torsdag, december 06, 2007

Dikter

Jag står framför havet.
Där är det.
Där är havet.
Jag tittar på det.
Havet. Jaha.
Det är som på Louvren.

- Göran Palm, ur Världen ser dig (1964).

Och jag tänker, vad skulle indieförebilderna säga?

Jag står framför havet.
Där är det.
Vad gör det för skillnad?
Havet är bara en miserabel lögn.
Fråga mig varför?
Jag spottar på dig.
Det finns mer i livet än hav, vet du.
Men inte mycket mer.

- Morrissey

Jag står framför havet.
.... ... ... ...
... ... ...
... ......
(reportern börjar svettas lite, "ska han få ur nåt mer ur sin tröga hjärna?!")
... ... ... ...
(spänningen höjs bland tv-tittaren, "nu kommer det snart, fan vad djupt det kommer vara, så som han funderat. Han ser så underfundig och plågad ut också. Och vilken ikon han är, det här kommer bli bra.")
.... .............
Där är det.

- Henrik Berggren

Jag står framför havet!
Där är det!
Där är havet!
Jag tittar på det!
Haaavet! Jaaa!
Det är som på Looouvren!
Det finns mer i livet än hav, vet du.
Men inte mycket mer!

- Håkan Hellström

Jag står framför havet.
Där är det.
Havet.
Jag.

- Ronnie Sandahl

Såhär uttråkad kan man vara efter en tenta. Tänkte göra nåt liknande med rappare men så kom jag på att de skulle ju aldrig stå och titta ut över havet. Sånt är för pussies. De har ju inte ens sett havet. Det hårda hustlerlivet de lever och fast i ghettot som de är har de varken tid eller möjlighet för sånt. Något romantiskt dagdrömmarliv går inte att leva, no time to dwell on that 'cause my brain reacts/ front if you want kid, lay on your back och hela den grejen. Så jag går och äter thailändsk mat istället. Den femtonde i tolfte ser första delen av 60-talslistan ut att komma.

För övrigt gör jag anspråk på att vara den sista bloggaren nånsin som gör parodi på Sandahl samt insinuerar att Hellström stjäl texter. Jag har inget emot att Sandahl är dålig och definitivt inget emot att Hellström stjäl texter, postmodern som jag är. Däremot behöver ju inte bloggare, journalister, vanligt folk mm påpeka det hela tiden. Det är så uttjatat.

För övrigt igen är Göran Palm säkert den bästa svenska diktaren från förra århundradet, eller i alla fall top fem Göran-diktare.

13 Comments:

At 9:54 em, Blogger Unknown said...

Jag står framför Havet.
Jag blir våt.

- Puma swede


Såhär uttråkad kan man vara efter en tenta. Och vi har skrivit samma tenta. Say no more.

 
At 1:34 fm, Blogger Martin Janzon said...

Jag står framför Kishti.
Hon skriker "Hallelujah!"

- Amanda Jenssen

Nu måste jag bli lite arg på dig, jag - förvisso i all hast - kastar ut några fina tolkningar av Palms dikt och så kommer du hit och ger den bästa.

Imorgon ska vi se Am.. Idol. Du bakar pizzan.

 
At 1:38 em, Blogger Elin said...

I typ trean eller fyran fick vi pussla ihop en egen dikt av orden i just den här Göran Palm-dikten.

Vi skulle limma fast de urklippta orden på ett sånt där jävla färgat papper som hela låg- och mellanstadiet handlade om.

Jag hatade den uppgiften!

 
At 3:42 em, Anonymous Anonym said...

Fett nice mannen. men jag undrar vem är Sandhal?? Jag känner bara till Sandahl! Mongo!

 
At 11:32 em, Blogger Martin Janzon said...

elin:
Trean på mellanstadiet alltså? Hur sjutton kan du minnas det? Då har jag alltså läst den dikten förut, det visste jag inte. Såvida jag inte var sjuk den dagen. Ganska sjukt att de ger den dikten till småungar. Hade man bara varit smart nog hade man ju deppat ihop och gått raka vägen hem till Nintendo 8-bitarn.

diskar'n:
Kunde man ju just tänka sig att du skulle upptäcka de felen så mycket SandaHl som du läst... Nöjd nu?

Kom hit och diska! Det finns en inbränd kastrull åt dig.

 
At 12:02 fm, Blogger Elin said...

Jajamän, trean i gula paviljongen. Jag har superminne vettu, jag kommer till och med ihåg att jag var så avundsjuk för du fick beröm för din ihoppusslade dikt.

 
At 12:48 em, Blogger Martin Janzon said...

Jag skulle ha blivit poet, det är det jag ALLTID sagt.

Men: Ingenting är försent! som Gunde inte riktigt sa.

 
At 1:34 fm, Blogger Pilkington said...

Mycket trevligt inlägg Martin! Jag tog mig friheten att höra med några till, här är deras tolkningar...

Jag står framför havet.
Det är lika vått som Tobias Linderoths turkiska Y-front efter 90 minuter, förlängning och straffsparkar i en VM-final mot Argentina.

- Simon Bank

Jag står framför ett jävla hav av tvätt. Allt jag kan höra är barnen som skriker, fan vad dom skriker.

- Linda Skugge

Jag står framför havet.
Där är det, här är det, havet är rött, havet är dött, havet är kött, havet är nött. Och där är en gul-ful fisk som simmar och rimmar och limmar och trimmar - en moppe!

- Robert Broberg

 
At 3:17 em, Blogger Martin Janzon said...

andra porten:
Haha! Jag gillade Brobergvarianten!

Bank och Skugge är ju också klassiker när det kommer till att driva med.

 
At 11:26 fm, Blogger Joachim said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 11:28 fm, Blogger Joachim said...

Jättebra!
Jag gillar hur du snappat upp Hellströms kommentar till Morrissey.
Kul och väldigt kreativt.
Kolla min blogg på joachimsallstrom.blogspot.com. Kolla gärna dikten: Du födde mig gav mig mitt tal

Jag hittade dina variationer när jag sökte efter Palms dikt på Google. Det är väl kul att det är så lätt att hitta hit! :)

Vänligen,
Joachim Sällström

 
At 9:14 em, Blogger Evelanche said...

Det här var ju helt fantastiskt. Jag blev lite lycklig. En moppe liksom...

 
At 9:19 fm, Blogger chenlina said...

polo ralph lauren
ray ban sunglasses
soccer jerseys
pandora rings
flops
mont blanc pens
longchamp outlet
uggs outlet
adidas originals
jordan shoes
chenlina20171125

 

Skicka en kommentar

<< Home