fredag, juli 20, 2007

R. Kelly

Det är nångång strax efter mitten av 90-talet. Ung, gullig och med mina stora blå ögon fick jag många leenden och jag hade sannerligen ingen anledning att vara misstänksam, skeptisk eller cynisk. Det var på den tiden då jag gick på frikyrkliga möten i tält med andra trevliga människor och när tälten fylldes av lovsång var jag inte den som var den, utan gick självklart in för det med själ och hjärta med följden att jag kände den där fred-på-jorden kärleken till allting och massa trevliga saker som hopp, kärlek och glädje fyllde dessa stunder. Det här var på tiden då tjejer fortfarande bara var okillar, och inte så mycket mer än så. "Tjej" var alltså ett hyfsat neutralt ord för mig, eller kanske inte neutralt, utan t.o.m positivt, och allt möjligt i livet var mest frid och fröjd. Världen hade inte lärt mig så mycket än (och nej, det har den i och för sig fortfarande inte).

Vi förflyttar oss lite framåt i tiden, men bara lite. Eller, vi kan nog lika gärna vara kvar på i princip samma tidsplätt. Mamma och pappa har åkt till jobbet och jag är trött på att spela Heroes of Might and Magic. Plötsligt kommer jag att tänka på den där söta tjejen i klassen, men synd och skam! - det är inte hennes ansikte jag tänker på. Det är dessutom några dagar sen jag såg henne, så minnet är inte så skarpt. Det är mer känslan, skulle vi kunna säga, som sitter i. Jag har lite svårt att slå bort tanken och eftersom den där Spice Girls-postern jag snodde av en kompis redan hade utnyttjats lite väl många gånger, känner jag mig aningen rådlös. Kvar finns då den outsinliga källan som kallas internet och skuldkänslan är rätt stor när jag nån timme senare tänker tillbaka på mitt surfande.

När det kommer till R. Kelly brukar gemene musiklyssnare såga honom pga att han vill ligga med 13-åringar (något vi alla vill, i alla fall om vi ska tro Stig Larsson), eller hur gamla de nu är. Han är inte dömd men bara anklagelsen räcker. Jag tycker att pedofili i allra högsta grad är läskigt faktiskt och det tänker jag inte försvara, anledningen till att jag tog upp saken är att det kanske kan bidra, tillsammans med alla sexlåtar han gjort ("Girl I promise this will be painless - we'll take a trip to planet Uranus" är bara en subtil sexreferens vi kan höra i Sex Planet), till att ge en hyfsat klar bild av Kellz: han är porrig, sliskig och förmodligen rent ut sagt vidrig.

Att han samtidigt har spelat in låtar som nedanstående klipp är ett (det finns många, tro mig) exempel på kan därför för många tyckas vara inget annat än hyckleri. Som värsta frikyrkopastorn står han och sjunger med sin lena fina röst de allra innerligaste lovsångerna.



Vad tyckte ni? En sådan människa va? Det där är ju inte trovärdigt för fem öre, ena stunden fred och kärlek och andra stunden minderåriga flickor och förföriska porruppmaningar. Ni har säkert redan förstått vad det är jag tänker komma till. När andra ser det som icke trovärdigt, säger jag att det är just vad det är. Om pastor Renhet Själv står där och sjunger finns det en sak jag känner - misstänksamhet, och en sak jag inte känner - igen mig. Eftersom jag förmodligen är minst lika usel som alla andra därute skulle jag inte känna igen mig i hans moraliska renlevnad. Och så det där med misstänksamheten: Tror ni inte att pastor Renhet ligger med pojkar i smyg? Nä, det är klart, det är ju faktiskt bara några få undantag, oftast katolska, som sysslar med sånt. Då återstår alltså alternativet att de faktiskt aldrig gör hemska saker, inte ens porrsurfar. Där nånstans har de tappat greppet om mig.

Kontentan av kardemumman: Där står en snuskig pedofil, inte värd en endaste krona av pengarna han tjänat, på ett berg med händerna i luften och jublar ut sin lyckopsalm, uppbackad av änglakörer. Hyckleri? Nej.

Livet, såsom jag känner det.

PS. Om vi för en sekund ska diskutera själva musiken, förstår jag er som blir lite förvirrade över att jag hyllar det här, när jag tidigare inte bara sagt att jag inte riktigt gillar R. Kellys musik, utan dessutom i min sämsta låtar nånsin-lista sågat överdrivet pompösa ballader. Vad gäller den första "anklagelsen" har jag ett ambivalent förhållande till mannen, jag gillar vissa saker bra och andra sämre helt enkelt. Vad gäller den senare så är det faktiskt skillnad på bra och dåliga ballader, det är skillnad på bra och dåliga röster, det är skillnad på känsla och stelhet. Vad jag försöker säga är väl att det är skillnad på svart och vit musik.

Jajajajajaja, jag gillar vit musik också. DS.

8 Comments:

At 1:34 em, Anonymous Anonym said...

Fasen vilken trevlig blogg! Kul att du kommenterade så man hittade hit. Alltid kul med personliga bloggar där någon skriver "på riktigt". Och dy skriver om trevliga saker, bra där!

 
At 6:49 em, Blogger Martin Janzon said...

Oj! Lovord! Det tackar jag för. Jag har vridit/kommer att vrida bloggen mer och mer åt det personliga hållet tror jag. Inte så att jag tänker blotta hela mig, men jag tycker som du: personliga bloggar där det skrivs "på riktigt" är bra bloggar. Men det kommer fortsätta vara en musikblogg.

 
At 10:43 fm, Anonymous Anonym said...

Du är en mycket ung arg man!;D
Hahaha, jag håller med dig i dina resonemang, det finns ingen centrerad renhet som genom skrider all ondska. Dessutom, R. Kelly är en artist som är känd över hela världen, så självklart måste han bygga upp en vacker fasad för att tillfredställa det Amerikanska och det allmäna folket.
Att han råkar vara ett svin i verkligafall är något man får överse.
Det som inte syns finns inte, right?

 
At 1:55 em, Blogger Martin Janzon said...

Mycket ung är väl gränsfall, men mycket arg och ung kanske jag kan köpa. Fast jag är egentligen inte arg heller, det låter bara så. Kankse dags för en rejält positiv och glad hyllning?

Grejen är att jag inte tror att det direkt är nån "fasad" han bygger upp - varför kan han inte känna de där klänslorna på riktigt också? Alla människor har väl både bra och dåliga sidor, hans dåliga är uppenbara och hans goda kan mycket väl vara såna vi får se i hans smäktande ballader. Ta "Rise Up", hyllningen till offren i Virginia. Han kan ju mena det han sjunger där lika mycket som han menar det han sjunger i sina sexsånger eller gör med sina flickor på fritiden.

 
At 7:33 em, Blogger beta said...

"Girl I promise this will be painless - we'll take a trip to planet Uranus". Och det är från låten "Sex planet".

Bra text annars.

 
At 3:38 em, Blogger Martin Janzon said...

beta:
Jag ljuger värre än kommunisterna, med andra ord. Tack för upplysningen och tack för komplimangen. Goda ord från Beta är minsann inget man fnyser åt.

 
At 11:36 fm, Blogger motherfakka said...

nej. att han är en pedofil betyder inte att han inte kan ha andra känslor. men jag förstår bara inte R.kelly och blev väl inte mer sugen efter allt rabalder.luktar lök helt enkelt. bra text dock.

 
At 12:33 fm, Blogger Martin Janzon said...

motherfakka:
tack!

visst luktar han lök. men du vet väl att lök kan få dig att börja gråta?

 

Skicka en kommentar

<< Home