lördag, november 24, 2007

Duellen: Beyonce vs Rihanna

Vad gör man när man inte vet vad man ska göra? Ser man Saw 3? Ja, det gör man, och det gör man naturligtvis helt fel i. Riktiga killar gillar ju att titta på våld och sex, men vi andra uppskattar inte längre våldsscener, utan väntar bara på sexscenerna. Och ska det vara våld, ska det vara gammalt hederligt våld, dvs Mel Gibson, iklädd jeansjacka, som slänger sig över en exploderande tank för att precis hinna tag i fötterna på den ryska boven. Den ryska boven faller framåt och Mel kastar sig över honom, höjer armen för att utfärda ett klassiskt knytnävsslag när - blaow! - ryssen dänger vår hjälte i huvudet med ett järnrör som oturligt nog låg och skräpade i närheten. Kanske hade det lossnat från tanken på nåt vis. I Saw 3 däremot, finns varken sex eller hederligt våld, bara ett frosseri i hjärnsubstanser och lemmar vridna 1200 grader runt sin egen axel. Därför ger jag upp, och tar till ett säkert kort när man inte vet vad man ska göra. Män har gjort det i årtusenden så om nån klagar kan jag peka på typ vem som helst som är äldre än mig och säga: Han började! Det jag ska göra är givetvis att objektifiera kvinnan. Det är inte så hemskt som det låter, det hela är egentligen rena rama jämställdhetsgrejen, eftersom jag redan tidigare objektifierat mannen. Det har dessutom framkommit önskemål, från en kvinna rentav, att jag ska producera nån slags motsvarande lista och då vill inte jag vara han som är den.

Det finns flera anledningar till att jämföra två av giganterna på damernas musikscen. De är så att säga kommensurabla, då båda tävlar eller har tävlat om: att vara den största r'n'b-artisten, Jay-Z, och kanske viktigast av allt, att vara snyggast. Utan att ha tänkt igenom saken över huvud taget vill jag påstå att det är de två vackraste damerna på dagens kommersiella musikscen. Om jag bara fokuserar på vissa delar av kropp och personlighet, så förlåt mig. Klockan är snart fyra, och jag hoppas fortfarande på en morgondag.


Ett problem med Beyonce är att hon är så himla glad och trevlig, på amerikanskt vis. Den sexiga farligheten kommer bara fram ibland på scen. Hon tenderar också att förfalla till ett tillstånd av övervikt (inte medecinsk sådan, men ur ett idealperspektiv) när hon inte får för sig att vara i form. När hon väl får för sig att vara i form dock, finns det inte mycket att klaga på. Hon har som bekant en ändlykta i världsklass, åtminstone för en splittrad indiewigger som jag. Indiepojken i mig säger att jag aldrig kan klara av en sån genuint kvinnlig kvinna som hon, medan wiggern gläds över yppigheten. Kate Moss my ass, säger jag bara, och vill med det påpeka likheten mellan hennes och mitt ass, en jämförelse knarkardrottningen inte ska vara stolt över. Åter till Beyonce: Ansiktet är charmigt och mycket vackert. Håret är svallande och så vidare. Vad gäller barmen vill jag varken säga bu eller bä, mest för att inget av det låter som nåt positivt. Jag tycker det partiet är helt okej. Musikaliskt sett har Beyonce erbjudit mycket fint genom åren, både som ledare av Destiny's Child och solo. Bills Bills Bills, Jumpin Jumpin, Crazy in Love och Irreplaceable är några av dem. Hennes status är hög, även om hon inte känns alltför het i dagsläget, och eftersom jag lärt mig att framgång är sexigt bör jag väl även nämna att hon typ är sjukt framgångsrik. Hennes läskiga familj, som är involverad i mer eller mindre allt hon gör, drar ner betyget lite.


Om ett problem med Beyonce var snällheten är det största problemet med Rihanna att hon inte ligger i sängen bakom mig och säger: "Martin, sluta skriv, jag känner mig så ensam här. Snälla kan du inte komma?" Mitt problem skulle då vara att jag - mot min vilja - alldeles för snabbt hade uppfyllt hennes önskan. Till saken: Rihanna är yngre än Beyonce, vilket måste ge lite pluspoäng. Inte nödvändigtvis pga åldern i sig, men hon har inte varit med i gemet lika länge, så man har inte hunnit se lika många bilder av henne. Det är som med Mona Lisa, visst är det ett fantastiskt konstverk, men när man sett det på tallriksunderlägg, i tevereklamer och som kollegieblocksbakgrund tillräckligt många gånger blir man lite likgiltig inför bilden. Jag tror faktiskt det kan vara viktigt. Det är nog fler som slentrianrunkar till Beyonce medan de tänker mer på vad de gör när Rihanna är förebilden. Nåväl. Rihanna har såvitt jag sett aldrig passerat gränsen för optimal volym, vilket också ger pluspoäng. Ansiktet är inte lika vackert som hos konkurrenten, faktum är att hon ser lätt konstig ut, men det gör inte så mycket. Hennes bröst är snäppet finare och vad gäller bakdelen håller Beyonces högre högstanivå, men är inte lika fin jämt som Rihannas. Här nånstans börjar jag känna mig olustig i rollen som objektifikatör och tänker därför vända mig till musiken. Rihanna är tyvärr ganska kass, även om ett par av hittarna varit hyfsat trevliga. Umbrella var okej ett litet tag.

