onsdag, augusti 15, 2007

Mitt kära Afrika

Varning! Det här är egentligen inte min Afrikaspecial. Den kommer, som ni alla redan listat ut för länge sen, förmodligen aldrig komma. I den mån ni får Afrikatips kommer de istället i nån slags strösselform, lite här, lite där.

Afrika är ett stort land där i princip alla är fattiga, där den förgiftade omgivningen och alla sjukdomar har skapat bedrövliga uppsyner och maskmagar, fötterna är upptrampade och förstörda och dagens största lycka är om det inte skvätter ut så mycket vatten när det är dags att hiva upp hinken från brunnen. Några få snorrika maktgalningar med ett ego större än både Tobias Grahn och Alex Schulmans ihop, snurrar nöjt på sina diamanter och tittar på medan folket korrumperas, inte får ut sina löner och annat smått och gott.


Detta är gemene mans uppfattning av det in absurdum olycksdrabbade Afrika. Som ni märker är det något som inte stämmer med den här bilden, man får en känsla av att något av pöbelns ignorans har smugit sig in. Jag ska säga vad det är; det är något som uppkommer redan tidigt i texten. Afrika är ju faktiskt, som vi bildade känner till, inget land. Det är en världsdel. Nå, annars är ju det mesta ganska på pricken sant om större delen av kontinenten. Det är klart att det finns lite medelklass här och där, och - här och häpna! - till och med lite asfalt i storstäderna. I övrigt är det rätt illa. När mor min var ute och åkte på vägarna i Centralafrikanska Republiken för några år sen blev hon stannad för att hon inte använde bilbälte. Självklart måste hon betala en summa till fickorna de direkt hamnade i. Vad händer sen? Jo, hon blir förstås stannad igen, och får böta med motiveringen: "Du hade på dig bältet. Det måste betyda att du tänkte köra för fort. Så, ge mig pengar." (fast på sango, då). Korrumperat? Mja...


När jag pratar om Afrika nu utesluter jag givetvis i stort sett hela nordafrika, inte nödvändigtvis för att de är araber och att jag skulle tycka det är nåt fel med det, utan mest för att nordafrika känns så oafrika och tråkigt. Jag vill ha, om jag ska uttrycka mig i klarspråk, riktigt svarta negrer från inner Africa. Att jag föredrar den här delen av Afrika beror nog främst på fyra saker:

1. Jag har bott i Centralafrikanska Republiken ett år, och tyckte det var grejen hela dan. Klättra i träd, umgås med skönt folk, slå ihjäl massa ormar, osv. Ni vet.

2. Lätt wigger och svartmusikälskare som jag är, har mycket av den musik jag gillar ursprung hos folk som har ursprung från det svarta Afrika. Hiphop, soul mm. Dessutom gillar jag den väst- och centralafrikanska musik jag hört mycket bättre än den nordafrikanska.

3. De har alltid spelat mycket skönare fotboll. Marocko kan vara lite festliga, men Tunisien, som alltid går till VM, är inte ett dugg roligare än, säg, Polen. Nigeria, Ghana, Kamerun, Mali osv. Där har vi det.

4. Araber är oftast muslimer, och muslimer är ju terrorister som vi vet, och öhh.. Hm. Okej då. Det kanske bara var tre anledningar. (Jag menar, det är väl inget fel på terrorister.)

Nu ska ni inte tro att jag har en osund inställning till den här världsdelen eller de här människorna, typ "de är ju så fräna!", även om jag faktiskt råkar tycka att de är fräna (alla hundratals miljoner av dem), för det hela bygger på ren kärlek. Ungefär som vissa gillar allt med Japan och älskar japaner, och blir glada av att se dem på stan och så, så gillar jag svarta afrikaner. Det känns lite exotiskt, samtidigt som det ger mig minnen från min glada barndom.

Var i h***e tänkte jag komma med det här nu då? Ja ni, jag har ingen aning. Min förmåga att skriva homogent, uttömmande, relevant och med röd tråd försvann nånstans i takt med att halsflussen dök upp, i den mån jag nånsin haft en sådan förmåga. Men nånstans tänkte jag uploada afrikanska låtar i alla fall.

