onsdag, september 26, 2007

Jag tolkar: Édouard Manet - Olympia

Konstnärer ses allmänt som flummiga, bögiga, oseriösa och ytterst bohemiska. Att det finns människor som intresserar sig för personer som hänger sig åt denna dagissyssla blir då rentav oförståeligt löjligt. Att åka runt i världen och titta på tavlor är helt enkelt inget för en riktig karl. T.o.m poesi måste anses mer manligt, när man tänker efter. Poesi är ord, och ord kan i alla fall skada nån. Vad kan bilder göra som upprör eller skadar, så här rätt många år efter att våldsporren sett dagens skumma ljus på internet, många år efter snufffilmernas intåg, osv? "Du är sämst" är fortfarande jobbigt att höra, men det som borde vara den största förolämpningen visuellt, att avbildas naken med pinsamt liten penis, det skulle ingen bry sig om. Det skulle de bara tycka kändes rätt gammalt, ganska 450 år f.Kr., och det med all rätt.

Det där är ungefär vad folk tänker om konst och konstare, om inte annat innerst inne. De har förstås rätt i allting. Men att titta på tavlor, statyer eller coola hus är ungefär så mycket energi jag orkar lägga ner på ett arbete det är tänkt att man ska slösa åtta timmar om dagen på. Man slipper fysiskt arbete och får förhoppningsvis vistas en hel del i Amsterdam. Det är väl därför jag ser ut att så småningom gå en konstvetarkarriär till mötes.

Så nu tänkte jag göra ett undantag från musikskriverierna och prata om en klassisk målning. Kanske kommer fler undatag från mitt ursprungliga manifest som sa att jag fick skriva vad som helst så länge det berörde musik att göras. Nu, ta en titt på bilden nedan: Édouard Manets Olympia.





Vad är det vi ser? Jag vet inte vad ni brukar kalla dem, men jag brukar säga prostituerad, hora, slyna, sköka, nattfjäril, glädjeflicka, eskortflicka, kurtisan, eller om jag vill vara riktigt fin i kanten: demimond. Du som tittar på henne kan med fog antas vara hennes kund. En konsthistoriker skulle nu gärna börja prata om Manets målarteknik, det nya och provocerande sättet att framställa motivet "naken kvinna" på, tavlans symboler och annat. Jag tänkte orda lite om varför jag fascineras av den här bilden.

Glädjeflickebesökare kan lite generellt förslagsvis delas in i tre olika kategorier, allt efter deras olika attityder. Dessa olika typer av kunder motsvaras av olika sorters g-flickor. Låt oss ta en titt på alternativen:

den dominanta hårdingen

- Kom hit då, smutsiga hora, så ska jag se till att du, när jag är klar med dig, inte klarar av att jobba nåt mer den här veckan.

motsvaras av: den kåta blondinen med flirtig blick.

den hycklande prästen

- Men se vilken gullig liten flicka! Det är nog bäst att nån tar hand om dig, och skyddar dig från den stora stygga världen. Kom så ska du se att det löser sig. Såja... lite närmare...

motsvaras av: den undergivna skolflickan med oskyldigt uppseende.

den nervöse oskulden

"Inte var det nån som såg att jag gick hit? Shit, tänk om jag inte får upp den. Eller om jag kommer för tidigt! Åhh... jag vill bara få det överstökat..."

motsvaras av: den snälla, förstående och erfarna kvinnan.

Dessa tre sorters prostituerade finns med all säkerhet, och inte undra på det - de har ju som vi sett alla sin kundkrets. Men hur är det egentligen med damen på bilden? Ta en titt igen! Titta på hennes hållning, kroppspråk, min och framförallt - ögonen! Hon skiter fullständigt i om du ligger med henne eller inte. Hon vill ha pengarna, visst, men är du inte sugen tar hon väl bara nästa. Hon tänker inte göra sig till för din skull. Faktum är att hon ser ner på dig. Inte med nån större intensitet, eftersom hon egentligen struntar fullständigt i dig, men ändå. Hon är en stolt kvinna som hyser nåt slags likgiltigt förakt för dig. Det är inte du som överlägset mäter henne med blicken - det är precis tvärtom. Skamset känner du att du måste gå därifrån. Du har insett att du är sämre än en simpel hora. Därför är den här bilden väldigt mycket indie, vilket får ses som nån slags slutsats på mitt resonemang. Den tar ner dig och ditt självförtroende, den hyllar kvinnan som ett oåtkomligt väsen, t.o.m den sämsta av dem kan du inte förtjäna - och den är precis som all sann indiemusik omöjlig att runka till.

17 Comments:

At 12:37 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Oj, vilken överraskning. En blandning utav den storögda konstnärsbloggen och den intellektuella "jag tycker om att använda ordet HORA"-bloggen, två bloggtyper som både du och jag känner till exempel på. Det var både trevligt, intressant och en hysteriskt cool tavla naturligtvis. "Snygg" koppling till indiemusik dessutom.

Nästa inlägg i Composition C ska beröra den californiska hardcorepunken och dess eventuella kopplingar till Mondrian. Man måste ju vidga sina vyer, liksom...

 
At 1:19 em, Blogger Martin Janzon said...