Vet i sjutton vem som går segrande ur det här men dagsformen talar för Rihanna. Jag lär minnas den gode Beyonce längre, men det kan nog också bero på musiken.

Jag hoppas ni är nöjda. Nu kan jag återgå till fokuseringen på listorna. Jag skulle vilja kalla det - helt felaktigt - för webbens anbitiösaste enmansprojekt. Det ni.

PS. Mel Gibson ruskar av sig smärtan, säger något motsvarande "yippikayey motherfucker", alltså någon patenterad Gibsonlustighet, gör boven ofarlig med några välriktade slag, och får sedan ligga med tjejen. Boven återkommer, men efter det gigantiska slutslaget segrar vår hjälte än en gång och ligger i slutet utmattad bredvid Danny Glover, smutsig och trött, men lycklig.

9 Comments:

At 3:34 em, Blogger Unknown said...

Nackskott på de män som slentrianrunkar till Beyonce! Ärligt talat, objekt av den klassen bör istället sparas till speciella tillfällen. Hon är någonting man kan unna sig själv att fantisera om när man ligger med sin partner på ettårsdagen. Bara om det är nåt som ska firas, annars blir det Mona Lisa-effekten på henne. Inget jävla slentrianmässigt tisdagsrunk!

Om jag skulle vara man skulle jag se Beyonce som en belöningfantasi.

Gud va synd att vi tjejer inte onanerar.

 
At 3:47 em, Blogger Martin Janzon said...

Det är det som är så konstigt, att ni tjejer aldrig tänker på sex över huvud taget. What's up with that? Det är därför killar har ett sånt sjå med att förföra er.

För övrigt är det synd att Beyonce blivit en slags Mona Lisa. Jag antar att hon lider lite av det. Det där med belöningsfantasi var intressant. Typ "nu har jag läst tjugo sidor i konsten, nu kan jag tillåta mig att tänka på Amanda Jensen från Idol" eller så.

 
At 3:56 em, Blogger Unknown said...

Amanda Jensen från Idol ser ut som porrstjärnan Puma Swede.

(Du visste att jag inte skulle kunna låta bli)

 
At 1:07 fm, Anonymous Anonym said...

Jämnt skägg mellan de damerna måste jag säga. Intellektet, humorn samt den verbala förmågan hade fått fälla avgörandet om jag i en drömvärld någon gång hade fått turen att välja (det låter lite pretto, jag vet, men man ska inte döma böcker efter utsidor eller hundar efter hår).

Förresten, är inte onani per automatik slentrianmässig? Eller menar du Mathilda att det finns nån typ av högtidsrunkar? Kul tanke.

 
At 7:29 em, Blogger Gabriel Larsson said...

Anledningen till att man hellre slentrianrunkar till Beyonce än Rihanna är nog att det känns viktigare HUR man fantiserar om Rihanna. Hennes ansikte är verkligen lite konstigt och man vill inte riskera att fantasin ska domineras utav det. Det kanske också kan spela in att hon är yngre och mer oerfaren...jag skulle självklart kunna gräva djupare i det här, men väljer nog att göra det på ett ställe med färre läsare, typ min dagbok.

Puma Swede är för övrigt en utavf Sveriges fulare porrstjärnor enligt mig, Amanda Jensen skulle snarare vara en utav de snyggare!

 
At 7:43 em, Blogger Martin Janzon said...

jonas:
Högtidsrunkar borde väl finnas. Det beror ju på vad man gör det till liksom, hur länge man laddar upp inför det osv.

gabriel:
Tror snarare att man helt enkelt vant sig mer vid Beyonce, hon är en gammal familjevän liksom, som man inte lägger märke till lika mycket. Visserligen har vi ju verkligen haft tid på oss att vänja oss vid Rihanna också men jaja.

Amanda Jenssen skulle utan tvekan kunna ha ett par framgångsrika år som porrstjärna. Men nu vill vi ju inte att söta och talangfulla flickor ska förstöras av sådant, så det är nog bäst som det är.

 
At 8:06 em, Anonymous Anonym said...

Äsch, varje runk är ju en högtid.

 
At 11:04 fm, Blogger Unknown said...

Puma swede är väl inte ful? Ingen belöningsfantasi kanske, men hon är snygg för att vara så gammal. Nu vet jag ju inte hur gammal hon är, jag har ingen aning, men hon ser gammal ut och borde då också vara snygg för sin ålder. Ett vattentätt resonemang!

 
At 10:17 fm, Blogger yanmaneee said...

fila shoes
kobe basketball shoes
curry 4
100% real jordans for cheap
yeezy boost 350 v2
vans shoes
cheap jordans
nfl jerseys
lebron 10
birkin bag

 

Skicka en kommentar

<< Home