Västafrika är en guldgruva, och i princip varje land förtjänar säkerligen att uppmärksammas var för sig. Nu har inte jag så bra koll på det här som ni tror, inte alls faktiskt, så ni får bara min skriftliga intygan på att det finns mycket bra. Ja, ni ska få ett exempel också, hämtat från den fantastiska samlingsskivan Ghana Soundz vol 1. Kolla självklart in vol. 2 också, om ni nånsin kollar upp vol. 1, och gillar den. Om du inte gillar Ghana Soundz - nähä, men vad gillar du då? Här får man inte tycka som man vill, antingen diggar man annars skickar jag Ghanas insatsstyrka på dig. Demokrati är frihet, frihet är valfrihet, valfrihet är ångest. Så det blir lättast och lyckligast för alla om jag bara bestämmer. Nu: 6 minuter upprepning, precis som afrikansk musik ska vara alltså. Det här är bra:

Ebo Taylor - Heaven

Jag känner att de flesta av mina senaste inlägg har börjat halvambitiöst och sedan, pga av min sanslösa lathet, snabbt dött ut i bara nåt "öh. lyssna på det här. hej!" och jag tänkte därför inte vara sämre den här gången utan jag ska snabbt avsluta det hela med ett ytterligare tips, denna gång från Kameruns gigant på saxen, nämligen Manu Dibango. En lite kortare och kanske mer varierad låt än den tidigare, och minst lika bra. Fixa en best-of, Soul Makossa och kanske nåt mer så är ni hemma med karln sen.

Manu Dibango - Dikalo

Denna gång blev det alltså två låtar med mycket blås. Nästa gång kanske det blir stamsång, läskiga religiösa riter, blod i pannan och hela den grejen. Vi får se.

För övrigt vill jag bara passa på att hälsa en mycket god sömn till Tony Wilson, han med Factory Records, Hacienda-klubben och det. Säkert nån som skrivit fint om det.

Puss, alla läsare! Nu åker jag till Linkäping igen.

21 Comments:

At 5:14 em, Blogger Anna said...

Oj, vart ska jag börja... Fina tips, verkligen! Kände inte igen något av namnen så det ska bli kul att lyssna igenom alla! Blås är alltid grejen.

Men om jag ska vara ärlig tycker jag att hela början av inlägg osade av osund inställning till Afrika... Men jag vet inte, är du ironisk?

Sedan förstår jag inte genren "svartmusik". Jag är säkert pryd eller vafan det heter, men jag kommer alltid reagera på sånt. Oavsett om du skriver "nigger" för att få texten att verka lite småfräck, och få sånna som jag att sätta kaffet i halsen. Visserligen dricker jag väldigt lite kaffe men jaja... Du fattar väl grejjen eller? Men jag gissar ändå att du är ironisk, för en vettig människa som du skulle aldrig komma på tanken och säga så om araber. Nej, jag antar att jag blev kluven just av den orsaken att du aldrig brukar vara ironisk annars...

Men nog om detta. Ghana var grymma i fotbolls-vm sist! Jag blev riktigt imponerad på deras snygga fotboll! Och tack än en gång, för låtarna!:)

Och krya på dig, halsfluss är j*vligt.

 
At 8:45 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Jag har börjat komma ifrån den här grejen med att älska alla "söder om sahara"- fotbollslag och gått vidare till en osund fascination för lag som Uzbekistan (Shatskih!) och Georgien (Khizanishvili!). Dessutom tyckte jag under hela min gymnasieperiod (inte nu, när jag blivit gammal och klok) att muslim var något utav det coolaste man kunde vara. I övrigt så känner jag verkligen med det du skriver i den här artikeln, och försöker tolka all ironi på ett så bra sätt som möjligt.

Min morsa lyssnar förresten på Salif Keita från Senegal, men det är säkert världens mest okreddiga. Eller? Svara!

 
At 10:45 em, Anonymous Anonym said...

Det här måste vara den logiska fortsättningen på ditt inlägg om soulens bästa bringor. Bra så! Skönt att höra att du är tillbaka på rätt spår igen. Jag orkade inte med dina sjukdomsinlägg, de var så hjärtskärande.

 
At 10:55 em, Blogger Martin Janzon said...

anna:
Hmm, jag tycker nog att jag är ironisk lite nu och då. Att det förekommer ironi i den här artikeln, det känns liksom lite löjligt att påpeka. Jag vill helst inte säga att här var jag ironisk och här inte, det förtar nöjet med inlägget tycker jag. Jag är en intelligent människa, den vetskapen borde kunna räcka för att reda ut när jag är allvarlig och ej.

Jag är faktiskt mycket bevandrad inom ironi, trots allt.

Svart musik tycker jag är en i alla fall lite bättre och klarare term än indie. Sen är det ju en sammanblandning av flera genrer, jag tänker främst på soul-funk-hiphop-r'n'b-kedjan. Och dessutom använder jag vit musik också (inte vit makt musik då). För mig finns det inget laddat i dem orden. Men om någon blir upprörd blir jag bara glad...

Ghana var bäst, bäst på allting utom att göra mål. De spelade UT Brasilien, men på deras 100 chanser kan de inte göra nåt mål, eftersom de spelar som dagisbarn sista fjärdedelen på planen, medan brassarna sätter de tre chanser de får. Frustrerande.

Varsågod för låtarna, kommentera gärna när du hört dem.

Jag har kryat på mig! Det är bättre nu.

