lördag, juli 28, 2007

Ett himmelskt samtal om hiphop

För ett par kvällar sen hånglade jag med nån, jag fick nyss tag i Remix City Volume 1 med Kellz till ett hutlöst billigt pris (nej, jag köper inte skivor längre... egentligen), jag har fått alldeles för mycket pengar av min kära mor för att jag svettats lite i trädgården, och framförallt ska jag göra ett par sköna resor i Sverige nästa vecka. Kanske är det dessa saker som kombinerat bidragit till att jag befunnit mig i himlen ett tag senaste tiden. Jag är bara tillbaka tillfälligt, hoppas jag, för att skriva detta inlägg. Väl där hörde jag nämligen en intressant konversation. Samtalet utspelade sig inte, som man kanske kunnat tro, nånstans i himlens allra smutsigaste gathörn, utan på ett fint hotell nära Eufratbeachen, i ett rum kryddat med de allra läckraste änglarinnorna. När jag kliver in i rummet ser jag en bekymrad Big L sippa på sin Cristal, då han plötsligt vänder sig mot sina likasinnade och öppnar diskussionen.

Big L: Vad säger ni om dagens hiphop, killar? Jag är tveksam, det går i stå tycker jag.

Scott la Rock: Ja, verkligen. All denna middle-of-the-road crunk står mig upp i halsen. Västkusten har Snoop Dogg, men han är gammal nu. Dessutom är gangstergrejen bara en parodi på sig själv nuförtiden, eller vad säger du tjockis?

Notorious B.I.G: Menar du mig? Jag är inte tjock längre, jävla old-shoolfitta, min mamma lever ju fortfarande så det är minsann ingen som trycker i mig mat längre. Men visst, du har rätt. Vad gäller södern hade Lil Jon vridit sig i sin grav, om han vore död, när han hörde träligheterna som spelas nu. Jag menar, ta till exempel YoungbloodZ' senaste platta, det var ju i princip bara Lil Jon-producerade singeln som var nåt att ha överhuvudtaget. Och om vi ska prata östkust: Inte ens Jay-Z levererar ju längre och Nas läser för mycket böcker, iaf om man ska tro 50 Cent, men det ska man väl inte. En snubbe som blivit skjuten nio gånger utan att dö lär ha en pakt med djävulen. Sen kan ju ingen nuförtiden rappa som vi gjorde, eller vad säger du Pun?

Big Punisher: Nä, sant. Fan, vi var lätt två av de bästa rapparna nånsin. Du var bäst såklart, men jag kan mycket väl ha varit top 10.

Big L: Jaja, men åter till min fråga, jag är den smartaste av oss här och det vet ni - så det är mina diskussioner som gäller. Det hade varit intressant att få Eazy-E's åsikt om detta, men han står ju bara därborta och horar med de där änglarna hela tiden. Inte ens AIDS fick honom att börja tänka sig för, utan han kör på som vanligt. Änglarna här är ju grymt svårflirtade dock, kyska och renhjärtade som de är.

2Pac: Äsch, jag fixar de lätt.

Notorious B.I.G: Bara för att du är så jävla snygg. Hade du inte haft ditt utseende hade du inte sålt fler skivor än jag.

Scott la Rock: Kom igen grabbar, lägg gammal ost på hyllan nu och sluta beefa. Ni är så sjukt långsinta.

Big L: Men är hiphopen död nu då? Eller ljuger Nas nu igen? Och om det är sant, är det så farligt i så fall? Jag menar, vi har det ju rätt soft här uppe. Att vara död är grejen säger jag, sen jag kom hit har jag i princip varje dag citerat mig själv från Put it On, ni vet raden, "If you battle l you picked the wrong head/I smash mics like cornbread, YOU CAN'T KILL ME I WAS BORN DEAD"

2Pac: Men du föddes ju inte död. Och du dog som en pussy, skjuten för att brorsan din var skyldig nån pengar. Haha! Jag kunde i alla fall se Sankte Per rakt i ögonen när jag kom, mördad på öppen gata, det är the shit.

Big L: Mmm, whatever. Västkusthora...

I ett hörn sitter Gram Parsons och rynkar på ögonbrynen, han var som bekant inte med när rapgrejen hände och tycker, countryaktig som han är, att svarta killar är rätt läskiga. Istället försöker han få kontakt med Jimi Hendrix, Jim Morrison och Eric Clapton, som överraskande nog är där också. Men det är väl inte så konstigt ändå, han har ju i princip varit död senaste 20 åren i alla fall. Faktum är att han höll på att missa att komma in pga för tråkig musik. Musiksynder, alltså.

Big Punisher: Nä, men ärligt grabbar, vi ska inte räkna bort hiphopen än. Lil Wayne är soft, och östkusten är kanske på väg in i matchen igen, nu när Prodigy släppt ett riktigt bra album. Kanske kan Andre 3000 göra nåt snyggt igen också? Och så alla nya killar, det är säkert nån som tar skiten i rätt riktning igen. Synd att J Dilla gick och dog, var är han förresten? Hursomhelst, han hade nåt på gång med sina alster.

Notorious B.I.G: Dilla mådde lite dåligt från gårdagen, tror han är och själavårdas hos Gabriel.

Big L: Okej, men grabbar, då säger vi så här: Vi ger inte upp rapskiten än. Gyllene åren är kanske borta, men det finns talanger kvar där att hoppas på.

