fredag, april 13, 2007

Nytt, pop, rim

* Jag verkar ha lust att hellre skriva om världens bästa låtar och sånt istället för nya ganska bra grejer. Konstigt. Men okej, jag har lyssnat på två skivor med artister som börjar på P som kommit i år. Patrick Wolfs nya. Den är bra. Prodigys (från Mobb Deep) nya. Den är också bra. De är undefär lika bra. Båda ger jag nog starka sjuor. Wolfs kanske är lite bättre egentligen. Men jag gillar inte egentligen.

* The Ronettes var tydligen enda tjejgruppen som turnerade med The Beatles. Stort. För Beatles. Faktum är att Beatles inte gjort nån låt som är bättre än Be my Baby. A Day in the Life, som kommer närmast, är ganska exakt 9 placeringar efter på Världens Bästa Låtar-listan (och hamnar därmed på runt plats 12 sammantaget), vilket ju inte är fy skäms i och för sig.

Jag skulle verkligen ha velat vara där. Övergenial melodi. Den sexiga frontfiguren, Ronnie Spector (särskilt rösten!). De härliga bakgrundsdansöserna. Wall of Soundet. Skriken i publiken.

Shout får ni på köpet, men om ni vill kan ni stänga av när den börjar (även om det vore galet, eftersom de släpper loss då). För det är inte den låten som är grejen med det här.



* I hiphop är teman som handlar om sex, hur mycket personen i fråga nyttjar just nämnda fenomen och hur fantastiska attribut de har att använda sig av när det kommer till sex, ganska vanliga. Måhända rentav uttjatade, så ger man sig in på området gäller det att man är bra. För att det inte ska bli tråkigt, plumpt eller allmänt dåligt krävs alltså lite finess. Senaste bra jag kom över är Big L's

"Ask Beavis, I get nothing but head".

Men vad gäller rena penishyllningar har nog fortfarande Biggie ledningen:

"I got the cleanest, meanest penis / You've never seen this, stroke of genius"

Många rim (här fem) i snabb takt, typiskt Biggie.

* Vad var det mer jag skulle säga? Just ja, Afrikaspecialen närmar sig!

5 Comments:

At 6:39 em, Blogger babylemonade said...

Jag ser fram emot Afrikaspecialen! Hoppas på mycket sex. Shangri-Las var förresten bättre än Ronettes på alla sätt. Och framförallt snyggare.

 
At 12:33 fm, Anonymous Anonym said...

Niklas! Kul att du är här! Jag ser också fram emot min Afrikaspecial. Det finns ett och annat hett namn, det har t ex varit en hel del Manu Dibango senaste tiden. Den riktigt sexosande musiken har jag inte riktigt funnit än dock.

Vadan detta! Jag måste genast youtuba/oinka/dc++a Shangri-Las och se/lyssna om du har rätt. Utseende är viktigt i musik.

 
At 11:28 fm, Anonymous Anonym said...

Är det någon som har hunnit lyssna på Mary Weiss' skiva från förra månaden?

 
At 12:52 em, Blogger Martin Janzon said...

Jag har inte hunnit lyssna på nåt annat än afrikanskt och soul senaste tiden, men det låter ju intressant! Shangri-Las var faktiskt ganska underbara (men jag har bara hört de på diverse various artists-samlingar, en Shangri-Las-samling kan det vara dags för). Så kul att se vad hon kan göra på egen hand! Ronnie Spectors soloutflykter var väl sådär, av det lilla jag hört iaf. Är det en trend att de gamla girlgroupstjejerna gör solocomeback?

Jag står för att R. Spector är snyggare förresten. Men S-Las är gulliga de också.

 
At 6:35 em, Anonymous Anonym said...

Jag får nog hålla med Niklas om att Mary äter Ronnie i snygghet varje dag i veckan. Banden som helhet är det svårare att uttala sig om.

 

Skicka en kommentar

<< Home