Gabriel:
Salif är kreddig! En klassiker. Jag är mer tveksam till akter som Yousso N'Dour. Men jag har inte lyssnat på Salif direkt, är han bra?

Vadå, du har ju älskat Uzbek o Georgien i iaf ett år nu eller? Jag har lite svårt för de lagen men sure, det är ju i alla fall obskyrt, och obskyrt är nästan alltid bra när det kommer till fotbollslandslag (Bahrain håller jag lite på, näst efter Djibouti såklart).

 
At 11:05 em, Blogger Martin Janzon said...

sunvalley:
Tack! Sjuka bloggskrivare är nog inte grejen. Det behövs liv och styrka!

 
At 11:12 em, Blogger Anna said...

Jag har alltid varit värdelös på genrer. Alltid! Och kommer säkert att vara det. Därför hyser jag aldrig agg mot genren indie. Det är rätt bekvämt att kunna sätta det på, ja i princip allt. Jag slipper så mycket bekymmer då:) Även om det ofta blir väldigt luddigt. Vitmusik, vad klassas under den? Som jag förstått det är det väldigt ofta som olika genren är lånade av varandra liksom. Blues är ursprungligen från Afrika fick jag lära mig i alla fall. Men man tänker ju på USA när man hör blues. Eller är det bara jag? Är det då rätt med vitmusik? Fast det roligaste är ändå musiktidningar som ska vara nytänkande i sina genrebestämmande. Läste i Göteborgs-posten (som för övrigt måste vara sveriges sämsta dagstidning) att Moneybrother var mogenpunk. Eller att Erykah Badu var hippiesoul medan Devendra Banhart fick bli skäggrock. Om det är någon som är hippie är det väl sångaren i Devendra?!:)

Och jag vet egentligen inte vad jag ville med min kommentar. Känner mig rätt dum, men samtidigt så, ja jag vet inte. Har tröttnat på allas fördomar och falsk medömkan. I tron att våra små fjuttiga kronor kan rädda världsdelen. Som faktiskt enbart är skänkta just för att vi ska lätta vårt samvete. Och jag har hört alldeles för mycket liknande, utan ironi. Som ja, seriöst säger det du och jag skulle säga just ironiskt. Sedan har väl jag inte gått i klasser med världens smartaste och mest empatiska elever... Men du förstår. Det är lätt att ta det allvarligt liksom. Jag vet ju inte vad jag ska tro.

Och Ghana-Brasilien var j*vligt frustrerande! Shit vad man började längta till nästa VM nu då! Men IFK har väl fortfarande chans på guldet... Det räcker ju så länge;)

 
At 3:49 em, Anonymous Anonym said...

Du, ska man svära så ska man fan stå för det också! Vill du skriva helvete, så go ahead, men censurera inte ner det till ett h***e, för det är så tamt att jag rodnar.

Ser att Anna här i kommentarsfältet är lika slätstruken. Det kryper i mig när jag ser sånt. "Halsfluss är j*vligt" Ha! LOSER! Det här är internet, raring: ingen kommer skjuta dig för att du skriver "jävligt".

Ta till dig av det här, Martin. Antingen så svär man eller så skippar man det.

Jag tycker ju om dig.

 
At 4:36 em, Blogger Anna said...

Mathilda: Tycker du att du är fräck för att du vågar använda ordet LOSER på internet? Shit, skaffa dig ett liv Mathilda! Om man vill våga grejer kanske man ska ta och skriva en krönika om Guantanamo eller något annat som får FBI att söka upp dig! Det hade vart något att lägga sin aggression på. Och raring, det är väl minst lika tamt att avsluta med "Jag tycker ju om dig" när du precis spytt galla över en sån liten sak som en stjärna.

Dessutom finns ju en länk till mig här, så fortsätt gärna att skälla på mig där.

 
At 6:37 em, Anonymous Anonym said...

Anna: Tackar som frågar! Jag är rätt fräck, faktiskt. Jag kan många fula ord. Jag har rätt nice ass också.

Det är rätt tamt att avsluta med "jag tycker ju om dig" det håller jag med om, men det är ju ändå Martin jag skriver till. Jag kan ju inte låta bli. Han är ju så fin.

Men känn dig inte ensam med att skriva svordomar med stjärna. Utvikningsbrudarna kör på precis samma spår. Fin flicka möter dirty girl. Inte gå hela vägen. Bara visa ena bröstet.

Besöka din sida? Ah... så någon vill hamna högre upp på bloggtoppen? Jag ska se vad jag kan göra.

 
At 11:21 em, Blogger Martin Janzon said...

Och där nånstans drar vi det berömda strecket...

Jag har faktiskt väldigt svårt att inte tycka det här är lite roligt. Anna, du ska nog inte ta Mathilda så allvarligt, hon härjar och går på, det är hennes stil. Mathilda: Jag svär ofta rent ut i min blogg, det har du säkert märkt. Den här gången tyckte jag det var roligt att censuerara. Omväxling förnöjer?

