tisdag, augusti 21, 2007

Kort om kraut

Jag har för tillfället, ett tillfälle lika långt som två veckor ungefär, ingen som helst tid i världen att göra någonting. Åtminstone inte någonting som inte har med att styra över nollor. Den lilla tid jag ändå inte har, tänkte jag nu lägga på att tipsa om ett annat känt band som säkert alla har hört talas om men inte så många hört. Minns ni mitt sjukinlägg som ville tipsa om Suicide? Jag tänkte fortsätta på samma bana, dvs tipsa om det-här-ligger-massa-år-före-i-tiden-musik från 70-talet.

Tysk avantgard-musik är ju som ni hör på beteckningen bra oavsett hur det låter. Att det är bra i teorin är ytterst viktigt, och när det dessutom nu och då råkar sammanfalla med att det är bra i praktiken är det bara att sprida budskapet. Jag pratar givetvis om krautrock, denna härliga experimentella rock korsat med elektroniska ljudbilder som var så poppis där i början av Neil Young/David Bowie-decenniet och några år framåt. Can var kanske inte det mest typiska krautbandet, men det var i mina öron förmodligen det bästa (nej, jag har inte hört mer än typ tre krautband från 70-talet, då alla kraut gjordes, men å andra sidan handlade det ju mest om tre, max fyra band). De var dessutom förmodligen det funkigaste, om man nu kan prata om funk i det här sammanhanget.



Vill ni skaffa en ordentlig grundkoll på krautrocken är det a-kurs att kolla upp det viktigaste av Neu!, Faust och tidiga Kraftwerk. Förutom Can då.

13 Comments:

At 11:31 fm, Anonymous Anonym said...

Åh, äntligen ett inlägg där jag inte behöver söka upp något av tipsen. Tangerine Dream, som du inte nämnde, är ju också bra!

 
At 9:14 em, Blogger M said...

Det stod i DN idag att hiphop-nostalgi känns lite gubbigt. Varför är du gubbig?

 
At 9:44 em, Blogger Martin Janzon said...

sunvalley:
Du menar att du redan hade krauten på datorn eller i skivsamlingen? Stort av dig isf! Tangerine Dream har jag bara hört pyttelite av, men du rekommenderar dem alltså. Jag har hört lite både upp och ner om dem.

mene:
Klart gammal hiphop är gubbig! Precis som gammal house, gammal rock, gammal pop o allt möjligt. För en mer uttömmande lista över gubbgenrer o dess tillstånd, se:

http://www.kinkyafro.se/?p=54

En del av mig är en gubbe, det är väl varför. Men jag är inte bara hiphopnostalgisk, jag lyssnar på ny hiphop också.

 
At 1:06 fm, Anonymous Anonym said...

Krauten har sin prydliga plats i samlingen! Jag har förstås bara lyssnat på Phaedra av TD, men den rekommenderas definitivt, trots att det nästan bara är titelsången som, ärligt talat, är så mycket att ha. (Om jag kommer ihåg rätt; jag tänkte just spela skivan för att fräscha upp åsikterna, men det skulle nog inte grannarna, vilka det än är - det stod två barnvagnar i trappuppgången - uppskatta.) Resten kan du nog strunta i.

 
At 2:27 fm, Anonymous Anonym said...

Vill bara glida in och tacka för en läsvärd musikblogg. Du har kommit med en del bra tips. Krautrock... ja, har nog lyssnat för lite på det för att riktigt kunna förstå. Men kanske värt att ge en chans.
Ses på nollningen!

 
At 5:33 fm, Blogger Martin Janzon said...

Tack Jonas, och om du är den Jonas jag misstänker att du är, så får jag även tacka för kvällen!

Krautrock kan vara lite lurigt, så är det helt klart. Men ge det några chanser, om du börjar gilla det är det värt det. Om inte, har du iaf testat och inte förlorat alltför mycket värdefull tid.

 
At 3:33 em, Anonymous Anonym said...

Nog är jag den du misstänker allt. Tackar också hjärtligast för en ehum... politiskt och filosofiskt givande efterfest.

 
At 6:57 em, Anonymous Anonym said...

jag vill gilla kraftwerk men har svårt för det haha.

 
At 6:11 em, Anonymous Anonym said...

Tja! jag orkar som vanligt itne riktigt läsa hela dina inlägg... men iallafall. Det skulle vara så mycket enklare/coolare/slappare/bättre om du skaffade dig facebook. när du gör de, sök upp mig där. //sthlm...

 
At 6:35 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker du har styrt duktigt över nollorna (dvs mig och de andra). Tack för två trevliga veckor! :)

 
At 2:45 em, Anonymous Anonym said...

Va? var de där sista inlägget svar på mig? isåfall förstår jag ingenting nu. kan du utveckla?

 
At 4:56 em, Blogger Martin Janzon said...

eve:
Nej, det var en annan Martin... Facebook?? Nja, nu tar vi det väl lite lugnt va... men jag ska kolla upp det iaf. Annars borde man ju absolut styra upp ett återbesök till sthlm, denna gång skulle vi ju kunna ses.

martin:
Tack! Hoppas ni hade kul. Det var en väldigt ambitiös blogg du hade! Sånt gillar vi. Själv har jag inte skrivit här på flera veckor nu, bäst att ta tag i det om man inte ska börja tappa läsare..

 
At 1:02 em, Anonymous Anonym said...

Precis, annan Martin. Jag hade jätteskojigt på det jag var med på. Lite ledsen att jag missade sittningen, men fick min beskärda del på eftersläppet. :)

Och ja, jag ligger i med den men har varit slapp på sistone. Måste bättra mig. Tycker verkligen att du ska skriva mer. Det jag läst har varit intressant. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home