Ol Dirty Bastard har tjuvlyssnat lite och bryter nu in.

Ol Dirty Bastard: Grabbar! Wu-Tang ska ju släppa sin 8 Diagrams nångång snart, även om jag inte är med så kommer det säkert bli grymt! Så det är klart det finns grejer kvar att hoppas på!

Big L: Sant, sant. Pac, fyll på mitt glas.

Här nånstans slår jag foten i en möbel och återkommer således till jordens verklighet, det sista jag hör är nån som knackar på dörren till rummet och försiktigt kliver in.

Robert Burås: Hej folket! Jag är ny på det här stället, fan vad snygga gator de har här utanför förresten! Är det här festen är?

7 Comments:

At 9:32 em, Blogger inanna said...

Hiphopen har ju liksom rocken, technon, punken, allting har ju dödförklarats miljarder gånger redan. Om jag fattat det rätt så dödförklarades hiphopen redan när Dr Dre och Snoop solodebuterade i början av 90-talet och säkert innan dess med.

Personligen har jag aldrig hört en "det-var-bättre-förr"-låt eller hiphopen-är-död-låt som låter det minsta originell eller innovativ.

Så länge det bara är gamla gubbar och andra föredettingar som proklamerar hiphopens död så säger det mer om dem själva än om hiphopen.

Sen får man dissa crunken hur mycket man vill men jag hör tusen gånger hellre Ying Yang Twins på min fest än KRS-One och Marley Marl.

 
At 10:07 em, Anonymous Anonym said...

Vad tror/tycker du/rapensemblen om Brother Ali?

 
At 12:10 fm, Blogger Martin Janzon said...

inanna:
Ja, mitt inlägg var ju ett försvar för att den inte var död egentligen, även om det var lite otydligt och även om jag från början inte ens visste om det var det jag ville säga. Jag proklamerar iaf INTE dess nära förestående död, även om den kanske inte kommer fortsätta vara så inne och populär alltid. Såklart. Den riktiga oldschoolen, tänk 80-tal, är allt som oftast ganska trist faktiskt (briljanta undantag finns givetvis). Jag lyssnar hellre på det bästa från rappen idag, vilket inte inkluderar så mycket crunk nej, än det.

Och nej, den kommer inte att dö. Snacket om det är förstås lika falskt som alla snack om döda musikstilar alltid varit. Det är dock lätt att bli nostalgisk, och tänka tillbaka på år som upplevts bättre. Men som du säger, de som sysslar med sån nostalgi är inte de som kommer ta hiphopen vidare.

sunvalley:
Jag har inte hört Brother Ali men jag ska säga hur han uppfattas, iaf av mig. Det är en så kallad ryggsäcksrappare, en kille som inte satsar på sväng, dans och sex i första hand utan medvetna, smarta, möjligtvis politiska, möjligtvis filosofiska texter. Du förstår dealen. Indiehiphop helt enkelt. Det kan sluta i fantastisk, berörande och smart musik eller tråkig, pretentiös och irriterande musik. Min kvalificerade gissning är att B. Ali uppfattas göra rätt bra indie, men kanske inte sjukt bra. De som inte gillar sån hiphop bryr sig nog helt enkelt inte.

Hade Ali dykt upp för ett år sen hade jag garanterat lyssnat på honom. Nu väljer jag oftast annan hiphop förrän ryggor som B. Ali, Sage Francis mm. Man kan tröttna på undergoundsmarta killar, men för allt i världen - gör dig bekant med de bästa om du inte gjort det. Talib Kweli, Mos Def, Common, Immortal Technique osv. Bra/strålande skit.

Kul att jag skriver så mycket om nån jag inte hört. Har du lyssnat? Vad tycker du isf?

 
At 4:20 em, Anonymous Anonym said...

Jag förstår dealen. Brother Ali är farligt nära det pretentiösa. Han balanserar på linjen, och jag har inte riktigt bestämt mig för på vilken sida han landar. Men det känns ändå som att han har något att säga, till skillnad från alla självutnämnda experter där ute, albino som han är. Och hans senaste skiva gungar ganska rejält, även om den har en hemsk titel.

Jag hittade en intervju där han sa:

“When we’re on tour and everyone else goes off to get high or (flirt) with girls, I’ll go eat a whole pizza instead.”

Mm, precis.

 
At 1:51 fm, Blogger inanna said...

sunvalley: En kille med de prioriteringarna låter som en kille som inte har speciellt mycket att säga om livet.

 
At 10:26 fm, Anonymous Anonym said...

Absolut. Som Herman Hesse har sagt: "I sanning, ingen blir vis, som inte känner mörkret." Dekadens är ju faktiskt en av de bästa grunderna till smarta, djupa, tänkvärda utlåtanden om livet. Men helylle kan också vara kul, och det är i det sammanhanget man får förstå Broder Alis musik.

Helylle är dock väldigt tråkigt i längden, och det är väl därför man tröttnar ganska snabbt på B. Ali. Ungefär av samma anledning man letar sig fram till exploitationfilmens underbara värld, efter att ha sett allt skit som alla stora filmbolag spottar ur sig.

 
At 12:13 em, Blogger Martin Janzon said...

Det är som ni säger; dekadens är intressantare än helylle. Tjejer är intressantare än pizzor. Snoop Dogg är intressantare än B. Ali... (säger jag fortfarande utan att ha hört den senare.. men Johannes, du får bränna den åt mig i höst).

 

Skicka en kommentar

<< Home