Alltså, jag borde ju verkligen låta det här gå och se vad som händer, men det känns... som att ha roligt på er bekostnad. För jag vet att ena parten av er inte är seriös. :) Om du verkligen vore seriös, kan jag förstå Annas reaktion. Om du Anna tar illa upp och vill försvara dig så gör det, men de flesta hatarna på internet ska man inte ta så hårt på. Mathilda kan vissa ha svårt att göra med, både på internet och i verkligheten. Eller vad säger du Mathilda? 

Tack förresten Mathilda, för komplimangen att jag är fin! Jag gillar dig också. Anna gillar jag också. Seså, ta i hand nu.

Tack för beefen...

PS. Diplomatisk, feg och rättvis – det är jag. Jag övar, utifall jag skulle tvingas bli lärare nångång.


anna: När jag tänker på vit musik tänker jag på pop och rock-traditionen. Den är ju ganska utbredd här i väst. Genrebeteckningar är ofta subjektiva och man ska öht inte bry sig så mycket om dem.

 
At 11:43 em, Anonymous Anonym said...

Men! Vad är det som händer? Det här är ju förtal! Jag är inte alls ute att mucka med nån (då hade det sett HELT annorlunda ut), jag vill bara veta varför man censurerar sina egna svordomar.

Är den här Anna så ung och skör att hon inte tål någonting? Har hon sagt åt dig, Martin, att säga till på skarpen, som en satans farsa?

Shit. Stand up for yourself girl! Vad mycket mesiga brudar det finns.

 
At 12:17 fm, Blogger Martin Janzon said...

Hoho! Säga till på skarpen gjorde jag ju inte alls.. Hennes pappa är jag verkligen inte heller, hoppas jag. Jag tänkte först skriva nåt kort, tvetydigt och ironiskt, men ändrade mig sen eftersom jag gillar mina läsare.

Damn, apropå det du sa, undra när man ska bli farsa. Jag satsar på runt 31 tror jag.

Undra om censurering av svordomar nånsin kommer bli back in style? Jag kanske ska satsa på att bli trendsättare när det gället nåt annat. Fula hattar?

 
At 12:36 fm, Blogger motherfakka said...

wow. kommentarerna lyfte verkligen det här inlägget från bra till episkt bra.

 
At 4:18 em, Anonymous Anonym said...

Håller med föregånde. Snälla, sluta inte! Det här börjar ju bli riktigt roligt!! Bitch-fajten va bäst, även om martin e klokast. Och finast.

 
At 8:49 em, Blogger Ward said...

Det ter sig som att även du har anammat genren rasistiskt lustspel, Martin. Det glädjer mig. Det är alldeles för lite av den varan nu för tiden... Att svartingar i dina ögon är exotiskt är en kommentar lika inpolitiskt korrekt som naivistiskt romantisk. Och därför också helt perfekt.

I övrigt tycker jag att din sista kommentar i inlägget, den rörande Tony Wilson, borde sträckas ut till minst ett A4 på Word.

 
At 11:17 em, Blogger M said...

Likköping hade varit en roligare felskrivning. Jag ska börja felsäga det. Walker fick kicken idag. SM-Guld!

 
At 11:43 em, Blogger Martin Janzon said...

motherfakka o camila:
min blogg o dess kommentarer behövde nog lite aggression och action.

ward:
tack, politisk korrekt vill jag helst slippa vara, och naivistisk romantisk vill jag gärna vara, eftersom det låter så fint.

Tony Wilson borde avhandlas lite mer seriöst, ja. just nu finns ingen tid i världen. kanske om två veckor, men då känns ju hela grejen passé.

manne(?):
ja, synd att min felstavning inte var medveten. kicken till walker alltså. synd att ösk kommer fortsätta vara ett genuint klappruttet lag, oavsett tränare. men sure, heja ösk!

 
At 5:21 em, Blogger inanna said...

Är det inte dags att sluta skriva inlägg och bara publicera kommentarer?

 
At 5:55 em, Blogger Martin Janzon said...

inanna:
Det är väl ungefär vad jag gjort? Men jag vill nog börja skriva lite inlägg igen. Menar du förresten att kommentarerna är så roliga att de överglänser inläggen eller var det en diss mot mina inlägg eller var det ett påpekande att jag inte skriver inlägg längre/för tillfället? Eller en kommentar att jag skriver för mycket kommentarer?

Jag är så dålig på att förstå saker.

 
At 7:37 fm, Blogger inanna said...

Vad ska jag säga... det är i kommentarerna "det händer"... :)

 
At 9:58 fm, Anonymous Anonym said...

"Afrika är ett stort land där i princip alla är fattiga,[...]"
Afrika är inte ett land

 

Skicka en kommentar

<< Home