska många, i alla fall med tanke på att jag egentligen bara lyssnat på musik sedan jag var 17 ungefär, vilket skulle innebära typ fyra år. Om vi för ett tag låtsas att det är många, så kan man fråga sig om det är bra. Betyder inte det att man är ganska mainstreamelitistisk? Inte tillräckligt nördig? Lite för lagom och lite för lite besatt av något speciellt? Eller innebär det att man är vidsynt och öppen för mycket musik, har förmåga att lyssna på och gilla musik från olika tidsperioder och av olika genrer? Om detta tvista de lärde.

Själva listan tyckte jag var skaplig. Ganska bra breddning och de försöker ha med både viktigt och coolt. Många skivor är ju ändå högst tveksamma (Cee-Lo is the Soul Machine, bra, men är den sååå bra och är den verkligen viktig? Limp Bizkit, möjligtvis representativ för skiten han sysslar med men ändå? Tre Black Sabbath-album? Osv). Sen är ju listan väldigt västerländskinriktad också men det var ju givet att den skulle vara.

Kul ändå att se att flera(!) skivor med t ex The Fall och Can letat sig in.

Om ni orkar räkna, låt mig gärna få veta hur många ni har hört!

8 Comments:

At 6:27 em, Anonymous Anonym said...

72 typ...innan dagen är slut kommer det dock vara 73. Jag tror att jag känner mig rätt nöjd, men 300 åtminstone är ju ett måste innan man dör!

 
At 7:11 em, Blogger Martin Janzon said...

72 var nog fler än jag trodde faktiskt. Bra jobbat. Vilken är den 73:de skivan?

300? Hallå, jag har ju nästan hört 300... Vid 21 års ålder. Tycker du jag hört tillräckligt (från listan)? Du ska väl bli kunnigare än så! Sätt högre krav Gabriel! :) Jag vill nog höra de flesta som var på den listan så jag säger mellan 900 och 950. Sen får man ju räkna med att man inte kommer vara så intresserad av att urforska allt det som är kvar och man kommer säkert skaffa familj och växa upp och sånt. Så 600 kanske man får vara nöjd med.

Sen var det ju det här med om det var bra att ha hört mycket. Men jag tycker det lutar åt det.

 
At 7:55 em, Anonymous Anonym said...

Kunskap är dygd, som någon gammal grek har sagt.

 
At 8:42 em, Anonymous Anonym said...

Ok,jag håller med 300 är en rätt löjlig målsättning, framförallt med tanke på hur många utav de 72 jag hört de senaste två åren..

Just nu snurrar för övrigt nr.73 Franz Ferdinands debut i stereon, inte jättebra men... it was on the list goddammit!:)

 
At 9:36 em, Blogger Anders said...

83 landade jag på, inte helt säker på om siffran stämmer. Kollade nämligen på fotboll och lyssnade på musik samtidigt som jag räknade. Mer än två saker samtidigt och jag är körd.

Sen att jag fick ett så pass lågt resultat beror dels på att av många artister från 60- och 70-talen så har jag bara hört deras samlingsalbum. Får skärpa mig där. Dessutom beror det på att listan var tämligen värdelös, iaf. från de senaste två decennierna.

 
At 10:22 em, Blogger Martin Janzon said...

sunvalley: Försök inte, du vet exakt vilken gammal grek det var... Jag känner till dina specialintressen. :)

gabriel: Så ska det låta! Helt rätt inställning! Om skivan är bra elelr inte spelar mindre roll, hehe. Håller med dig om att F.F är hyfsat bra, men inte så mycket mer.

anders: Ska jag vara ärlig trodde jag kanske inte att du skulle hamna på en så hög siffra ändå (det mesta av det du lyssnar på, nu iaf, är ju inte i närheten av sådana listor), så jag tyckte det var bra! Men lite skärpning behövs, för samlingsplattor ska man vara otroligt skeptiska emot. Håller för övrigt med dig om att de senaste två decenniernas albumval var tveksamma (två Sepulturaalbum???).

83, var inte det exakt samma siffra du hamnade på när du räknade filmer?

 
At 12:06 em, Blogger M said...

143... ångrar att jag inte orkade med hela Mars Volta-skivan (huvudvärk efter ett par låtar). Då hade det varit 144 =)

 
At 3:16 em, Blogger Martin Janzon said...

manne: Stort av dig, jag undrade faktiskt vad du skulle hamna på. Och det var nog något sådant jag trodde. Du lär ju ha satt rätt många från 60 och 70-talen.

 

Skicka en kommentar

<< Home