tisdag, april 17, 2007

Serge Gainsbourg

Serge Gainsbourg var en av de stora personligheterna. Inte nog med att han var en popkompositör av allra högsta klass som låg bakom otaliga fantastiska poppärlor av diverse unga söta damer - han var ett riktigt äckel också. Men inte ett sånt där äckligt äckel, utan ett småfarligt, men charmigt, franskt rökigt äckel. Ett äckel vi älskar att älska. Han och Jane Birkins stönlåt Je Taime... Moi Non Plus är en klassiker, likaså France Galls Les Sucettes, där den stackars artonåriga sötnosen Gall inte förstod låtens dubbeltydighet. Inte för att den har några tydliga sexuella referenser. Den handlar ju bara om hur mycket en flicka gillar att suga på sin klubba och den härliga känslan av hur saften rinner ner för halsen. Om hon inte förstod ens när hon såg videon, ja då var hon rent ut sagt dum. Samtidigt är det svårt att inte älska en sådan naivitet.



Det som är så hemskt, eller underbart, är att en sådan snuskgubbe har lyckats skriva så många fantastiska, våriga och naiva melodier - killen visste verkligen hur man skulle göra för att få komma till. Har man inte utseendet på sin sida får man använda sig av andra kvaliteter.

Gainsbourg har också gjort fantastisk musik på egen hand och han står för ett av 70-talets bästa album, Histoire de Melody Nelson. Det är så fruktansvärt bra. Givetvis är även den väldigt erotisk, och handlar om hur han kör in med sin Rolls Royce i en mycket ung flickas cykel och romansen som sedan uppstår. Framsidan på albumet säger ganska mycket om temat. Om ni tycker det hela är osmakligt och demoraliserande så kan jag trösta er med att man i alla fall inte förstår orden om man inte kan franska, och det är musiken som gör den här skivan så bra. Sen kanske man hör lite vad det är frågan om ändå men jaja...

Wikipedia skriver: "Histoire de Melody Nelson‘s mix of freewheeling guitar, funk style bass guitar, near spoken word vocal delivery, and lush, deep orchestred string and choral arrangements by Jean-Claude Vannier have proven to be highly influential amongst later francophone and anglophone musical performers... "

Ballad de Melody Nelson

En Melody

Slutligen vill jag visa er ett klipp från fransk tv 1986 när han möter Whitney Houston.



Den legendariska (den borde vara det i alla fall) kommentaren "You are not Reagan and I am not Gorbachev, so don't try it. I said I want to fuck her" är faktiskt något av det roligaste jag hört någon säga i en talkshow. Det var tydligen inte ovanligt att han uppträdde full och orakad på showerna under åttiotalet. Här hävdar han att han inte är berusad. Hmm.

Serge Gainsbourg är kanske den viktigaste figuren i fransk musik under 1900-talet, vill jag hävda. Och vill jag det, ja då tänker jag göra det också.

11 Comments:

At 4:08 em, Anonymous Anonym said...

France Gall är jag mycket svag för. (Låt gå för vissa intellektuella brister. Men det spelar ju inte så stor roll.) Klippet med Houson var också hur skönt som helst. :P

Förresten, jag fick just höras talas om ett engelskt band vid namn Melody Nelson. http://www.myspace.com/melodynelsonuk

 
At 10:37 em, Blogger Martin Janzon said...

Gall är underbar! Och hon är lika sockersöt som hennes (eller ja, hans...) melodier. En riktig pingla.

Melody Nelson låter härligt skramliga! Kanske något att hålla öronen öppna för. De verkar ha rocknerven!

 
At 11:02 em, Blogger Martin Janzon said...

Svårt att höra om det är en hyllning till Gainsbourg dock... men en referens måste de tju vara i alla fall.

 
At 11:11 em, Anonymous Anonym said...

Det var min syster som kände någon som kände någon i det bandet. Hon hade träffat dem i London nämligen. (Hon bodde där för ett tag.)

Jag håller på och funderar på hur många band det finns dom har tagit namnet från någon låt. Vi har ju Judas Priest och Rolling Stones. Kommer du på något mer?

 
At 11:13 em, Anonymous Anonym said...

Jag kan inte tänka mig att man väljer namnet Melody Nelson på måfå. :P

 
At 1:28 fm, Blogger Martin Janzon said...

Oj, jag tycker ofta jag läser att "de tog namnet från X:s låt från 1984" eller liknande. Men på rak arm har jag ingen.

 
At 10:43 fm, Blogger ... said...

Haha, så ska jag också bli när jag är stor.

 
At 8:33 em, Anonymous Anonym said...

Du Martin, nu är det dags! Vill du bli länkkompis med mig?:) Haha, nej men du har en riktigt fin blogg. Och tack för tipsen på min blogg. Musik från Afrika har jag rätt stor koll på:) Det verkar som något du gillar?

 
At 12:16 fm, Blogger Martin Janzon said...

evergreen: Ja, han verkar leva det goda livet. Ungefär som Hugh Hefner, men med mer musikalisk talang.

anna: Ja, jag har ju redan länkat till din blogg! Kul om du gillar de tjag skriver, bidrar ju tyvärr inte med så många myspaceband och liknande, men det finns kanske något att hämta härifrån ändå.

Skymtar jag en viss ironi när du säger att du har koll på afrikansk musik? Om inte, så ge mig mottips! Om det var ironi (vilket jag av någon anledning misstänker...) så är det så att jag gillar det ja, och en Afrikaspecial ska snart publiceras på denna blogg. Blir nog strax efter soullistan som är på väg.

 
At 1:51 em, Anonymous Anonym said...

Oj, då får jag ju länka tillbaka! Men gud, det var verkligen inte tänkt att låta som ironi! Själv gillar jag verkligen afrikansk musik, men jag blir jätteglad för fler tips!!:) Så jag ser fram emot din afrikaspecial!:) ha det bra!

 
At 1:53 em, Anonymous Anonym said...

Men usch vad jag är borta idag. Nu blev det ju fel igen. Skit i min förra kommentar. Fredag efter skolan och jag är rejält trött, så lite fel kan det lätt bli! Det låg nog en viss ironi att jag har koll på det ja, jag har väldigt bra koll jämfört med mina kompisar. Men jag blir alltid glad för tips!:) Ha en bra helg

 

Skicka en kommentar

<< Home