Tack Gabriel! Hela horagrejen försöker jag iofs undvika, just för att det gör att jag lätt kan jämföras med de bloggar du tänker på, och jag vill inte gärna ge mig in på områden som andra gör bättre än jag. Men ingen av de skriver om konst, alltså har inlägget sitt existensberättigande tycker jag. Det jag tar upp har jag tänkt på ett tag faktiskt, min känsla inför just den tavlan, skönt att få det på pränt.

Vidgade vyer och oväntade perspektiv är vad som gäller. Man måste attackera fenomen från vinklar andra inte redan har attackerat det tusen gånger, det är min bra-blogg-slogan.

 
At 1:42 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Jag hoppas att du fortsätter i samma stil. Mer sådant och din blogg skulle förvandlas från bra till bättre!

Hardcorepunken var för övrigt ett skämt, vilket jag för säkerhets skull måste tillägga, så att jag inte trasslar in mig i ett löfte jag inte kan eller vill hålla.

 
At 11:49 em, Anonymous Anonym said...

Snyggt! Jag ser gärna fler analyser av eller personliga betraktelser på olika konstverk. Jag vet inte om det var en tillfällighet, men det gick precis ett program på kunskapskanalen om Édouard Manet och hans Frukosten i det gröna.

Just det där att Manet placerar kvinnan på en piedestal, samtidigt som han klär av henne, är ganska fascinerande. Hennes självsäkerhet accentueras av hennes nakenhet, på samma sätt som hennes nakenhet accentueras av hennes accessoarer. Coolt.

 
At 1:06 em, Blogger M said...

Och vem fan är snubben? Ser ut som en medicinman med en broderad duk i handen.

 
At 5:12 em, Blogger Martin Janzon said...

sunvalley:
Det går ju jämt liknande program! Måste hänga mer på kunskapskanalen. Jag såg inte det programmet iaf. Det blir säkert nåt mer liknande framöver.

m:
Ja, jag tror det är en uppassare (uppassare på en hora, hur fin hon än är och även om hon ska föreställa Olympia, kan inte kännas så kul. Inte så oväntat att en mörkhyad fick ta det jobbet) av nåt slag. Med nån bukett i handen.

Lite kul är att det är en katt på bilden istället för, som det bruakr vara, en hund. Hunden har typ jämt symboliserat trohet i konsten. Katt = motsats (nåja) till hund. Men en hora är ju inte otrogen, såvida hon inte har en pojkvän vid sidan av. Då är hon fruktansvärt mycket otrogen.

 
At 8:05 em, Anonymous Anonym said...

shit, du är grym. en annan kan inte alls tolka liknande. känns iofs som inget är fel heller...

 
At 9:18 em, Anonymous Anonym said...

svartpeppar:
Tack! Ingen tolkning är fel, men de kan vara mer eller mindre givande. Beroende på vilken konstteori man anammar kan tolkningar vara fel iofs, men det tycker inte jag. Däremot kan man ju få ut rätt mycket mer av en tolkning om man har lite koll på konst i sig, just den konstnären, samtiden då konstverket tillkom, symboler osv.

Eller om man har livlig fantasi, som jag. :)

 
At 5:08 em, Blogger babylemonade said...

Intressant! Skulle gärna få in lite mer kukar och horor på Kunskapskanalen, som det är nu känns den lite för UR. 16, 17 och 1800-talsmålare (MÅLARE!) är det enda rätta hösten 2007. Kan man se fram emot en fortsättning?

 
At 7:32 em, Blogger Martin Janzon said...

baby:
Visst är det målare som gäller, måleri är grejen när det kommer till konst. Det ska säkert kunna bli en fortsättning! Säkert inom några dagar, det är min ambition. Självklart vore det roligare med en frispråkigare kunskapskanal men man får ta vad man får, alternativt göra revolution, och det vet du ju att jag är för lat för.

Frågan är vilken nästa konstnär eller konstverk som ska behnadlas. Jag har ju mina favoriter.

 
At 9:48 em, Blogger Anna said...

Intressant. Du visar att du är minst lika bra på konsten som musiken. Så fortsätt gärna:)

 
At 7:46 em, Blogger Unknown said...

Efter att du skrivit det här kan du dö, för bättre blir det inte. Bra skit - nu kan vi bli ihop.

p.s
Du borde ta en porrfilmsfri vecka - inte så jobbigt som det låter.

 
At 11:37 em, Blogger Martin Janzon said...

Tack Mathilda, känns helt klart bra att höra från en sån brutalt ärlig människa som du. Om du jobbar på riktig tordentligt kanske jag kan låta dig bli ihop med mig, även om det känns som att vi fastnat i vänskapszonen.

Porrfilmsfri vecka? Det har jag testat massor av gånger. Frågan är väl varför du droppar det såhär, vi har väl aldrig ens pratat om porr? Inte avslöjar inlägget några stora porrkunskaper (några sådana har jag ändå inte. Inga stora)?

 
At 2:34 em, Anonymous Anonym said...

Tycker mig skönja ett visst förakt för sexsäljerskor.

Känns lite konservativt. Se tex http://sensuellqkonsult.wordpress.com/ för en annan bild av det hela.

 
At 9:36 em, Blogger Martin Janzon said...

anonym:
näää. kanske att jag framställde vissa stereotyper lite väl... stereotypt, men det var inte illa ment.

 
At 9:14 em, Blogger https://sextoysonlinestore.com said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 11:02 fm, Anonymous sexdocka said...

sexdocka

 

Skicka en kommentar

<< Home